MONEY & MARKET, ΘΕΜΑ THEOPINION
Ελληνικός επώνυμος οίνος: Μικρός σε εξαγωγές, μεγάλος σε όνομα
Τριάντα πέντε οινοποιεία – μέλη της Ένωσης «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος» από την Ήπειρο έως τη Θράκη συμμετείχαν στην καθιερωμένη πλέον έκθεση οινογνωσίας και οινογευσίας της Ένωσης, τα ΒορΟινά, που διεξήχθησαν χθες στη Θεσσαλονίκη.
Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)
Περισσότερα από 1.000 άτομα προσέλκυσε η καθιερωμένη φθινοπωρινή έκθεση οινογνωσίας και οινογευσίας «ΒορΟινά στη Θεσσαλονίκη» που διοργανώνει η Ένωση «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος» από το 2004.
Μια έκθεση η οποία απευθύνεται στο ευρύ κοινό, καταναλωτές του ποιοτικού επώνυμου Ελληνικού κρασιού καθώς και σε επαγγελματίες από το χώρο της εστίασης και του εμπορίου οίνου που είχαν την ευκαιρία να γευτούν εκλεκτά κρασιά και αποστάγματα και να συμμετέχουν στις παράλληλες εκδηλώσεις.
«Είναι μια προσπάθεια για την προώθηση του ελληνικού οίνου, να αναδείξουμε τις γηγενείς και διεθνείς ποικιλίες που καλλιεργούνται στη Βόρεια Ελλάδα, από την Ήπειρο μέχρι τη Θράκη, όπου έχουμε διαφορετικά terroir, έχουμε Π.Ο.Π. αμπελουργικές ζώνες αλλά και Π.Γ.Ε.» δήλωσε στο TheOpinion.gr η πρόεδρος της «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος» Ελένη Σίντου.

Η θέση του ελληνικού οίνου στο εξωτερικό
Η εξαγωγική δραστηριότητα του ελληνικού επώνυμου οίνου σε χώρες του εξωτερικού κατέχει ένα πολύ μικρό ποσοστό, της τάξεως του 1% περίπου. Ωστόσο, «έχουμε ένα καλό όνομα, βγαίνουμε με premium ετικέτες και δεν ρίχνουμε τις τιμές για χάρη των πωλήσεων» διευκρινίζει η διευθύντρια της Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος Αλεξάνδρα Ανθίδου.
Όπως επισημαίνεται στο TheOpinion.gr, τα μέλη της Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος έχουν εξαγωγική δραστηριότητα κυρίως σε Γερμανία, Κύπρο, Βέλγιο, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδά και ΗΠΑ.
Σ’ ότι αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, από τον Αύγουστο του 2025 τέθηκαν σε ισχύ οι νέοι αμερικανικοί τελωνειακοί δασμοί σε προϊόντα εισαγόμενα από δεκάδες οικονομίες που κυμαίνονται μεταξύ του 15 και του 41%.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, από τους κυριότερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, αντιμετωπίζουν δασμούς 15% στα περισσότερα προϊόντα τους.
Το ελληνικό κρασί υπόκειται μεν σε δασμούς και φόρους όταν εισάγεται στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ωστόσο λόγω των εμπορικών σχέσεων ΗΠΑ–Ε.Ε. δέχεται ευνοϊκούς όρους, με τους δασμούς να είναι είτε πολύ χαμηλοί είτε μηδενικοί, ανάλογα με τον τύπο του κρασιού (αφρώδες, επιτραπέζιο, ενισχυμένο κ.λπ.).
Ο φετινός τρύγος
«Η άμπελος φέτος έδωσε το καλύτερο δυνατόν προϊόν» μας είπε χαρακτηριστικά η κα. Ανθίδου, την οποία και συναντήσαμε κατά τη διάρκεια της χθεσινής οινικής εκδήλωσης «Τα ΒορΟινά στη Θεσσαλονίκη».
Από τη στιγμή της ανθοφορίας έως και την ολοκλήρωση του τρύγου, οι καιρικές συνθήκες στάθηκαν σύμμαχος στο τρύγισμα, γεγονός που βοήθησε στο να μην εμφανιστούν αρρώστιες στο αμπέλι.
«Οι καιρικές συνθήκες ευνόησαν, ήρθε πολύ ομαλά η περίοδος του τρύγου, είχαμε μεγάλη διαφορά στις πρωινές και βραδινές θερμοκρασίες γεγονός που οδήγησε σε εξαιρετικά αρώματα» δήλωσε στο TheOpinion.gr η διευθύντρια της Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος Αλεξάνδρα Ανθίδου.

Περισσότερη στήριξη από την εγχώρια αγορά
Ένας από τους συμμετέχοντες στην χθεσινή οινική εκδήλωση ΒορΟινά ήταν και ο οινοποιός και τέως πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου Γιάννης Βογιατζής.
Μιλώντας στο TheOpinion.gr ο κ. Βογιατζής επισήμανε την ανάγκη περαιτέρω στήριξης του ελληνικού επώνυμου οίνου τόσο από τον κλάδο της εστίασης όσο και από το καταναλωτικό κοινό.
«Το κρασί στην τρέχουσα περίοδο δυσκολεύεται στην εσωτερική αγορά, διότι υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός και γιατί στην εστίαση έχουμε λίστες που δεν είναι πολύ φιλικές προς τον καταναλωτή» ανέφερε ο κ. Βογιατζής υπογραμμίζοντας την ανάγκη προσθήκης στις λίστες των εστιατορίων και κρασιών με πιο φιλικές τιμές.
«Υπάρχουν πολλά καλά κρασιά στις μεσαίες και πιο χαμηλές τιμές, εμείς για τον καταναλωτή αυτό θέλουμε, να έχει μια επιλογή να ανοίξει ένα, και δεύτερο μπουκάλι. Να μην είναι όλα πάνω από 30 ευρώ, ειδικά τώρα που το βαλάντιο έχει περιοριστεί στην έξοδο» επισήμανε ο οινοποιός.
Ένα δεύτερο ζήτημα που έθιξε είναι ο μεγαλύτερος όγκος εισαγωγών από ξένα κρασιά. Αυτό παρατηρείται τα τελευταία δυο χρόνια, «έχουμε μια ‘επίθεση’ από τα ξένα κρασιά, από εισαγωγές, εμφιαλωμένα, και είναι κάτι που μας δυσκολεύει, ξέρουμε ότι εστιάτορες και καταναλωτές το αγαπάνε το ελληνικό κρασί, όμως θέλουμε να το στηρίξουν περισσότερο. Είναι κόπος πολλών ανθρώπων και έχουμε να δώσουμε πολύ καλά κρασιά» δήλωσε στο TheOpinion.gr ο κ. Βογιατζής που δραστηριοποιείται στο Βελβεντό Κοζάνης.
Αναφερόμενος στην εξαγωγική δραστηριότητα του οινοποιείου του, δήλωσε ικανοποιημένος, με τον μεγαλύτερο όγκο να τον διοχετεύει στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας.
