Ξεκλειδώνοντας την Επικοινωνία Μεταξύ Διαφορετικών Γενεών στο Χώρο της Εργασίας
Γράφει η Εριφύλη Γαλλή, επαγγελματίας στο Marketing & την Επικοινωνία, με εμπειρία πλέον των 25 ετών. Συνεργάζεται με την Boyden Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας στο πρόγραμμα αυτό, είναι εκλεγμένη πρόεδρος στον Εμπορικό Σύλλογο Κηφισιάς, εισηγήτρια στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο της πόλης της και ιδρυτικό μέλος μιας ΜΚΟ για παιδιά.
Ξέρατε ότι οι οργανισμοί στους οποίους συνάδελφοι που εκπροσωπούν διαφορετικές γενιές συνεργάζονται αρμονικά καταγράφουν 41% λιγότερες απουσίες από την εργασία και 23% υψηλότερη κερδοφορία; Κι αυτό γιατί ενώ σε άλλους οργανισμούς, οι διαφορές που χαρακτηρίζουν την κάθε ηλικία εξελίσσονται σε σημαντικό εμπόδιο, εκείνοι τις μετατρέπουν σε ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα που οδηγούν σε ανάπτυξη.
Ποτέ άλλοτε στην ιστορία τέσσερις – και σε λίγο πέντε – γενιές δεν χρειάστηκε να εργαστούν ταυτόχρονα στο ίδιο περιβάλλον. Οι Baby Boomers, οι Gen Xs, οι Millennials και οι Gen Zs συνυπάρχουν πλέον στον χώρο εργασίας, φέρνοντας ο καθένας τις δικές του αξίες και τα βιώματα, επιβάλλοντας το στυλ εργασίας που ξέρουν και προτιμούν και προβάλλοντας τις δικές τους προσδοκίες από την εργασία.
Αυτό το πρωτοφανές μείγμα απαιτεί λοιπόν την ανάπτυξη μιας κοινής εταιρικής κουλτούρας που θα προάγει τη συνεργασία και τον αμοιβαίο σεβασμό. Χωρίς αυτήν, οι επιχειρήσεις κινδυνεύουν με παρεξηγήσεις, ανταγωνισμό μεταξύ συναδέλφων, αποθάρρυνση των εργαζομένων και αδυναμία διακράτησης του ταλέντου.
Αυτό το χάσμα φιλοδοξεί να γεφυρώσει το Generational Collaboration Workshop, ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα που εκπόνησε η Εριφύλη Γαλλή, ειδικός της Στρατηγικής Επικοινωνίας, για λογαριασμό της Boyden και που παρέχει σε εταιρίες τα απαραίτητα και άμεσα αξιοποιήσιμα εργαλεία που θα επιτρέψουν την ουσιαστική συνεργασία ανάμεσα σε όλες τις ηλικιακές ομάδες που συνυπάρχουν στον ίδιο εργασιακό χώρο.
Πρόκειται για ένα σπονδυλωτό πρόγραμμα, διαρθρωμένο σε διαφορετικά modules, τα οποία προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε επιχείρησης. Περιλαμβάνει training, mentoring & reverse mentoring, δραστηριότητες team building, βιωματικές ασκήσεις, καθώς και καταγραφή και αναθεώρηση καθιερωμένων πρακτικών. -Ενισχύει τον αμοιβαίο σεβασμό, βοηθώντας κάθε μέλος της ομάδας να εκτιμήσει το διαφορετικό υπόβαθρο και τις προοπτικές που εκπροσωπούνται από τους συναδέλφους του. -Δίνει έμφαση στην παραγωγικότητα, εξοπλίζοντας τους συμμετέχοντες με επικοινωνιακές δεξιότητες και στρατηγικές που βελτιώνουν τις καθημερινές αλληλεπιδράσεις. -Χτίζει γέφυρες, καταρρίπτοντας στερεότυπα και παρανοήσεις γύρω από τις γενιές και ανοίγοντας τον δρόμο για πιο ουσιαστικές επαφές και γνήσια σύνδεση. -Ενδυναμώνει την αφοσίωση των εργαζομένων, ενθαρρύνοντάς τους να συνεργάζονται ενεργά με συναδέλφους όλων των ηλικιών και να αξιοποιούν τα δυνατά σημεία της κάθε γενιάς.
Κατανοώντας τις διαφορετικές γενιές.
Χωρίς να ξεχνάμε ότι ο κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και μοναδικός, κρατάμε στο μυαλό μας κάποια στοιχεία που συνήθως χαρακτηρίζουν τους εκπροσώπους κάθε γενιάς. Λαμβάνοντας υπόψη τι τους παρακινεί, ποιες αξίες έχουν ψηλά στην κλίμακα της ιεράρχησής τους και τι επιζητούν από την εργασία, οδηγούμαστε σε μεγαλύτερη κατανόηση και βελτιώνουμε τη μεταξύ μας επικοινωνία.
