Αυτή ήταν η εναλλακτική για τον Flyover

Αυτή ήταν η εναλλακτική για τον Flyover
MOTIONTEAM/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Η Θεσσαλονίκη μέτρα flyoverόπληκτους. Καθημερινά εκατοντάδες οδηγοί χάνουν περίπου μία ώρα ολόκληρη στην κίνηση που προκάλεσε το νέο έργο που ξεκίνησε στην πόλη.

Η συζήτηση για το ίδιο το έργο είναι πολύ μικρότερη από αυτήν για τις επιπτώσεις του στο κυκλοφοριακό έμφραγμα της μεγαλύτερης πόλης στην Βόρεια Ελλάδα.

Από την αρχή του έργου υπάρχουν φωνές που λένε ότι το έργο από μόνο του δεν είναι και θα είναι χρήσιμο για τη Θεσσαλονίκη. Πολλές από αυτές προέρχονται από την Εγνατία Οδό και ήταν οι άνθρωποι που μελέτησαν το έργο αλλά και ένα σύνολο οδικών αξόνων για να λυθεί το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Και όλα αυτά πριν περίπου μία 12ετια.

Ένας από αυτούς είναι και ο Δημήτρης Σαρηγιάννης, διευθυντής του πολιτικού γραφείου του Νίκου Ανδρουλάκη στην Θεσσαλονίκη, στέλεχος του τομέα Υποδομών στο ΠΑΣΟΚ και ένα από τα πρόσωπα κλειδιά στην Εγνατία Οδό.

Ο κ. Σαρηγιάννης είναι από τους ελάχιστους, που με στοιχεία αποδεικνύει τις μελέτες της εποχής αλλά και τι δεν γίνεται σήμερα από αυτό που είχε προταθεί από τους ειδικούς. Πέρα από την πλούσια αρθρογραφία του αλλά και τις δημόσιες παρεμβάσεις του ο κ. Σαρηγιάννης προχώρησε σε μια ανάρτηση για το ποια ήταν η εναλλακτική του Flyover.

Η ανάρτηση Σαρηγιάννη

Πολλοί φίλοι και συνάδελφοι με ρωτούν ποια ήταν η εναλλακτική λύση που προτάθηκε στα πλαίσια του masterplan 2012 αντί της κατασκευής του FLYOVER.

Συνοπτικά το 2011 σε μια ολιγομελή ομάδα εργασίας του ΤΕΕ στην οποία είχα την τιμή να συμμετάσχω, προτάθηκε αντί της κατασκευής του FLYOVER μια εναλλακτική διαδρομή που φαίνεται στο επισυναπτόμενο σχήμα ως εξής:

Η θέση «Α» είναι η περιοχή του «Λόφου» στα Κωσταντινουπολίτικα.

ΛΥΣΗ FLYOVER «Α» έως «Δ»: Η διαδρομή «Α» έως «Δ» είναι η υφιστάμενη περιφερειακή οδός και το τμήμα όπου θα κατασκευαστεί το FLYOVER.

ΛΥΣΗ ΣΗΡΑΓΓΑΣ ΣΕΙΧ – ΣΟΥ «Α» – «Β» – «Γ»: Η διαδρομή «Α» – «Β» – «Γ» αποτελεί την εναλλακτική διαδρομή αντί της κατασκευής του FLYOVER και εξυπηρετεί τις κινήσεις που κατευθύνονται μεταξύ ανατολικής και δυτικής πλευράς ελαφρύνοντας έτσι την υφιστάμενη περιφερειακή οδό.

H διαδρομή «Α» έως «Β» γίνεται με υπόγεια δίδυμη σήραγγα κάτω από το λόφο του ΣΕΙΧ – ΣΟΥ μήκους 3.5km χωρίς φυσικά να επηρεάζεται το δάσος, πλην σημειακά στις θέσεις των στομίων της σήραγγας. Η διαδρομή «Β» έως «Γ» αποτελεί το πρώτο από τα τέσσερα υποτμήματα του Εξωτερικού Δακτυλίου.

Σύμφωνα με την ομάδα εργασίας του ΤΕΕ, η λύση της διαδρομής με σήραγγα από το λόφο του ΣΕΙΧ ΣΟΥ παρουσίαζε περισσότερα πλεονεκτήματα σε σχέση με τη λύση του FLYOVER, για την οποία η ομάδα θεωρούσε οτι υπάρχουν απρόβλεπτοι παράγοντες κατασκευής και λειτουργίας του έργου λόγω της υφιστάμενης κυκλοφορίας της εσωτερικής περιφερειακής οδού.

Για την ιστορία, η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ενέταξε στο σχέδιο του masteplan 2012 την εναλλακτική λύση με τη σήραγγα από τον λόφο του ΣΕΙΧ ΣΟΥ, χωρίς όμως να προχωρήσει μελετητικά μέχρι το 2019 καμία από τις δυο παραπάνω λύσεις, πλην του εξωτερικού δακτυλίου.

Μετά το 2019 η συνέχεια είναι γνωστή σε όλους μας.

Το πόρισμα της ομάδας εργασίας είναι διαθέσιμο στο website του ΤΕΕ στο παρακάτω link. Το επίμαχο σημείο αναφέρεται στις σελίδες 8 και 9: https://tkm.tee.gr/wp-content/uploads/2018/01/stratigiko_sxedio.pdf