«Είμαστε γεμάτοι αλλά ο κόσμος δεν ξοδεύει» – Άνθρωποι του Τουρισμού μιλούν στο TheOpinion για τους μειωμένους τζίρους
Ρεκόρ αφίξεων, χωρίς όμως αντίστοιχο.... ρεκόρ εσόδων “βλέπουν” έμποροι, ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ και επαγγελματίες της εστίασης
Ρεκόρ αφίξεων, χωρίς όμως αντίστοιχο…. ρεκόρ εσόδων “βλέπουν” έμποροι, ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ και επαγγελματίες της εστίασης στις τουριστικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας.
“Είμαστε γεμάτοι, έχουμε πολύ κόσμο, αλλά ο κόσμος δεν ξοδεύει”, τονίζουν μιλώντας στο TheOpinion οι εκπρόσωποι των κλάδων αυτών από Χαλκιδική, Πιερία, Θάσο και Σαμοθράκη, εκφράζοντας σοβαρές ενστάσεις για το κατά πόσο η φετινή εκτόξευση των αφίξεων στη χώρα μας θα συνοδευτεί τελικά με εκτόξευση και των εσόδων…
Έτσι, η ιδιαίτερα θετική εικόνα της ταξιδιωτικής κίνησης και η ανοδική πορεία των κρατήσεων δεν φαίνεται να φέρνει το ίδιο ανοδικό αποτέλεσμα και στα ταμεία των επιχειρήσεων, κυρίως αν συνδυαστεί με την αύξηση στο ενεργειακό κόστος, τα αναλώσιμα και τις πρώτες ύλες.
Στη Χαλκιδική
“Έχουμε φέτος πάρα πολύ κόσμο, πολλές κρατήσεις, πολλές διανυκτερεύσεις, αλλά ο κόσμος που είναι εδώ, δυστυχώς δεν ξοδεύει όσο ξόδευε άλλες χρονιές, με αποτέλεσμα εμπορικά καταστήματα και εστίαση να μην κάνουν τους τζίρους που περιμέναμε με τόσο πολύ κόσμο”, τονίζει στο TheOpinion ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Γιάννης Κουφίδης.
Όπως λέει ο ίδιος, δεν έχει να κάνει με το επίπεδο των τουριστών, αλλά κυρίως με το φόβο για το τι μας περιμένει τον χειμώνα που έρχεται… “Αυτό που παίζει ρόλο στην κατανάλωση είναι κατά βάση η ψυχολογία. Οι επισκέπτες μας δεν έχουν καλή ψυχολογία, διακατέχονται από έναν προβληματισμό για τον χειμώνα που έρχεται και είναι πολύ, μα πολύ συγκρατημένοι. Βλέπουμε αυτόν τον φόβο και τον προβληματισμό σε όλους, ανεξαρτήτως εθνικότητας, είτε είναι Έλληνες, είτε είναι Βαλκάνιοι, είτε Δυτικοευρωπαίοι, ίσως οι τελευταίοι να είναι και πιο φοβισμένοι”, προσθέτει ο κ. Κουφίδης.
Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά λέει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, είναι ενδεικτικό ότι οι τζίροι δεν είναι μεγάλοι ούτε καν στα εστιατόρια που λειτουργούν ακόμη και εντός των πολυτελών ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, όπου η διαμονή κοστίζει χιλιάδες ευρώ!
“Η μεγάλη ζημιά γίνεται, βέβαια, και από τους Έλληνες που παραδοσιακά ξόδευαν στις διακοπές τους. Φέτος είναι εξαιρετικά συγκρατημένοι”, επισημαίνει ο κ. Κουφίδης και προσθέτει: “εάν σε αυτό προστεθεί και το ιδιαίτερα αυξημένο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, τότε δύσκολα το ταμείο που θα κάνουμε τον Οκτώβριο με Νοέμβριο θα βγάλει θετικό αποτέλεσμα”.
Στον Νέο Μαρμαρά
“Όταν καταφτάνουν με πολυτελή αυτοκίνητα και από το πορτ μπαγκάζ κατεβάζουν, μαζί με τις βαλίτσες τους, σακούλες από τα ρουμάνικα σουπερ μάρκετ, τότε αυτόματα καταλαβαίνεις ότι κάτι δεν πάει καλά. Όταν κυκλοφορούν ολόκληρες οικογένειες και τους βλέπεις να κρατούν στα χέρια πλαστικά μπουκαλάκια νερού από τις χώρες τους, τότε μπορείς να αντιληφθείς ότι εδώ που ήρθαν για διακοπές, δεν πρόκειται να ξοδέψουν τίποτα”.
Την εικόνα αυτή, χαρακτηριστική αυτού που συμβαίνει αυτό το καλοκαίρι σε όλες τις περιοχές της Χαλκιδικής, περιγράφει μιλώντας στο TheOpinion ο Αλέξανδρος Σκουλής, μέχρι πρότινος ταμίας στον Εμπορικό Σύλλογο Νέου Μαρμαρά και ιδιοκτήτης σούπερ μάρκετ στην περιοχή.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή την περίοδο ο Μαρμαράς και όλη η Χαλκιδική είναι γεμάτη με τουρίστες κατά 90% από τα Βαλκάνια, οι οποίοι όμως είναι εξαιρετικά φειδωλοί στα έξοδά τους. “Φέτος έχει ποσότητα, δεν έχει όμως ποιότητα από άποψη τουρισμού που ξοδεύει. Ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων και ξενοδοχείων σε όλη την περιοχή μάς μεταφέρουν ότι τα ψυγεία των Βαλκάνιων τουριστών είναι γεμάτα με ξένα προϊόντα, με προϊόντα από τις χώρες τους. Έχουν φέρει ακόμη και μπύρες!”, προσθέτει ο κ. Σκουλής.
