Αίτημα του δήμου για επιστροφή του βαγονιού του Αβδούλ Χαμίτ στη Θεσσαλονίκη

Μουσείο Αστικών Μεταφορών στο Ντεπώ ζητά ο Μιχάλης Τρεμόπουλος

Αίτημα του δήμου για επιστροφή του βαγονιού του Αβδούλ Χαμίτ στη Θεσσαλονίκη
Πηγή: Μιχάλης Τρεμόπουλος
Πηγή: Μιχάλης Τρεμόπουλος

Πρόταση για τη δημιουργία Μουσείου Αστικών Μεταφορών στο αμαξοστάσιο του τραμ στο Ντεπώ κατέθεσε ο δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη «Θεσσαλονίκη για Όλους», Μιχάλης Τρεμόπουλος.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της Ειδικής Συνεδρίασης για τη λογοδοσία της δημοτικής αρχής του δήμου Θεσσαλονίκης, έγινε γνωστό ότι ο δήμαρχος, Στέλιος Αγγελούδης, μετά από σχετική πρόταση, απέστειλε επιστολή στη ΓΑΙΑΟΣΕ και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ζητώντας να επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη από την Αθήνα όπου βρίσκεται, το τελευταίο βαγόνι του συρμού, το οποίο επισκεπτόταν ο σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ Β’  προκειμένου να καπνίσει και που έχει μεγάλη ιστορική αξία.

Η συγκεκριμένη άμαξα-καπνιστήριο αποτελεί μέρος του βασικού σουλτανικού συρμού για τα ταξίδια του σουλτάνου και σήμερα παραμένει στην Αθήνα, παρά τα αιτήματα να έλθει στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Το λόγο πήρε ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος και πρώην στέλεχος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Βασίλης Διαμαντάκης, ο οποίος υπογράμμισε ότι «το συγκεκριμένο βαγόνι μεταφέρθηκε κάποια στιγμή στην Αθήνα για να εκτεθεί και έμεινε στο αμαξοστάσιο του Ρέντη δίχως να επιστρέψει».

Όπως τόνισε «είχε γίνει μία επιστολή και επί δημαρχίας Γιάννη Μπουτάρη. Ελπίζω τώρα ότι ο δήμαρχος Αγγελούδης με την επιμονή του θα καταφέρει να το φέρει πίσω», όμως πρόσθεσε πως, η αποκατάσταση του μπορεί πλέον να είναι ανέφικτη.

Κάτοχος του συρμού αυτού υπήρξε ο ξακουστός σουλτάνος Αμπντούλ Χαμίτ Β’ (1876-1909). Μετά την εκθρόνισή του τον Απρίλιο του 1909 και την επικράτηση του κινήματος των Νεότουρκων, μεταφέρθηκε με σφραγισμένο τρένο από τον σιδηροδρομικό σταθμό Σιρκετζή της Κωνσταντινούπολης στην Θεσσαλονίκη, που επιλέχτηκε ως τόπος εξορίας του. Το κτίριο της στρατιωτικής στάσης που «υποδέχτηκε» τον σουλτάνο, αποτελεί σήμερα το κεντρικό εκθετήριο του Σιδηροδρομικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.

«Αξίζει να αναβαθμιστεί το Ντεπώ που είναι σημαντικό τοπόσημο»

Με ερώτησή του ο κ. Τρεμόπουλος ζήτησε να ενημερωθεί για τους σχεδιασμούς της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης σχετικά με το χώρο του Ντεπώ, την αποκατάσταση των κτιρίων, ζητώντας να αξιοποιηθεί κάθε διαθέσιμος χρηματοδοτικός πόρος για την αποκατάσταση των δύο ιστορικών οχημάτων τραμ.

Όπως καταγγέλλει, παρόλο που από το 1994 το συγκρότημα έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο από το υπουργείο Πολιτισμού και έχει περάσει στα χέρια του δήμου Θεσσαλονίκης, απαξιώνεται συνεχώς και χρησιμοποιείται ως αποθηκευτικός χώρος αλατιού για το χειμώνα, ενώ τα δύο οχήματα τραμ που σώζονται, καταστρέφονται σταδιακά.

