Το καλοκαίρι που πέρασε και δεν ακούμπησε

Γράφει ο Νίκος Νυφούδης, πρ. βουλευτής, σύμβουλος του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για την Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα

Το καλοκαίρι που πέρασε και δεν ακούμπησε

Γράφει ο Νίκος Νυφούδης, πρ. βουλευτής, σύμβουλος του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για την Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα

 

Το καλοκαίρι του 2025 βρίσκεται στην τελική του ευθεία και μοιάζει να πέρασε σαν μια σκιά πάνω από την ελληνική οικονομία.

Ενώ η κυβέρνηση μιλούσε για ρεκόρ και ανάπτυξη, για τη μικρομεσαία επιχείρηση τουρισμού και εστίασης, ήταν ένα καλοκαίρι που “πέρασε και δεν ακούμπησε”. Ένα καλοκαίρι που άφησε πίσω του μια πικρή γεύση, γεμάτη απογοήτευση, απαισιοδοξία και, κυρίως, άδεια ταμεία.

Ο κύριος υπαίτιος δεν είναι άλλος από την ακρίβεια που καλπάζει, αφήνοντας πίσω της μια αγοραστική δύναμη καθηλωμένη και ψυχολογικά εξαντλημένη. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ένας στους δύο Έλληνες δεν κατάφερε να κάνει διακοπές φέτος, παγιδευμένος ανάμεσα σε αυξημένα κόστη και βασικές υποχρεώσεις. Αυτό το γεγονός, από μόνο του, θα έπρεπε να χτυπήσει καμπανάκι συναγερμού για την κυβέρνηση, αλλά φαίνεται πως η πραγματικότητα των πολλών είναι πολύ μακριά από το Μαξίμου και το πρωθυπουργικό επιτελείο.

Ο κλάδος της εστίασης, που αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας, βιώνει μια πρωτοφανή κρίση. Οι αυξήσεις στα λειτουργικά έξοδα, από το ρεύμα και τα ενοίκια μέχρι τις πρώτες ύλες, έχουν εκτιναχθεί, ενώ η πτώση του τζίρου είναι πλέον ορατή σε κάθε γωνιά της χώρας. Ο Έλληνας καταναλωτής, με το χέρι στην τσέπη, σκέφτεται διπλά πριν ξοδέψει, και οι επιχειρήσεις το εισπράττουν με τον πιο σκληρό τρόπο.

Το ίδιο και ο τουρισμός. Ενώ οι επίσημες στατιστικές μπορεί να δείχνουν αυξημένες αφίξεις – κυρίως από συγκεκριμένες αγορές – η πραγματικότητα της κατά κεφαλήν δαπάνης και της μέσης διάρκειας παραμονής είναι εντελώς διαφορετική. Οι τουρίστες μπορεί να έρχονται, αλλά ξοδεύουν λιγότερα και μένουν λιγότερο, επιλέγοντας πιο φθηνές λύσεις. Το αποτέλεσμα; Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βασίζονται στον ποιοτικό τουρισμό, βλέπουν τα έσοδά τους να μειώνονται δραματικά.

Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις προκλήσεις. Ενώ η ακρίβεια μαστίζει, η αγοραστική δύναμη φθίνει και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στενάζουν, οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες όπως ο “Τουρισμός για Όλους” είναι σταγόνα στον ωκεανό. Δεν μπορούν να καλύψουν το έλλειμμα που δημιουργεί η έλλειψη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την πραγματική στήριξη της οικονομίας. Η απαισιοδοξία που επικρατεί μεταξύ των επαγγελματιών είναι απόλυτα δικαιολογημένη και αποτελεί το πιο τρανό παράδειγμα της αποτυχίας της κυβέρνησης να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος.

Αντί για επικοινωνιακά παιχνίδια και ανέξοδες υποσχέσεις, η κυβέρνηση θα έπρεπε να λάβει γενναία μέτρα. Γιατί όταν ο Έλληνας πολίτης δεν μπορεί να πάει διακοπές, και όταν η μικρομεσαία επιχείρηση τουρισμού και εστίασης παλεύει για την επιβίωσή της, τότε η ανάπτυξη είναι απλώς ένα στατιστικό νούμερο που δεν λέει τίποτα για την πραγματική κατάσταση της κοινωνίας.

Το καλοκαίρι του 2025, λοιπόν, πέρασε. Αλλά δεν άγγιξε τις ζωές των πολιτών, δεν έδωσε ανάσα στις επιχειρήσεις. Άφησε πίσω του μόνο την πικρή αίσθηση μιας χαμένης ευκαιρίας και την απογοήτευση της αδράνειας.