Θα βελτιώσετε τις ρυθμίσεις στο Βαρδάρη ή θα περιμένετε το δυστύχημα;
Για όποιον διασχίζει καθημερινά την πλατεία Βαρδαρίου από την οδό Μοναστηρίου, την Εγνατία και την 26ης Οκτωβρίου στα δικαστήρια, είναι παραπάνω από δεδομένο: Από τύχη δεν είχαμε ως τώρα κάποιο σοβαρό τροχαίο αφού οι αλλαγές στην κυκλοφορία είναι Α-ΔΙ-Α-ΝΟ-Η-ΤΕΣ.
Θα έχετε παρακολουθήσει τα ρεπορτάζ των προηγούμενων δύο εβδομάδων: με την ολοκλήρωση των έργων του μετρό στην περιοχή, η εταιρεία παραδίδει το σημείο όπως ήταν πριν από 15 χρόνια, δηλαδή μια 26ης Οκτωβρίου με διπλή κατεύθυνση. Ξεκίνησαν οι εργασίες, μπήκαν νέα φανάρια και διαγραμμίσεις αλλά δημιουργήθηκε κι ένα τεράστιο ζήτημα αφού οι ανυποψίαστοι οδηγοί δεν έχουν συνειδητοποιήσει πως απαγορεύεται πλέον να διασχίζουν την πλατεία και να περνάνε απέναντι στην οδό Λαγκαδά με κατεύθυνση βόρεια (μπορούν να στρίψουν μόνον αριστερά ή δεξιά). Λέω «ανυποψίαστοι» γιατί στο σημείο δεν υπάρχει πινακίδα που να γράφει απαγορεύεται ευθεία, ούτε κάποια σήμανση ότι έγιναν γενικώς αλλαγές. Οι νέες πινακίδες μπερδεύονται με τις παλιές και μόνον οι σηματοδότες όταν γίνονται πράσινοι, δείχνουν με βελάκια αριστερά και δεξιά (κι εσύ δια της απαγωγής εις άτοπο πρέπει να καταλάβεις πως δεν μπορείς να περάσεις απέναντι).
Καταλαβαίνετε πως τις ώρες αιχμής στο Βαρδάρη ζούμε το απόλυτο κυκλοφοριακό κομφούζιο. Ανάβει το φανάρι και τα αυτοκίνητα κάνουν σλάλομ για να περάσουν. Κόρνες, μούντζες, καθυστερήσεις, μποτιλιάρισμα. Βλέπετε, υπάρχει και μια ακόμα πρωτοτυπία: τα αυτοκίνητα από την Τσιμισκή προς τα δυτικά, δεν έχουν τρόπο να «ανέβουν βόρεια» από την Παλαιών Πατρών Γερμανού και μετά αφού η Καρόλου Ντηλ δεν βγαίνει Εγνατία προς τα αριστερά, η Αριστοτέλους είναι πεζόδρομος, η Βενιζέλου ήταν κλειστή και πλέον έχει μόνο μία λωρίδα αποτρέποντας τους οδηγούς να την χρησιμοποιήσουν και στη συνέχεια η οδός Δωδεκανήσου έχει μονοδρομηθεί (κι αυτή πριν 15 χρόνια μαζί με την 26ης Οκτωβρίου).
Διαβάστε επίσης: Ταχιάος: Ευθύνες στον δήμο Θεσσαλονίκης για το χάος στον Βαρδάρη
Όλος ο όγκος αυτοκινήτων που θέλει να κατευθυνθεί βόρεια στους Δήμους Νεάπολης – Συκεών, Παύλου Μελά, Ευόσμου (συνολικά παραπάνω από 300.000 κάτοικοι) χρησιμοποιεί την 26ης Οκτωβρίου στο ύψος των δικαστηρίων. Σκεφτείτε τώρα ο δρόμος αυτός να γίνεται ο μισός (μιας και έγινε διπλής κατεύθυνσης) και επίσης να μην μπορεί να εκτονωθεί στην οδό Λαγκαδά. Σκηνές απείρου καλούς συμβαίνουν, ειδικά το μεσημέρι ενώ το τεράστιο ζήτημα επικινδυνότητας είναι τη νύχτα καθώς πολλοί οδηγοί επιλέγουν από λάθος ή στα μουλωχτά, να περάσουν απέναντι με μεγάλο ρίσκο.
