Έμεινε εκτός ΑΕΙ μαθητής ΕΠΑΛ με 12.800 μόρια – Η επιστολή διαμαρτυρίας της μητέρας του

Το ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑΛ μειώθηκε από 10% σε μόλις 5%.

Έμεινε εκτός ΑΕΙ μαθητής ΕΠΑΛ με 12.800 μόρια – Η επιστολή διαμαρτυρίας της μητέρας του
(ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ/ILIALIVE.GR/EUROKINISSI)

Εκτός πανεπιστημίων έμειναν εκατοντάδες υποψήφιοι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ ανά την χώρα που επέλεξαν να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις και μάλιστα τα πήγαν εξαιρετικά καλά, συγκεντρώνοντας υψηλότατο αριθμό μορίων. 

Όπως καταγγέλλουν, φέτος στο παρά πέντε της διαδικασίας, πολλά τμήματα μετατράπηκαν αιφνιδίως σε Πολυτεχνικές Σχολές, μειώνοντας το ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑΛ από 10% σε μόλις 5%. Κάτι, όμως, που δεν γνώριζαν οι υποψήφιοι, με αποτέλεσμα να βρεθούν προ εκπλήξεως και οι ίδιοι αλλά και οι οικογένειές τους.

Την περιπέτεια του παιδιού της, που αντικατοπτρίζει περιπτώσεις ανά την Ελλάδα, περιγράφει στην επιστολή που στέλνει στο TheOpinion, η Μαρία Δομουχτσή:

«Ο γιος μου, μαθητής ΕΠΑΛ τομέα Πληροφορικής, έδωσε φέτος πανελλαδικές εξετάσεις και συγκέντρωσε 12.800 μόρια. Η χαρά μας ήταν μεγάλη γιατί είμαστε πολύτεκνη οικογένεια με πέντε παιδιά και για εμάς είναι σημαντική η πρόοδος και η μόρφωση των παιδιών μας. Σύμφωνα με τις βάσεις έτους 2024 περνούσε σε αρκετές σχολές.

Με έκπληξη όμως διαπιστώσαμε όταν ανακοινώθηκαν οι επιτυχόντες έτους 2025 ότι δεν πέρασε σε καμία σχολή και ότι οι βάσεις των ΕΠΑΛ στις σχολές Πληροφορικής σε ορισμένες περιπτώσεις αυξήθηκαν έως και 1.000 μόρια.

Ψάχνοντας στο διαδίκτυο, μετά το σοκ και προσπαθώντας να καταλάβουμε τί έχει συμβεί, πέσαμε στο παραπάνω σχετικό άρθρο, σύμφωνα με το οποίο τελευταία στιγμή εκδόθηκε διορθωτική εγκύκλιος από το ΥΠΑΙΘ, με την οποία μειώθηκε το ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑΛ από 10% σε 5%, λόγω μετατροπής κάποιων σχολών σε Πολυτεχνικές.

Αποτέλεσμα αυτής της κίνησης ήταν παιδιά από το ΓΕΛ που συγκέντρωσαν 8.500-9.000 μόρια να περάσουν στο Πανεπιστήμιο και μαθητές των ΕΠΑΛ (όπως και ο γιος μου) με 12.800 μόρια να μείνουν εκτός. Κυριολεκτικά μας πήραν τη μπουκιά μέσα από το στόμα.

Είναι πρωτοφανές να αλλάζουν οι όροι πρόσβασης και ο καταμερισμός των θέσεων στα Πανεπιστήμια, μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων, μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων και λίγες μόλις μέρες πριν την υποβολή των μηχανογραφικών. Προσωπικά θεωρώ ότι αποτελεί και κυβερνητική αυθαιρεσία η οποία στηρίζεται στη λογική του «αποφασίζουμε και διατάζουμε».

Δεν υπολόγισαν τους κόπους των μαθητών και των οικογενειών τους. Οι μαθητές των ΕΠΑΛ είναι παιδιά «λαϊκών» οικογενειών με όνειρα και στόχους, δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου θεού».

Μιλώντας στο TheOpinion η κ. Δομουχτσή, ήταν γνωστό ότι συγκεκριμένες θέσεις αντιστοιχούν στους υποψηφίους των ΕΠΑΛ ωστόσο φέτος αυτό έγινε στην κυριολεξία την τελευταία στιγμή.

Οι εκπαιδευτικοί

Στο θέμα αναφέρονται και οι εκπαιδευτικοί στα ΕΠΑΛ κάνοντας λόγο για «θεσμική αδικία», «εμπαιγμό» και «καταρράκωση της εμπιστοσύνης» απέναντι σε χιλιάδες μαθητές και αποφοίτους των ΕΠΑΛ που βλέπουν τους κόπους τους να ακυρώνονται στην πράξη.

Η ΟΛΤΕΕ με επιστολή της προς την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, κάνει λόγο για πλήρη ανατροπή των δεδομένων, καθώς πολλά τμήματα μετατρέπονται αιφνιδίως σε Πολυτεχνικές Σχολές, μειώνοντας το ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑΛ από 10% σε μόλις 5%. Η εξέλιξη αυτή επηρεάζει άμεσα μαθητές τομέων όπως η Πληροφορική, η Ηλεκτρολογία και η Ηλεκτρονική, οι οποίοι είχαν ήδη ολοκληρώσει τις εξετάσεις και είχαν χαράξει στρατηγική επιλογής σχολών βάσει των αρχικών ανακοινώσεων.

«Χιλιάδες παιδιά που επί μήνες αγωνίστηκαν, προετοιμάστηκαν και επέλεξαν τις σχολές τους με τα ποσοστά που είχαν επίσημα ανακοινωθεί, βρίσκονται τώρα ξαφνικά με τις μισές ή και χωρίς θέσεις, εν μέσω διαδικασίας!» αναφέρει χαρακτηριστικά η επιστολή.

Η ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι δεν θίγονται μόνο οι φετινοί υποψήφιοι, αλλά και οι παλιοί απόφοιτοι που διατηρούν δικαίωμα πρόσβασης με το 10% και επιχειρούν κάθε χρόνο να επιστρέψουν σε σχολές κοντά στον τόπο διαμονής τους για να μειώσουν το κόστος ζωής. Πλέον, ακόμη και αυτή η ελάχιστη διέξοδος εξαλείφεται.

Σημείο αιχμής και ο αποκλεισμός των αποφοίτων ΕΠΑΛ από τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) και τις σχολές αξιωματικών, με την ΟΛΤΕΕ να κάνει λόγο για διάκριση και συνταγματικά έωλη μεταχείριση, ζητώντας ισότιμη πρόσβαση και διεύρυνση του ποσοστού εισαγωγής στις σχολές υπαξιωματικών.

«Για εμάς, κάθε παιδί της επαγγελματικής εκπαίδευσης αξίζει ίσες ευκαιρίες – όχι εμπόδια και εμπαιγμούς», επισημαίνουν.