FlyOver: Πώς επηρεάζει την αγορά της Θεσσαλονίκης

Το 49% των ερωτηθέντων δηλώνουν πως οι μετακινήσεις τους στο κέντρο της πόλης επηρεάζονται  «πολύ» ή «αρκετά» από φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων σε καταστήματα και επιχειρήσεις

FlyOver: Πώς επηρεάζει την αγορά της Θεσσαλονίκης
MOTIONTEAM/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Περισσότεροι από 4 στους 10 καταναλωτές στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης δηλώνουν ότι έχουν επηρεαστεί «πολύ» ή «αρκετά» αρνητικά από τις εργασίες κατασκευής του FlyOver.

Παράλληλα, το 49% των ερωτηθέντων δηλώνουν πως οι μετακινήσεις τους στο κέντρο της πόλης επηρεάζονται  «πολύ» ή «αρκετά» από φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων σε καταστήματα και επιχειρήσεις. Το 67% δηλώνει ότι σκοπεύει να χρησιμοποιεί το Μετρό για τις μετακινήσεις του, όταν αυτό τεθεί σε λειτουργία, ενώ μόλις 1 στους 4 θα πραγματοποιεί καθημερινή χρήση αυτού.

Λιγότερο απαισιόδοξοι σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023 δείχνουν να είναι οι καταναλωτές της Π.Ε. Θεσσαλονίκης, ενώ την ίδια στιγμή οι επιχειρήσεις και δη ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία εμφανίζει άνοδο και περνάει ξανά σε ελαφρά θετικό έδαφος, πολύ κοντά στην υψηλότερη τιμή του στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ.

Τα στοιχεία αυτά αποτυπώθηκαν στην Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης – «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ» για το πρώτο εξάμηνο του 2024, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων, 800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών.

Η έρευνα καλύπτει και τους τέσσερις τομείς της οικονομίας (βιομηχανία-μεταποίηση, υπηρεσίες, λιανικό εμπόριο και κατασκευές).

Η έρευνα παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Μεγάλης Τρίτης κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο ΕΒΕΘ, όπου ανέλυσαν τα ευρήματά της ο Α΄ Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, και ο Διευθυντής Ερευνών της εταιρίας Palmos Analysis, Πασχάλης-Αλέξανδρος Τεμεκενίδης.

Ο Πασχάλης Αλέξανδρος Τεμεκενίδης, σημείωσε πως πρόκειται για μία έρευνα η οποία «τρέχει» από το 2009 και παρακολουθεί το οικονομικό κλίμα στο νομό από δύο πλευρές, αυτή των καταναλωτών και των επιχειρήσεων.

«Έχουμε ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Πρόκειται για μια μικρή βελτίωση περίπου 8 μονάδες πάνω από τον Σεπτέμβρη. Παρατηρείται σημαντική βελτίωση από τα νούμερα του Μαρτίου του 2022 όταν ξέσπασε η ενεργειακή κρίση με τον πόλεμο», συνέχισε, προσθέτοντας για τις επερχόμενες ευρωεκλογές πως «ο χαρακτήρας αυτών των εκλογών επηρεάζει λιγότερο την αγοραστική εμπιστοσύνη, λόγω της φύσης τους».

Αναφορικά με τα ευρήματα της έρευνας, ο γενικός διευθυντής της Metron Analysis, ανέφερε πως υπάρχει σημαντική άνοδος για το τι προσδοκούν τα νοικοκυριά από την εξέλιξη της χώρας, αίσθηση μείωσης της οξύτητας αύξησης των τιμών σε σχέση με τα προηγούμενα εξάμηνα, καθώς και μείωση της αποταμίευσης από τα νοικοκυριά.

Ειδικότερα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη Θεσσαλονίκη διαμορφώνεται στις -27 μονάδες, με άνοδο 8 μονάδων σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023.

