28 Φεβρουαρίου 2023, 23.21: Όταν ο χρόνος «πάγωσε» στα Τέμπη
Το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στη χώρα μας, σημειώθηκε πριν από ακριβώς έναν χρόνο
Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023. Μια ημέρα που δε θα ξεχάσουμε ποτέ. Μια μέρα που 57 άνθρωποι χάθηκαν άδικα, εκατοντάδες τραυματίστηκαν και το πανελλήνιο βυθίστηκε στη θλίψη.
Στις 23:21 ο επιβατικός συρμός Intercity 62, που μετέφερε περισσότερους από 350 επιβάτες και εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε μετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα.
Η σύγκρουση, της οποίας ακολούθησαν ο εκτροχιασμός και η ανάφλεξη των συρμών, ήταν τόσο σφοδρή, που επιβάτες σκοτώθηκαν ακαριαία, πολλοί εκ των οποίων εξαϋλώθηκαν. Το αποτέλεσμα; Υπήρχαν οικογένειες που δεν παρέλαβαν απολύτως τίποτα από τα σώματα των αγαπημένων τους. Μάνες έθαψαν άδεια φέρετρα, ξεκινώντας τον δικό τους προσωπικό Γολγοθά.
Διαβάστε επίσης: «Έναν χρόνο μετά, είμαστε στο μηδέν» – Ξεσπά πατέρας θύματος της τραγωδίας των Τεμπών
Η μοιραία σύγκρουση και οι πρώτες ώρες
Η επιβατική αμαξοστοιχία IC62, αναχωρεί στις 19:22 από την Αθήνα για τη Θεσσαλονίκη. Στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου, σημειώνεται καθυστέρηση 48 λεπτών λόγω «τεχνικού προβλήματος του καλωδίου ηλεκτροκίνησης», το οποίο είχε δημιουργήσει πρόβλημα και σε προηγούμενο δρομολόγιο.
Στις 22:48 το τρένο αναχωρεί, λοιπόν, τοποθετημένο προσωρινά στη γραμμή καθόδου για την αποφυγή ηλεκτροπληξίας λόγω του παραπάνω προβλήματος.
Στις 23:07 η αμαξοστοιχία φτάνει στη Λάρισα όπου αποβιβάζονται περίπου 80 άτομα και αναχωρεί στις 23:09 με σύνολο 353 επιβαίνοντες, εκ των οποίων οι 12 προσωπικό, σύμφωνα πάντα με τα επίσημα στοιχεία.
Το IC62, λόγω μη επαναφοράς του κλειδιού 118Α σε τροχιά ανόδου, κινείται για πάνω από 10 λεπτά σε κάθοδο, στην ίδια γραμμή με την εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503, με δυο άτομα προσωπικό.
Στις 23:21 τα δυο τρένα συγκρούονται. Τα τέσσερα πρώτα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62 εκτροχιάζονται και το πρώτο τυλίγεται στις φλόγες. Η θερμοκρασία στο εσωτερικό του «άγγιξε» τους 1.300 βαθμούς Κελσίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πληροφόρηση των Αρχών για την τραγωδία έγινε από έναν εγκλωβισμένο επιβάτη, ο οποίος ειδοποίησε στις 23:24 μέσω του κινητού του το 112 και έτσι κινητοποιήθηκαν οι Αρχές.
Στις 23:40 φτάνουν στο σημείο οι πρώτες δυνάμεις της Πυροσβεστικής, στις 23:50 το πρώτο ασθενοφόρο και από εκεί και μετά ακολουθεί μια τεράστια επιχείρηση διάσωσης και ανάσυρσης σορών.

Η εικόνα του Παναγιώτη Αχλατλή για το TheOpinion.gr από το σημείο της τραγωδίας, λίγο μετά τις 02:00 τα ξημερώματα.
Η πρώτη ενημέρωση των Αρχών κάνει λόγο για 15 νεκρούς και 60 τραυματίες, όμως όσο περνούν οι ώρες οι αριθμοί αυτοί αυξάνονται.
Τραυματίες μεταφέρονται στο νοσοκομείο της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης. Κάποιοι με ελαφρά τραύματα, άλλοι με βαρύτερα και δυστυχώς κάποιοι διασωληνωμένοι στις ΜΕΘ.
Την ίδια ώρα, 250 διασωθέντες μεταφέρονται με λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη, όπου συγγενείς περιμένουν γεμάτοι φόβο και αγωνία. Δυστυχώς κάποιοι, δεν αντίκρισαν τα αγαπημένα τους πρόσωπα ποτέ ξανά…
Διαβάστε επίσης: Τέμπη: Εκτός λειτουργίας η φωτοσήμανση στον σιδηρόδρομο στο σημείο της τραγωδίας
«Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα»
Το τραγικό αυτό δυστύχημα, γίνεται η αρχή για να βγει προς τα «έξω» το προβληματικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μας, καθώς και η αδιαφορία από πλευρά της Πολιτείας. Πως προκύπτει αυτό; Παρόλες τις έγγραφες προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, όσον αφορά στην υποστελέχωση, την ανεπαρκή συντήρηση και την έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας στους σιδηρόδρομους, ακόμα και λίγες μέρες πριν την «μαύρη» 28η Φεβρουαρίου, φαίνεται πως είχαν πέσει στο κενό.
Ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στο διοικητικό συμβούλιο της Hellenic Train κατήγγειλε ότι, στη συγκεκριμένη διαδρομή, δεν λειτουργούσαν τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν δράσει ως δικλείδες ασφαλείας για την αποφυγή της σύγκρουσης.
Αυτό, επιβεβαίωσε και ο τότε πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας λέγοντας στην ΕΡΤ: «δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».
Στην ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών απάντησε ότι «οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα θα πάτε μέχρι το Μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη».
Διαβάστε επίσης: «Έπρεπε να μείνουμε ψύχραιμοι, να μεταδώσουμε αυτό που βλέπαμε…» – Tέσσερις δημοσιογράφοι μιλούν στο TheOpinion για την τραγωδία των Τεμπών
Η διαδικασία της έρευνας
Η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια του ανακριτή Λάρισας και η δίκη για το πολύνεκρο δυστύχημα θα ξεκινήσει τον ερχόμενο Ιούνιο όπως δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης.
Μέχρι σήμερα έχουν ασκηθεί διώξεις σε βάρος 31 ανθρώπων, κάποιοι έχουν αφεθεί ελεύθεροι είτε με όρους είτε με εγγυήσεις. Δύο είναι οι προφυλακισμένοι, ο σταθμάρχης της μοιραίας βραδιάς και ο Γενικός Επιθεωρητής της Λάρισας.
Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο του περασμένου έτους, δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της τριμελούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση του δυστυχήματος, η οποία συγκροτήθηκε με απόφαση Γ.Γ. Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Αυτό, όπως τονιζόταν σε ανακοίνωση «δεν ασχολείται με καταλογισμό ή και με επιμερισμό ευθυνών, αρμοδιότητα που σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον νόμο ανήκει μόνο στις αρμόδιες δικαστικές αρχές». Ωστόσο, έκανε λόγο για «συστημικά προβλήματα και δυσλειτουργίες» που αναδεικνύονται από την έρευνα.
Διαβάστε επίσης: Τέμπη: «Για μένα η ζωή συνεχίστηκε, για κάποιους που ήταν στο τρένο όχι…»
Τον Ιούνιο του 2023, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία πληροφόρησε τις ελληνικές αρχές για υπόνοιες που προέκυψαν κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης για τη διάπραξη αδικημάτων από δύο πρώην υπουργούς, κατάχρηση δημοσίου χρήματος από τον Κώστα Καραμανλή αναφορικά με εργασίες για την επισκευή και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και παράβαση καθήκοντος από το Χρήστο Σπίρτζη, και κάλεσε την κυβέρνηση να ενεργήσει, καθώς στην ελληνική έννομη τάξη αδικήματα υπουργών διώκονται μόνο με απόφαση του Κοινοβουλίου. Ωστόσο, στην κοινοβουλευτική συζήτηση που ακολούθησε το Νοέμβριο του 2023 η κυβέρνηση διά της συμπολίτευσης προέκρινε τη σύσταση εξεταστικής και όχι προανακριτικής επιτροπής.
Πραγματογνώμονες που διερεύνησαν το συμβάν για λογαριασμό των οικογενειών των θυμάτων συνέταξαν το δικό τους πόρισμα. Σε συμπληρωματικό πόρισμα που παραδόθηκε στον εισαγγελέα Λάρισας στις 9 Φεβρουαρίου 2024, αναφέρεται ότι σε δείγματα που εξετάστηκαν από το Γενικό Χημείο του Κράτους βρέθηκαν μεταξύ άλλων και οι ουσίες ξυλόλιο, τολουόλιο και βενζόλιο, οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν στιγμιαία ανάφλεξη μετά από σπινθήρα. Οι ουσίες αυτές χρησιμοποιούνται παρανόμως για την νοθεία της βενζίνης.
