Χωρίς σύστημα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης το σιδηροδρομικό δίκτυο

Πώς έγινε το δυστύχημα, σύμφωνα με έμπειρους μηχανοδηγούς που μιλούν στο TheOpinion για το ανθρώπινο λάθος αλλά και την έλλιειψη ασφαλιστικής δικλείδας

Χωρίς σύστημα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης το σιδηροδρομικό δίκτυο
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ /EUROKINISSI

Ένα δίκτυο απαρχαιωμένο, με ηλεκτροκίνηση που ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί σε όλο το μήκος του, με ένα σύστημα τηλεδιοίκησης που συχνά είναι εκτός λειτουργίας και με τις αναχωρήσεις να γίνονται από μηχανοδηγούς ακόμη και με…απλές εκφωνήσεις φανερώνει το τραγικό δυστύχημα με τη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων.

Μια σύγκρουση που, όπως όλα δείχνουν, μπορεί να οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, ωστόσο ουδέποτε λειτούργησαν και οι τεχνολογικές ασφαλιστικές δικλείδες που εν έτει 2023 θα περίμενε κανείς να λειτουργούν.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΙΠΩΤΗ ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

Πώς έγινε το δυστύχημα

«Δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Ήταν ανθρώπινο λάθος» λένε στο TheOpinion έμπειροι μηχανοδηγοί που επί χρόνια κάνουν το ίδιο δρομολόγιο με αυτό που έκαναν οι δύο μοιραίες αμαξοστοιχίες που συγκρούστηκαν στα 12 χλμ έξω από τη Λάρισα.

Λόγω εργασιών που βρίσκονταν σε εξέλιξη σε μία γραμμή του δικτύου, η κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών μπορούσε να γίνει μόνο από τη λεγόμενη γραμμή ανόδου, με κατεύθυνση δηλαδή προς Θεσσαλονίκη. Από τη στιγμή που η κυκλοφορία γίνεται σε μονή γραμμή, και καθώς στο συγκεκριμένο κομμάτι, το σύστημα τηλεδιοίκησης δεν λειτουργούσε, ο σταθμάρχης της Λάρισας και ο σταθμάρχης του Λιτοχώρου έδιναν τις εντολές για την κίνηση. Οι δυο τους έπρεπε να είναι σε άμεση συνεννόηση μεταξύ τους, πόσω μάλλον όταν η κυκλοφορία γινόταν σε μονή γραμμή.

Τι φαίνεται πως συνέβη στον Ευαγγελισμό, όπως εξηγούν μηχανοδηγοί με τεράστια εμπειρία; Ο σταθμάρχης της Λάρισας δίνει εντολή στον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας 62 να ανέβει προς Λιτόχωρο (που φεύγει τελικά με καθυστέρηση που είχε προηγηθεί στο Παλαιοφάρσαλο, αλλά και γιατί ανέμενε και την τοπική γραμμή Καλαμπάκας – Τρικάλων προκειμένου να πάρει και τους επιβάτες της). Τη στιγμή που ο σταθμάρχης διώχνει την αμαξοστοιχία, πρέπει άμεσα να συνεννοηθεί με τον σταθμάρχη του Λιτοχώρου. Κάτι τέτοιο φαίνεται πως δεν έγινε.

Ωστόσο, στην ίδια γραμμή, έχει φύγει ήδη εμπορική αμαξοστοιχία που κατεβαίνει προς Λάρισα μετά από εντολή που της δίνει ο σταθμάρχης Λιτοχώρου. Αποτέλεσμα; Δύο τρένα κινούνται σε μονή γραμμή, οδηγούνται σε μετωπική σύγκρουση, χωρίς κανείς να έχει ιδέα!

Η… εκφώνηση των μηχανοδηγών

Ακόμη, όμως, και η συνεννόηση μεταξύ των δύο σταθμαρχών να μην υπήρξε, οι μηχανοδηγοί, άνθρωποι με τεράστια εμπειρία, κάνουν συνήθως “αγγελία” / εκφώνηση της αναχώρησης της αμαξοστοιχίας τους από κάθε σταθμό. Το πιο πιθανό είναι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας να έκανε τη λεγόμενη εκφώνηση ότι ανεβαίνει προς Ευαγγελισμό, ωστόσο ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν την άκουσε, λόγω προφανώς του γεγονότος ότι την ώρα εκείνη ήταν στο τούνελ των Τεμπών, όπου ούτως ή άλλως δεν υπάρχει σήμα. Κανονικά, αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης, η αναχώρηση θα φαινόταν και στο σύστημα αυτό, τα φωτοσήματα θα αναβόσβηναν, κάτι που προφανώς δεν έγινε.