Γιατί συμβαίνουν οι παρεξηγήσεις μεταξύ γενεών
Οι παρεξηγήσεις ανάμεσα σε συναδέλφους διαφορετικών ηλικιών δεν είναι αποτέλεσμα κακής πρόθεσης· είναι συνήθως αποτέλεσμα διαφορετικών κωδίκων. Κάθε γενιά έχει μεγαλώσει, μορφωθεί και εργαστεί σε διαφορετικά κοινωνικά και τεχνολογικά πλαίσια, και αυτό επηρεάζει καθοριστικά τον τρόπο που επικοινωνεί.
Για παράδειγμα, οι Baby Boomers έχουν συνηθίσει στην προσωπική επαφή ή στο τηλεφώνημα, θεωρώντας το γραπτό μήνυμα λιγότερο ενδεδειγμένο. Αντίθετα, οι νεότεροι εργαζόμενοι – ιδίως οι Millennials και οι Gen Z – αισθάνονται πιο άνετα να επικοινωνούν μέσω chat ή σύντομων μηνυμάτων, συχνά χρησιμοποιώντας emojis ή συντομογραφίες. Αυτό που για έναν τριαντάρη είναι σημάδι αμεσότητας και αυθεντικότητας, για έναν πενηντάρη μπορεί να εκληφθεί ως έλλειψη επαγγελματισμού.
Διαφορές παρατηρούνται και στη γλώσσα που χρησιμοποιείται. Οι παλαιότερες γενιές τείνουν να εκφράζονται με τυπικό ύφος, δίνοντας σημασία στη σωστή προσφώνηση του συνομιλητή τους και χρησιμοποιώντας το ενδεδειγμένο λεξιλόγιο, γραμματική και σύνταξη. Οι νεότερες, αντιθέτως, προτιμούν πιο χαλαρό λεξιλόγιο, συχνά δανεισμένο από τα social media, εκφράσεις slang και νεολογισμούς, ένα στυλ που μπορεί να ξενίσει όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτό.
Αλλά και στον τρόπο που λειτουργούν στο χώρο εργασίας ή που λαμβάνονται οι αποφάσεις, οι διαφορές ενισχύουν το χάσμα που υπάρχει μεταξύ των εκπροσώπων διαφορετικών γενεών. Οι Boomers και οι Gen X έχουν μάθει να ακολουθούν δομημένα μοντέλα, σε όποιο σκαλί της ιεραρχίας κι αν βρίσκονται οι ίδιοι, ψηλότερα ή χαμηλότερα, ενώ οι Millennials και οι Gen Z συνηθίζουν να δουλεύουν οριζόντια, σε ομάδες με ισότιμες φωνές. Έτσι, μια συνάντηση μπορεί εύκολα να εξελιχθεί σε αρένα παρεξηγήσεων: άλλοι περιμένουν τον επικεφαλής να τοποθετηθεί και μετά να δώσει το λόγο στους υπολοίπους, ενώ άλλοι θεωρούν αυτονόητο ότι όλοι πρέπει να ακουστούν όποτε έχουν κάτι να πουν. Οι μεγαλύτεροι θα κρατούν επιμελώς σημειώσεις για τα κυριότερα σημεία της συνάντησης, οι νεότεροι θα έχουν ήδη δημιουργήσει μια κοινή ομάδα σε μια πλατφόρμα και θα τα έχουν στείλει σε όλους πληκτρολογώντας επιτόπου στο κινητό τους, χωρίς να νοιάζονται για ορθογραφικά, σημεία στίξης ή greeklish.
Όλες αυτές οι διαφοροποιήσεις δεν είναι εμπόδια ανυπέρβλητα. Αντίθετα, γίνονται κατανοητές και αξιοποιήσιμες όταν οι εταιρίες δώσουν χώρο και εργαλεία στους ανθρώπους τους να μάθουν ο ένας τη γλώσσα του άλλου.
Η σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας
Η επικοινωνία δεν περιορίζεται ποτέ μόνο στα λόγια. Συχνά, τα μηνύματα που φτάνουν πιο καθαρά είναι αυτά που δεν ειπώθηκαν: η στάση του σώματος, ο τόνος της φωνής, το βλέμμα, ακόμη και η εμφάνιση. Αυτά τα στοιχεία της μη λεκτικής επικοινωνίας επηρεάζουν βαθιά τον τρόπο που γίνεται αντιληπτό το λεκτικό μήνυμα.