Στα Νέα Μουδανιά
Μεγάλη προσέλευση ξένων τουριστών παρατήρησαν τη φετινή χρονιά επιχειρηματίες του κλάδου της εστίασης και του εμπορίου στα Νέα Μουδανιά και στις περιοχές της Κασσάνδρας.
“Εδώ στα Μουδανιά, περισσότερο δουλεύαμε με Έλληνες, οι οποίοι φέτος ήταν μειωμένοι. Είχαμε υψηλή προσέλευση, ωστόσο δεν ήρθαν τόσο οι Έλληνες που παραδοσιακά ξοδεύουν περισσότερο, και όσοι ήρθαν το σκέφτονται να ξοδέψουν πολλά”, τονίζει στο TheOpinion ιδιοκτήτης εστιατορίου και πρώην εκπρόσωπος του κλάδου, Σάκης Χαλκιάς.
“Ευτυχώς”, προσθέτει, “ήρθαν φέτος αρκετοί ξένοι και σήκωσαν λίγο τον τζίρο, που ούτως ή άλλως είναι μειωμένος και δεν αντιστοιχεί στον αριθμό ρεκόρ των αφίξεων”.
Στην Ιερισσό
Ίδια εικόνα και στην Ιερισσό, με την πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ιερισσού Κλεοπάτρα Αϊβαζίδου, να τονίζει στο TheOpinion ότι “με 100% πληρότητες στα καταλύματα, περιμέναμε πολλά περισσότερα και στα μαγαζιά μας, κάτι που δεν έγινε”. Σύμφωνα με την ίδια, δούλεψαν μεν εστιατόρια και καφέ, αλλά όχι με τους τζίρους που θα ήθελαν. “Όταν κάθονται για έναν καφέ, αλλά αυτά που θα φάνε και θα πιουν τα έχουν στο ψυγείο στο ενοικιαζόμενο, τότε δύσκολα τα ταμεία θα γεμίσουν”, προσθέτει.
Αναφερόμενη στα παράπονα που ακούγονται ότι “οι επιχειρηματίες φέτος θέλουν να βγάλουν τα σπασμένα και τριπλασίασαν τις τιμές”, η κα Αϊβαζίδου επισημαίνει ότι η όποια αύξηση δεν φτάνει σε αυτά τα επίπεδα σίγουρα, ενώ υπενθυμίζει την ιλιγγιώδη αύξηση των λειτουργικών εξόδων και για τα ίδια τα καταστήματα.
Στην Πιερία
“Στις παραλιακές, άκρως τουριστικές περιοχές του νομού, το εμπόριο δεν δουλεύει τόσο όσο θα περιμέναμε με αυτή την επισκεψιμότητα” ούτε στην Πιερία, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα λέει στο TheOpinion ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας, Ηλίας Χατζηχριστοδούλου.
“Σήμερα, στην περιοχή δύσκολα μπορείς να βρεις κενό κατάλυμα. Βαλκάνιοι αλλά και Έλληνες επισκέπτες από τη νότια Ελλάδα, που φέτος προτίμησαν την περιοχή μας ίσως ως αποτέλεσμα αντίστοιχης επικοινωνιακής καμπάνιας που είχαμε κάνει νωρίτερα, έχουν κατακλύσει την Πιερία. Ωστόσο, το εμπόριο πράγματι δεν δούλεψε τόσο καλά, ενώ σε ό,τι αφορά την εστίαση, παρατηρήσαμε ότι το λεγόμενο φθηνό φαγητό, το γρήγορο, όπως για παράδειγμα το σουβλάκι, ο γύρος, το καλαμαράκι, πήγαν καλά, όχι όμως το καλύτερο εστιατόριο, η πιο ποιοτική ταβέρνα. Αυτά δεν είχαν τον τζίρο που περιμέναμε με τόσο πολύ κόσμο”, εξηγεί ο κ. Χατζηχριστοδούλου.
Σε Θάσο και Σαμοθράκη
Ίδια εικόνα και στα νησιά της Θάσου και της Σαμοθράκης. Στη Θάσο, οι επιχειρηματίες της εστίασης είναι μερικώς ικανοποιημένοι, καθώς δεν μπορούν, όπως λένε, να αντιστοιχίσουν την ομολογουμένως καλύτερη προσέλευση τουριστών με τις εισπράξεις στα ταμεία τους. “Το παλιό ρητό: ο ξένος με τη σαλάτα και τη ρετσίνα του, επανήλθε”, τονίζουν χαρακτηριστικά.
Έλληνες στο μεγαλύτερο ποσοστό τους είναι οι τουρίστες που θα βρει κανείς αυτό το διάστημα στη Σαμοθράκη. Ως προορισμός εναλλακτικού τουρισμού, το νησί είναι δημοφιλές και σε νεαρές ηλικίες. “Είναι θετικό ότι παρά το αρνητικό κλίμα με αυξήσεις στην ενέργεια και τα μεταφορικά, ο κόσμος πάλι ήρθε στο νησί μας, δεν φοβήθηκε να ταξιδέψει. Βέβαια, και εδώ βλέπουμε ότι οι επισκέπτες μας δεν ξοδεύουν το ίδιο. Πληρώνουν διαμονή και εισιτήριο, που δεν μπορούν να τα αποφύγουν, αλλά για όλα τα άλλα είναι φειδωλοί”, τονίζει στο TheOpinion ο πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Τουρισμού Σαμοθράκης, Γιάννης Γλύνιας.