Εκπτώσεις με άδεια τα ταμεία στη Θεσσαλονίκη

«Γενναίες» εκπτώσεις αλλά «άδεια» τα ταμεία στη Θεσσαλονίκη.

Εκπτώσεις με άδεια τα ταμεία στη Θεσσαλονίκη

Με χαμηλές «ταχύτητες» κινείται η αγορά της Θεσσαλονίκης κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, οι οποίες ρίχνουν αυλαία σε λίγες ημέρες και συγκεκριμένα  στις 30 Αυγούστου.

Λίγο πριν την ολοκλήρωσή τους, οι επαγγελματίες κάνουν τον πρώτο απολογισμό, επισημαίνοντας πως οι περισσότεροι καταναλωτές προχώρησαν σε στοχευμένες αγορές, αποφεύγοντας τις «παρορμητικές», κυρίως σε ένδυση και υπόδηση.

Παρά τις σημαντικές εκπτώσεις, που σε πολλές περιπτώσεις έφτασαν ακόμη και το 70%, οι έμποροι και φέτος δεν είδαν τα ταμεία τους να γεμίζουν. Η ανακατανομή των οικογενειακών προϋπολογισμών, λόγω της ακρίβειας αλλά και των καλοκαιρινών διακοπών, επηρέασε αρνητικά την αγοραστική κίνηση.

«Οι εκπτώσεις δεν πήγαν καλά φέτος. Παρατηρούμε μια πτώση της τάξης του 40% σχεδόν από την αρχή του έτους. Οι αγορές των καταναλωτών είναι σημαντικά μειωμένες σε σύγκριση με πέρσι κι ας μην ήταν καλή ούτε η περσινή χρονιά. Τα καταστήματα της Θεσσαλονίκης κάνουν εκπτώσεις και προσφορές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Τις περισσότερες φορές πουλάμε σε τιμές κόστους. Οι καταναλωτές δεν έχουν διαθέσιμο εισόδημα, καθώς τα έξοδα για βασικές ανάγκες, όπως ρεύμα και σούπερ μάρκετ, είναι αυξημένα. Δυσκολεύονται να κάνουν αγορές, αφού πρώτα πρέπει να καλύψουν το κόστος διαβίωσης και μόνο αν περισσέψουν χρήματα, προχωρούν σε αγορές», τονίζει μιλώντας στο TheOpinion, ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Ιωάννου.

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 ανήλθε σε 16,16 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση μόλις 0,6% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2024.

«Πουλάνε κάτω του κόστους για να επιβιώσουν»

Όπως επισημαίνουν έμποροι και εκπρόσωποι του κλάδου, οι θερινές εκπτώσεις αν και παραδοσιακά αποτελούν περίοδο αυξημένης εμπορικής κίνησης, πλέον δεν φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Σε δηλώσεις του στο TheOpinion, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης είχε περιγράψει με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στον εμπορικό κόσμο της πόλης λέγοντας χαρακτηριστικά πώς, «οι έμποροι πουλάνε φθηνότερα απ’ όσο θα έπρεπε για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Η αλήθεια είναι πως δεν βγαίνει κέρδος. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των επαγγελματιών, το γενικότερο κλίμα στην αγορά παραμένει βαρύ. Η συνεχής υποχώρηση της αγοραστικής δύναμης, σε συνδυασμό με το αυξανόμενο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα που δεν αφήνει περιθώρια για αισιοδοξία».

Τι πρέπει να γνωρίζουν καταναλωτές και έμποροι

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9ι του ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 5111/2024, κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής οφείλει να αναφέρει ρητά την προγενέστερη τιμή (γνωστή και ως “τιμή αναφοράς”) βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση.

Η προγενέστερη τιμή ορίζεται ως η χαμηλότερη τιμή που είχε εφαρμοστεί στο προϊόν κατά τις 30 ημέρες πριν από την πρώτη μείωση της τιμής, δηλαδή πριν από τις 14 Ιουλίου. Αν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, η τιμή αναφοράς προσδιορίζεται με βάση το διάστημα αυτό. Ειδικά στις περιπτώσεις διαδοχικών μειώσεων εντός 60 ημερών, ως προγενέστερη θεωρείται η τιμή πριν από την πρώτη μείωση.

Σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας (ΥΑ 66877/30-8-2024), οι έμποροι μπορούν να παρουσιάζουν τις μειώσεις τιμών με τρεις τρόπους, υπό την αυστηρή προϋπόθεση της ταυτόχρονης αναγραφής της προγενέστερης τιμής:

Ως ποσοστό (π.χ. «20% έκπτωση»)

Ως συγκεκριμένο ποσό (π.χ. «10 ευρώ έκπτωση»)

Ως νέα και παλαιά τιμή (π.χ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ» ή «50 ευρώ 100 ευρώ»)

Ο Εμπορικός Σύλλογος τονίζει ότι πρέπει να επιδεικνύεται ιδιαίτερη προσοχή στην εφαρμογή των προβλεπόμενων διατάξεων, καθώς οι κυρώσεις για παραβίαση των κανόνων περί εκπτώσεων και μειωμένων τιμών είναι ιδιαίτερα αυστηρές.