Διαβάστε επίσης: Τραγωδία στα Τέμπη: Ένα χρόνο μετά και ακόμα δε λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης – Τι αποκαλύπτουν απολογίες και καταθέσεις
Οι 57 συνανθρωποί μας που έχασαν τη ζωή τους

ΜΠΟΥΡΝΑΖΗΣ Παναγιώτης 1/3/2008 ΕΤΩΝ 15
ΠΑΠΑΓΓΕΛΗ Αναστασία 23-6-2004 ΕΤΩΝ 19
ΠΛΑΚΙΑ Χρυσή 20-6-2003 ΕΤΩΝ 20
ΠΛΑΚΙΑ Θωμαή 20-6-2003 ΕΤΩΝ 20
ΠΛΑΚΙΑ Αναστασία Μαρία 8/3/2003 ΕΤΩΝ 20
ΨΑΡΟΠΟΥΛΟΥ Μαρία Θωμαή 1/4/2003 ΕΤΩΝ 20
ΜΠΕΖΑ Φραντσέσκα 8/1/2003 ΕΤΩΝ 20
ΛΑΤΑ Κλαούντια 11/11/2002 ΕΤΩΝ 20
ΤΣΙΝΤΖΑ Ελένη 27-05-2002 ΕΤΩΝ 21
ΚΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ Αναστάσιος 25-01-2002 ΕΤΩΝ 21
ΤΣΙΩΜΑ Αφροδίτη 10/10/2000 ΕΤΩΝ 23
ΜΗΤΣΚΑ Ιφιγένεια 22-9-2000 ΕΤΩΝ 23
ΑΔΑΜΑΚΗΣ Ιορδάνης 14-8-2000 ΕΤΩΝ 23
ΜΟΛΧΟ Εριέτα 19-7-2000 ΕΤΩΝ 23
ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Γεώργιος 18-5-2000 ΕΤΩΝ 23
ΡΟΥΤΣΙ Ντενίς 8/4/2000 ΕΤΩΝ 23
ΤΣΑΚΛΙΔΟΥ Αγάπη 5/4/2000 ΕΤΩΝ 23
ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ Κυπριανός 4/2/2000 ΕΤΩΝ 23
ΚΑΡΑΘΕΟΔΩΡΟΥ Νικήτας 25-10-1999 ΕΤΩΝ 24
ΤΗΛΚΕΡΙΔΗΣ Άγγελος 24-06-1999 ΕΤΩΝ 24
ΠΟΡΦΥΡΙΔΟΥ Καλλιόπη 18-6-1999 ΕΤΩΝ 24
ΑΔΑΜΙΔΗ Αναστασία 19-4-1998 ΕΤΩΝ 25
ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΥ Δήμητρα-Ευαγγελία 9/4/1998 ΕΤΩΝ 25
ΑΣΛΑΝΙΔΗΣ Δημήτριος 4/10/1996 ΕΤΩΝ 27
ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Ελισάβετ 11/3/1996 ΕΤΩΝ 27
ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Σωτήριος 16-12-1995 ΕΤΩΝ 28
ΚΑΡΑΣΑΒΒΑΣ Ιωάννης 14-10-1995 ΕΤΩΝ 28
ΟΙΚΟΥ (Οικού) Δημήτριος 30-11-1994 ΕΤΩΝ 28
ΧΟΥΠΑ Ελπίδα 9/10/1994 ΕΤΩΝ 29
ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ Παναγιώτης 3/6/1994 ΕΤΩΝ 29
ΝΑΛΜΠΑΝΤΗΣ Νικόλαος 13-1-1994 ΕΤΩΝ 29
ΜΑΣΣΑΛΗΣ Δημήτριος 20-5-1993 ΕΤΩΝ 30
ΤΑΧΜΑΖΙΔΟΥ Σοφία-Ειρήνη 4/11/1991 ΕΤΩΝ 32
ΒΛΑΧΟΣ Βάιος 25-07-1989 ΕΤΩΝ 34
ΜΙΑ Mohhammad Edris 13-3-1989 ΕΤΩΝ 34
ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ Σπυρίδων 21-9-1988 ΕΤΩΝ 35
CULEA Ionel 22-06-1988 ΕΤΩΝ 35
ΚΑΤΣΑΡΑ Αθηνά 13-11-1988 ΕΤΩΝ 35
ΔΟΥΡΜΙΚΑ Έλενα 22/05/1987 ΕΤΩΝ 36
MASRI Ebrahim 26-2-1981 ΕΤΩΝ 42
ΜΠΛΕΚΑ Βάια 18-10-1980 ΕΤΩΝ 43
ΠΑΥΛΙΔΗΣ Ανδρέας 27-05-1974 ΕΤΩΝ 49
ΒΟΥΤΣΙΝΑΣ Ιωάννης 23-1-1974 ΕΤΩΝ 49
ΚΩΤΤΑΣ Βασίλειος Κυριάκος 7/7/1972 ΕΤΩΝ 51
ΜΟΥΡΤΖΑΚΗ Μαρία 29-9-1971 ΕΤΩΝ 52
ΜΠΟΥΡΝΑΖΗΣ Ευάγγελος 26-4-1969 ΕΤΩΝ 54
ΧΛΩΡΟΥ Βασιλική 10/5/1968 ΕΤΩΝ 55
ΚΟΥΚΑΡΙΩΤΟΥ Χρυσή 16-2-1968 ΕΤΩΝ 55
ΤΖΟΒΑΡΑΣ Ιωάννης 17-8-1967 ΕΤΩΝ 56
ΕΓΟΥΤ Μαρία 8/7/1967 ΕΤΩΝ 56
ΜΙΑΡΗ Μαρία 9/1/1967 ΕΤΩΝ 56
ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ Γεώργιος 19-1-1966 ΕΤΩΝ 57
ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ Γεώργιος 5/12/1964 ΕΤΩΝ 59
BOZO Pavlini 25-12-1961 ΕΤΩΝ 62
ΚΑΡΙΩΤΗΣ Ιωάννης 21-01-1960 ΕΤΩΝ 63
ΝΤΟΣ ΣΑΝΤΟΣ ΣΙΛΒΑ Ευαγγελία 2/1/1960 ΕΤΩΝ 63
ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ Γεώργιος 11/6/1956 ΕΤΩΝ 67