Κάθε γενιά «διαβάζει» διαφορετικά αυτά τα σήματα γύρω της και φυσικά προβάλλει διαφορετικά τα δικά της. Για τους Baby Boomers, μια σταθερή χειραψία αποτελεί ένδειξη εμπιστοσύνης και επαγγελματισμού. Για τη Gen Z, που μεγάλωσε σε έναν κόσμο πιο χαλαρών κοινωνικών κωδίκων, ένα φιλικό γνέψιμο είναι υπερ-αρκετό. Αντίστοιχα, η προσεγμένη ενδυμασία και η τυπικότητα στη στάση εκλαμβάνονται από τους μεγαλύτερους ως σεβασμός στον χώρο εργασίας, ενώ για τους νεότερους η εμφάνιση είναι δείγμα αυθεντικότητας και δημιουργικής ελευθερίας, συνεπώς θεωρούν ότι μπορούν να εμφανίζονται όπως θέλουν, χωρίς κανόνες.
Ακόμα και τα αξεσουάρ που θα επιλέξει κανείς για το γραφείο του ή το πού θα καθίσει σε ένα τραπέζι συνεδριάσεων είναι μέρος των μηνυμάτων που εκπέμπει στους γύρω του. Γι’ αυτό είναι χρήσιμο οι επιχειρήσεις να εκπαιδεύσουν τα στελέχη τους όχι μόνο στο πώς επικοινωνούν λεκτικά, αλλά και στο πώς θα αναγνωρίζουν όλα αυτά τα σιωπηλά, έμμεσα σήματα που εκπέμπονται από τους γύρω τους στο χώρο της εργασίας.
Από τη θεωρία στην πράξη – και στη βιώσιμη επιτυχία
Το να αναγνωρίζουμε τις διαφορές μεταξύ των γενεών είναι το πρώτο βήμα. Το επόμενο, και πιο κρίσιμο, είναι να βρούμε τρόπους να τις μετατρέψουμε σε κινητήρια δύναμη ανάπτυξης. Αυτό ακριβώς επιτυγχάνει το Generational Collaboration Workshop, το οποίο σχεδίασε και υλοποιεί για την Boyden η Εριφύλη Γαλλή, ειδικός στη στρατηγική επικοινωνία με πολυετή εμπειρία σε κορυφαίους οργανισμούς και διεθνή projects.
Με δύο δεκαετίες εμπειρίας στην επικοινωνία, συνεργασίες με πολυεθνικές τηλεπικοινωνιών, κρατικούς οργανισμούς και εισηγμένες εταιρείες, αλλά και με το βλέμμα του επιχειρηματία που έχει δοκιμαστεί σε απαιτητικά περιβάλλοντα, η Εριφύλη Γαλλή επιστρατεύει αυτή την πολλαπλή οπτική της στα πράγματα και καθιστά το πρόγραμμα ένα ουσιαστικό εργαλείο αλλαγής.
Το workshop δεν είναι μια «έτοιμη συνταγή». Αντίθετα, προσαρμόζεται στη δομή, τις προκλήσεις και τους στρατηγικούς στόχους κάθε εταιρίας ή οργανισμού, ώστε να φέρει απτά, μετρήσιμα αποτελέσματα.
Περιλαμβάνει: – Tailored Diagnostics, για την ακριβή αποτύπωση των δυναμικών και των προκλήσεων κάθε οργανισμού. – Custom Workshops, με σενάρια και ασκήσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες της ομάδας. – Measurable Outcomes, που μεταφράζονται σε βελτιωμένη επικοινωνία, ενισχυμένη συνεργασία, αυξημένη ικανοποίηση εργαζομένων και μείωση κόστους λόγω λαθών.
Το σημαντικότερο; Οι επιχειρήσεις που αγκαλιάζουν την ηλικιακή ποικιλομορφία, δεν βελτιώνουν απλά το εργασιακό τους κλίμα, αλλά τελικά ξεχωρίζουν στην αγορά. Σημειώνουν μεγαλύτερη και ενεργητικότερη παρουσία των υπαλλήλων στην εργασία, οι οποίοι παράγουν καινοτόμες ιδέες και οδηγούν σε υψηλότερη κερδοφορία, διεπόμενοι από μια ισχυρότερη εταιρική κουλτούρα.
Σε έναν κόσμο όπου η επιτυχία εξαρτάται όλο και περισσότερο από την ικανότητα προσαρμογής (adaptability), η επένδυση στη συνεργασία μεταξύ των ανθρώπων αποτελεί στρατηγική απόφαση για βιώσιμη ανάπτυξη.
Από την ειδική έκδοση του TheOpinion/ Σεπτέμβριος 2025