Σύμφωνα με τον ίδιο, από το 1893 που ξεκίνησε να λειτουργεί το τραμ της Θεσσαλονίκης, έχει συνδεθεί με την ιστορία της πόλης.

«Αξίζει να αναβαθμιστεί το Ντεπώ, που είναι σημαντικό τοπόσημο, με αρχιτεκτονική και περιβαλλοντική αξία, έργο του σημαντικού αρχιτέκτονα Πιέρρο Αριγκόνι και να αποτελέσει πόλο έλξης ειδικού τουριστικού ενδιαφέροντος», σημείωσε χαρακτηριστικά ο δημοτικός σύμβουλος.

Πώς μπορεί να επιτευχθεί η αποκατάσταση των δύο οχημάτων τραμ

Όπως επισήμανε, «ο δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να προχωρήσει στη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την αποκατάσταση και επανάχρηση του συγκροτήματος με τον περιβάλλοντα χώρο του για κοινωφελείς και πολιτιστικές χρήσεις. Στο συμμετοχικό σχεδιασμό αναδείχτηκε η πρόταση να λειτουργήσει ως εμβληματικό στοιχείο στην αναγέννηση και της ευρύτερης περιοχής και, εκτός από τη λειτουργία του ως μουσειακού χώρου για την ιστορία των Τροχιοδρόμων, να λειτουργήσει και ως κέντρο ερευνών βιώσιμης μετακίνησης».

Πηγή φωτο: Μιχάλης Τρεμόπουλος

Όσον αφορά την αποκατάσταση των δύο οχημάτων τραμ και τη χρηματοδότησή της, υποστήριξε πως, «μπορεί να στηριχτεί στη σχετική μελέτη που έκανε ο Ιάσων Ζώρζος για λογαριασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ-ΕΕΣΣΤΥ και κοστολογήθηκε στις 290.000 ευρώ. Η ΓΑΙΑΟΣΕ είχε προσφέρει 100.000 ευρώ αλλά δεν αξιοποιήθηκαν από την προηγούμενη διοίκηση του δήμου. Υπάρχουν δυνατότητες για εξεύρεση κονδυλίων και από τον ΟΣΕ, τη Hellenic Train, τη ΔΕΗ, την Ελληνικό Μετρό, το υπουργείο Πολιτισμού, διάφορα Πολιτιστικά Ιδρύματα».

Πηγή φωτό: Μιχάλης Τρεμόπουλος

Σχετικά με τα εκθέματα που θα μπορούσαν να κοσμήσουν τον εν λόγω χώρο, ο κ. Τρεμόπουλος τόνισε πως «μετά από μια ολοκληρωμένη μουσειολογική μελέτη, στο Μουσείο μπορούν να φιλοξενηθούν διάφορα ιστορικά οχήματα Αστικών και Τοπικών Μεταφορών της Θεσσαλονίκης. Μπορεί να δημιουργηθεί μια μεγάλη μόνιμη φωτογραφική έκθεση με παλιές φωτογραφίες και καρτ ποστάλ, μία αίθουσα προβολής slide show ή βίντεο με παλιά “Επίκαιρα” ή ταινίες που να δείχνουν τα παλιά Τραμ και άλλα μεταφορικά μέσα της Θεσσαλονίκης. Μπορούν να εκτίθενται χάρτες και τοπογραφικά σχέδια με τη γραμμολογία και κάτοψη των εγκαταστάσεων του Ντεπώ, καθώς και των τροχιοδρομικών και τοπικών σιδηροδρομικών δικτύων, έγγραφα, σφραγίδες, εισιτήρια, στολές, πινακίδες».

«Θα ασχοληθούμε σύντομα με το Ντεπώ»

Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, σημείωσε πως πρωτίστως είναι αναγκαία η αποκατάσταση του κτηριακού συγκροτήματος.

«Θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ένας διαγωνισμός και να δοθούν οι χρήσεις προκειμένου να πάμε στην αποκατάσταση», τόνισε, προσθέτοντας πως χρειάζονται χρήματα τόσο για τον διαγωνισμό όσο και μετέπειτα για την κατασκευή.

«Προφανώς θα ασχοληθούμε με το Ντεπώ και σε σύντομο μάλιστα χρονικό διάστημα. Προς το παρόν στο χώρο θα φιλοξενηθεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θεατρικό έργο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.