Σε σχέση με τους καταναλωτές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης καταγράφονται:

  • Αρνητική αξιολόγηση για το διάστημα που προηγήθηκε και σχετική απαισιοδοξία για την περαιτέρω εξέλιξη, με αξιοσημείωτη, ωστόσο, βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο. Συγκεκριμένα, μειώνεται σημαντικά το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπουν επιδείνωση της κατάστασής τους (42% από 49%) και αυξάνεται το ποσοστό όσων προβλέπουν βελτίωση ή σταθεροποίηση από το 47% στο 52%.
  • Αυξάνεται από 8% σε 14% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώθηκε πολύ ή αρκετά κατά το προηγούμενο 12μηνο.
  • Οι καταναλωτές στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης εκτιμούν ότι οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν “Λίγο” (6%), “Αρκετά” (34%) ή “Πολύ” (56%) κατά το τελευταίο 12μηνο (αθροιστικά 96% έχουν διαπιστώσει αύξηση των τιμών καταναλωτή), όμως το ποσοστό όσων διαπιστώνουν ότι οι τιμές αυξήθηκαν “Πολύ” πέφτει από το 70% στο 56%.
  • Σημαντική βελτίωση καταγράφεται σε σχέση με τις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας, καθώς το 24% (αθροιστικά) θεωρούν πως το επίπεδο της ανεργίας θα μειωθεί «πολύ» ή «λίγο» (έναντι 11% τον Σεπτέμβριο του 2023), ενώ το 33% αναμένουν αύξηση (μικρή ή μεγάλη) της ανεργίας κατά το επόμενο εξάμηνο (έναντι 45% τον Σεπτέμβριο 2023).
  • Ελαφρά βελτίωση -πάντα σε αρνητικό έδαφος- παρουσιάζει ο δείκτης αξιολόγησης της συγκυρίας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών.
  • Αποδυναμώνεται αρκετά η πρόθεση για αποταμίευση (20% σήμερα σε σχέση με 26% τον Σεπτέμβριο 2023), ενώ το επίπεδο όσων δηλώνουν ότι αποταμιεύουν παραμένει σχεδόν σταθερό (26% από 27%).

FlyOver, Μετρό, Φορτοεκφορτώσεις

Πάνω από 4 στους 10 καταναλωτές στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης (4396) δηλώνουν ότι έχουν επηρεαστεί «πολύ» ή «Αρκετά» αρνητικά από τις εργασίες κατασκευής του υπερυψωμένου Περιφερειακού της Θεσσαλονίκης (Εγover). Παράλληλα, περίπου 4 στους 10 (49%) δηλώνουν ότι οι μετακινήσεις τους εντός της Θεσσαλονίκης επηρεάζονται «πολύ» ή «αρκετά» από φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων σε καταστήματα και επιχειρήσεις. 2 στους 3 καταναλωτές (67%) δηλώνουν ότι σκοπεύουν να χρησιμοποιούν το Μετρό για τις μετακινήσεις τους, όταν αυτό τεθεί σε λειτουργία.

Λογαριασμοί ρεύματος και θέρμανσης

Ενισχύεται εντυπωσιακά σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023 το ποσοστό των νοικοκυριών που χαρακτηρίζουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος φυσιολογικούς και δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους -40% έναντι 28% το προηγούμενο εξάμηνο.

Αλλά και στους λογαριασμούς θέρμανσης ενισχύεται πολύ σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023 το ποσοστό των νοικοκυριών που χαρακτηρίζουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος φυσιολογικούς και δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους -39% έναντι 1796 το προηγούμενο εξάμηνο.

Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, ο Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, «μπροστά στο άγνωστο ο φόβος είναι μεγάλος. Το βλέπουμε και στη στάση στις γεωπολιτικές κρίσεις. Το καταναλωτικό κοινό αισθάνθηκε μεγαλύτερο φόβο μπροστά στο άγνωστο του πολέμου στην Ουκρανία πάρα στη Μέση Ανατολή Οι γεωπολιτικές κρίσεις δε θα έπρεπε να γίνονται, αλλά όσο συνηθίζουμε να ζούμε έτσι δεν τασσόμαστε και από αυτές. Το βλέπουμε και με το FlyOver. Μπορούμε και να ζήσουμε με αυτό, βλέπουμε κάποια βελτίωση».

Ελλείψεις πρώτων υλών, υψηλή φορολογία – Περιέργεια και θέληση για μάθηση οι πιο σημαντικές δεξιότητες

Συνολικά σχεδόν 1 στις 4 επιχειρήσεις (27%) διαπιστώνουν προβλήματα ελλείψεων πρώτων υλών ή προϊόντων στην αγορά -όσο και τον Σεπτέμβριο 2023, έναντι 40% τον Μάρτιο 2025 και 50% τον Σεπτέμβριο 2022 και 43% τον Μάρτιο 2022- είτε σε μικρό βαθμό (2496) είτε σε μεγάλο βαθμό (696).

