«Αχτίδα» αισιοδοξίας για τις ελληνικές εξαγωγές – Η εξωστρέφεια σε πρώτο πλάνο

Προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και φάρμακα κερδίζουν στο πεδίο των εξαγωγών.

«Αχτίδα» αισιοδοξίας για τις ελληνικές εξαγωγές – Η εξωστρέφεια σε πρώτο πλάνο

Εντελώς διαφορετική εικόνα παρουσιάζουν οι ελληνικές εξαγωγές από το 2010 μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, Μιχάλη Αργυρού. Σε εκδήλωση του υπουργείου οικονομικών στο πλαίσιο της 86ης ΔΕΘ τέθηκε υπό συζήτηση η θετική εξέλιξη της Ελλάδας στον τομέα των εξαγωγών, παρά τις συνεχείς δυσκολίες που ανακύπτουν στην οικονομία.

Ο πρόεδρος του ΣΟΕ μίλησε για μια παραδοσιακά αρνητική εικόνα που παρουσίαζε η Ελλάδα ιδιαίτερα τη δεκαετία του 2000, η οποία όμως «Αντιστράφηκε τα τελευταία χρόνια. Η Ελλάδα Διπλασιάσει τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών συμβάλλοντας σημαντικά στο μερίδιο του ΑΕΠ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η Ελλάδα διπλασίασε από το 2010 το ποσοστό των εξαγωγών επί του ΑΕΠ από 21% σε 41%, ενώ πλέον παρατηρείται και διεύρυνση στα εξαγώμενα αγαθά πέρα από τα πετρελαιοειδή που κατέχουν τη μερίδα του λέοντος».

Ο κ. Αργυρού σημείωσε ότι η χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει χτίσει μια βάση εξαγωμενων αγαθών, όπως ο τεχνολογικός εξοπλισμός, τα φάρμακα, τα αλουμίνια, τα ηλεκτρονικά μηχανήματα.

«Πλησιάζουμε τα ποσοστά της Γερμανίας (15%) στην εξαγωγή προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, σημειώνοντας εξαγωγές της τάξης του 13%», υπογραμμίζει ο ίδιος.

Η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων και συνεπώς η αύξηση των εξαγωγών συμβάλλει στη δημιουργία μιας σταθερής οικονομίας, που μπορεί να φανεί ανθεκτική παρά τις δυσκολίες που προκύπτουν, όπως η υγειονομική και η ενεργειακή κρίση.

«Η ενεργειακή κρίση επηρεάζει αρνητικά το εξωτερικό εμπόριο. Υπάρχουν όμως και ευκαιρίες. Βιώνουμε μια γεωπολιτική κρίση, που μέσα από αυτή μπορεί να δημιουργηθούν ευκαιρίες. Χώρες όπως η Αμερική νιώθουν ασφάλεια να επενδύσουν στην Ευρώπη».

Ρεκόρ εξαγωγών – Στροφή σε νέες αγορές

Ρεκόρ εξαγωγικών επιδόσεων καταγράφει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια σύμφωνα με τον Γιώργο Ξηρογιάννη, Αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.

«Τα εξαγώμενα αγαθά, εκτός από τα πετρελαιοειδή έφτασαν το 23% τους πρώτους μήνες του έτους. Έχουμε ηγετικές βιομηχανίες στις εξαγωγές. Το πρόβλημα εντοπίζεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στις οποίες μόνο το 3% εξάγει και οι περισσότερες μόνο περιστασιακά», σημειώνει ο κ. Ξηρογιάννης το τονίζοντας ότι πρέπει να διευρυνθεί η βάση εξαγωγής.

Ακόμη, ο ίδιος υπογραμμίζει ότι είναι σημαντικό οι βιομηχανίες να κάνουν μια στροφή σε παραδοσιακές, νέες αλλά και αναδυόμενες αγορές, όπως της Γαλλίας, του Καναδά, του αραβικού κόσμου, της Ασίας αλλά και της υποσαχάριας Αφρικής.

Ταυτόχρονα, να παράγουν περισσότερα προϊόντα που βρίσκονται υψηλά στη ζήτηση των ξένων χωρών, ώστε να ενταχθούν στον ανταγωνισμό.

Οι παθογένειες

Από τη δική του πλευρά, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδας, Αθανάσιος Σαββάκης σχολιάζει ότι υπάρχουν παθογένειες χρόνων στις ελληνικές επιχειρήσεις που τις εμποδίζουν να δείξουν την απαιτούμενη εξωστρέφεια. «Η ελλιπείς σχέση των επιχειρήσεων με πανεπιστημιακούς και ερευνητικούς φορείς, η απουσία πλήρους καταρτισμένου προσωπικού με γνώσεις marketing και logistics, η αδυναμία ανταπόκρισης στις ανάγκες των ξένων χωρών για προϊόντα, η έλλειψη ενός εθνικού brand», είναι μερικοί από τους παράγοντες που εμποδίζουν πολλές επιχειρήσεις να μπουν στο παιχνίδι της εξαγωγών.

Όπως αναφέρει ο κ. Σαββάκης, πριν από κάποιο διάστημα είχε έρθει σε επαφή με την πρεσβεία της Κίνας για την εξαγωγή αγροτικών προϊόντων, όμως η συμφωνία δεν προχώρησε, καθώς οι ενδιαφερόμενοι θεώρησαν ότι η παραγωγή της Ελλάδας δεν μπορεί να καλύψει παρά μόνο τις ανάγκες μιας πόλης της χώρας.

Η βαριά “βιομηχανία” του τουρισμού

Στην εκδήλωση παρεβρέθηκε και ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γρηγόρης Τάσιος ο οποίος μίλησε για τα 18 δις. Ευρώ που έφερε φέτος στην Ελλάδα η βαριά βιομηχανία του τουρισμού, τονίζοντας ότι δεν πρέπει όμως η χώρα να μείνει στην προβολή του καλοκαιριού.

«Βιώνουμε έντονη εποχικότητα. Περιμένουμε βοήθεια το επόμενο διάστημα προς τις αεροπορικές εταιρείες με σκοπό να ανοίγουν πτήσεις και το χειμώνα για να έρχονται τουρίστες από το εξωτερικό για διακοπές», σημείωσε ο ίδιος.