Έχω δει μηχανάκια να περνάνε στο τσακ, αυτοκίνητα να σταματάνε στη μέση και οι οδηγοί να βρίζονται, νεαροί με πατίνια να παίζουν τη ζωή τους κορόνα – γράμματα (άραγε έχουν άδεια οδήγησης για οτιδήποτε; Ξέρουν τα βασικά στον ΚΟΚ;).
Φυσικά κάποιος θα αναρωτηθεί: Έχεις κάτι να προτείνεις για την περιοχή; Κάτι που να μειώσει την πιθανότητα ατυχήματος και να διευκολύνει τους οδηγούς; Μπορεί να μην είμαι επιστήμονας συγκοινωνιολόγος αλλά θα πω τη γνώμη μου γιατί «χωριό που φαίνεται, κολαούζο δε θέλει».
Διαβάστε επίσης: Περιμένοντας την αμφιδρόμηση της 26ης Οκτωβρίου
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να συμβεί στο Βαρδάρη είναι να μετατραπεί σε διπλής κατεύθυνσης η οδός Δωδεκανήσου. Είναι αδιανόητο γιατί δεν έγιναν ταυτόχρονα οι αμφιδρομήσεις. Έτσι ήταν ο δρόμος πριν τα έργα του μετρό. Αν συμβεί αυτό, ο μεγάλος όγκος αυτοκινήτων από την Τσιμισκή (Πολυτεχνείου σε εκείνο το σημείο) θα προτιμά εκείνο το δρόμο για να βγει στην Εγνατία και την Λαγκαδά και έτσι θα ηρεμήσει η 26ης Οκτωβρίου. Είναι απορίας άξιο γιατί η επιτροπή του Δήμου ζήτησε από το μετρό τις αλλαγές αυτές μόνο στα δικαστήρια. Άλλωστε ο Δήμος ήταν αυτός που παλαιότερα έκανε ελέγχους για παράνομα παρκαρίσματα στην Δωδεκανήσου ξεκαθαρίζοντας ότι προετοιμάζει τις κυκλοφοριακές αλλαγές στην περιοχή. Δέχτηκαν πιέσεις στον Δήμο; Σκέφτονται άλλα προβλήματα που θα προκύψουν; Ας μάς εξηγήσουν.
Διαβάστε επίσης: Θεσσαλονίκη: Παρουσία Ταχιάου – Ζέρβα στην αμφιδρόμηση της 26ης Οκτωβρίου
Παράλληλα, στην 26ης Οκτωβρίου πρέπει να γίνει σωστή σήμανση. Οι πινακίδες είναι μια τραγωδία. Κανείς δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς έγινε. Πέρασαν 15 μέρες κι ακόμα μπαίνουν πεζοδρόμια, σκάβουν για καλώδια και δίκτυα υποδομών, στενεύουν τους δρόμους για να δουλέψουν με ασφάλεια τα συνεργεία. Επιτέλους ας τελειώσουν οι εργασίες. Έχουμε κουραστεί όλοι και δε θα είναι έκπληξη αν συμβεί οποιαδήποτε στιγμή της μέρας ή της νύχτας ένα σοβαρό ατύχημα.
Υ.γ.: Αν δεν γίνει διπλής κατεύθυνσης η Δωδεκανήσου, ετοιμαστείτε από Σεπτέμβριο για το νέο μποτιλιάρισμα της Θεσσαλονίκης: την διασταύρωση Πολυτεχνείου με Δωδεκανήσου. Ήδη καθημερινά συμβαίνει το αδιαχώρητο από αυτοκίνητα καθώς στην Κουντουριώτου στο λιμάνι, στην Σαλαμίνος και στην Πολυτεχνείου, οι δρόμοι έχουν στενέψει πολύ με την κρασπέδωση των ποδηλατοδρόμων (έργο σημαντικό για την ασφάλεια των ποδηλάτων που όμως προϋποθέτει απουσία παρκαρισμένων). Δε θέλω να σκεφτώ τι θα συμβεί όταν επιστρέψουν οι Θεσσαλονικείς από τις διακοπές και μπούμε σε ρυθμούς ΔΕΘ.
Άκης Σακισλόγλου