Το υψηλό κόστος φορολογίας περνάει στην πρώτη θέση των αναφορών για τα δύο σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις (37% έναντι 29% τον Σεπτέμβριο 2023 και 20% τον Μάρτιο 2023). Το υψηλό κόστος ενέργειας και καυσίμων υποχωρεί στην 3η θέση (25% έναντι 38% τον Σεπτέμβριο του 2023), ενώ στη 2η θέση βρίσκεται το κόστος πρώτων υλών προϊόντων (27% έναντι 30% τον Σεπτέμβριο 2023).

Την περιέργεια και την θέληση για μάθηση θεωρούν την πιο σημαντική μεταξύ έξι (6) διαφορετικών δεξιοτήτων που τέθηκαν προς αξιολόγηση για τους εργαζόμενους που αναζητούν οι επιχειρήσεις. Ακολουθούν το πάθος για την εργασία τους, η ομαδικότητα και η προσαρμοστικότητα στο ίδιο περίπου επίπεδο, οι επικοινωνιακές ικανότητες και, τέλος, η αυτοπεποίθηση.

«Είδαμε ότι οι επιχειρήσεις θέλουν ανθρώπους που έχουν όρεξη να μάθουν, αλλά και που έχουν λιγότερη αυτοπεποίθηση. Αυτό δείχνει ότι οι επιχειρήσεις έχουν μια παρωχημένη η αντίληψη για το πώς αντιδρούν οι μονάδες», σημείωσε σχετικά ο αντιπρόεδρος.

Έρευνα στη Βιομηχανία

Σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις ο “Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία” στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης εμφανίζει άνοδο και περνάει ξανά σε ελαφρά θετικό έδαφος, πολύ κοντά στην υψηλότερη τιμή του δείκτη στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ (Σεπτέμβριος 2021). Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών της Βιομηχανίας” βρίσκεται πλέον στις 14 μονάδες, έναντι -3 τον Σεπτέμβριο 2023.

Ειδικότερα, βελτιώνονται σημαντικά οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της παραγωγής κατά το τελευταίο εξάμηνο (+11 από 0 τον Σεπτέμβριο 2023, στο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ), ενώ και οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της παραγωγής στο άμεσο μέλλον βελτιώνονται εντυπωσιακά (+37 έναντι +16 τον Σεπτέμβριο 2023).

Έρευνα σε Επιχειρήσεις Παροχής Υπηρεσιών

Με αισθητή άνοδο και στο υψηλότερο επίπεδο από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ, καταγράφεται ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στον κλάδο των Υπηρεσιών. Πιο αναλυτικά, ο σχετικός «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών» για τον τομέα των Υπηρεσιών καταγράφεται στο +27, έναντι +18 το προηγούμενο εξάμηνο.

Έρευνα στο Λιανικό Εμπόριο

Σχεδόν αμετάβλητο καταγράφεται το κλίμα στις επιχειρήσεις Λιανικού Εμπορίου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2023, με τον «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών για το Λιανικό Εμπόριο» να βρίσκεται σταθερά σε σχεδόν ουδέτερο έδαφος. Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Λιανικού Εμπορίου» βρίσκεται στο +2 (από +1 τον Σεπτέμβριο 2023).

Έρευνα στις Κατασκευές

Στο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ ανεβαίνει ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στον κλάδο των Κατασκευών. Έτσι, το ισοζύγιο θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Κατασκευών» βρίσκεται στις +14 μονάδες στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης (έναντι -2 τον Σεπτέμβριο 2023).

Όπως διευκρίνισε ο κ. Τεμεκενίδης, το δείγμα της έρευνας είναι πάντα αντιπροσωπευτικό, καθώς εδώ και 1,5 χρόνο χρησιμοποιείται η απογραφή του 2021, σχολιάζοντας χαρακτηριστικά πως «είναι η μικρογραφία της ΠΕ Θεσσαλονίκης».

Ερωτηθείς για τα ευρήματα της έρευνας, υπογράμμισε πως, «δεν είναι ασύμβατο οι τιμές να αυξάνονται και να είναι καλό το κλίμα. Η ακρίβεια είναι αυτή που περιορίζει τη θετική αύρα από την ανάπτυξη. Το κλίμα δεν είναι θετικό, είναι σε λιγότερο αρνητικό επίπεδο. Δεν καταγράφεται η αντικειμενικότητα πραγματικότητα, αλλά η αίσθηση. Για παράδειγμα ο FlyOver. Οι μετακινούμενοι μπήκαν και σε μια φάση προσαρμογής, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι το πρόβλημα δεν υφίσταται».