Oops! Υπάρχει ΑΜΕΣΗ λύση ΜΜΜ για τη Δυτική Θεσσαλονίκη!

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει - Aρθρογραφεί στο TheOpinion ο Σάββας Ιωακειμίδης, MArch Eng, CEO της arxicon.com

Oops! Υπάρχει ΑΜΕΣΗ λύση ΜΜΜ για τη Δυτική Θεσσαλονίκη!

Aρθρογραφεί στο TheOpinion ο Σάββας Ιωακειμίδης, MArch Eng, CEO της arxicon.com

  • Προς τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), τους αξιότιμους κκ. Ιωάννη Καλογερούδη (Πρόεδρο του ΔΣ) & Τόσκα Ιωάννη (MD του Οργανισμού)
  • Προς τον αξιότιμο Δήμαρχο Αμπελοκήπων-Μενεμένης, κ. Λάζαρο Κυρίζογλου,

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει καθημερινά. Το Μετρό του Δήμου Θεσσαλονίκης ήρθε στις ζωές μας (και καλώς επεκτείνεται ήδη προς τον Δήμο Καλαμαριάς). Όμως, η Δυτική Θεσσαλονίκη παραμένει ένας άλυτος συγκοινωνιακός γόρδιος δεσμός για τα ΜΜΜ της. Θα επικεντρωθώ σήμερα, στους πολίτες και κατοίκους των Αμπελοκήπων και της Μενεμένης, οι οποίοι για να φτάσουν στα ΚΤΕΛ «Μακεδονία», στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και στον αντίστοιχο σταθμό του νέου μας Μετρό, ανεβαίνουν έναν μικρό καθημερινό Γολγοθά, μέσα ή έξω από γεμάτα λεωφορεία, αραιά, ασυνεπή ή και ανύπαρκτα δρομολόγια για ολόκληρες γειτονιές. Η λύση όμως, δεν είναι μακριά. Είναι μπροστά μας, είναι άμεση, είναι οικονομικά βιώσιμη και μπορεί να υλοποιηθεί σε ελάχιστους μήνες. Ας την ονομάσουμε υποθετικά, Τοπική Γραμμή 001 (Τ001), μίας κατεύθυνσης.

Τοπική Γραμμή 001 (Τ001).

  • Τ001-01 Νέα Στάση Αμαξοστάσιο. Νέο Αμαξοστάσιο Φόρτισης & Αναμονής Εφεδρικών Λεωφορείων. Στο χώρο στάθμευσης των Απορριμματοφόρων του Δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης στα ΒΔ του Δημοτικού Γηπέδου Αμπελοκήπων επί της Λεωφ. Δενδροποτάμου, λίγο πριν τη στροφή για τη Λεωφ. 28ης Οκτωβρίου. Μπορεί να συνδυαστεί σε δεύτερο χρόνο με τη δημιουργία αειφόρου πάρκινγκ στάθμευσης αυτοκινήτων 500 θέσεων – στο τέλος της επέκτασης της οδού Νικ. Πλαστήρα στο ΒΑ τμήμα της ΠΑΒΕΤ, όμορο χώρο του Αμαξοστασίου. Αφετηρία Γραμμής.
  • Τ001-02 Νέα Στάση Λεωφ. 28ης Οκτωβρίου – Μεγ. Αλεξάνδρου | 0.7χλμ (2λ)
  • Τ001-03 Νέα Στάση Ακριτών – Ελευθερίας | 0.6χλμ (2λ)
  • Τ001-04 Στάση Γέφυρα Λεωφ. Μ. Θεοδωράκη | 1.1χλμ (4λ)
  • Τ001-05 Στάση Μιχαήλ Καλού | 0.8χλμ (4λ)
  • Τ001-06 Στάση Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός | 0.4χλμ (2λ)
  • Τ001-07 Στάση Στροφή Επταλόφου | 0.7χλμ (2λ)
  • Τ001-08 Νέα Στάση Μοναστηρίου – Αγίας Παρασκευής | 1.2χλμ (3λ)
  • Τ001-09 Στάση ΚΤΕΛ Μακεδονία | 1.4χλμ (5λ)
  • Τ001-10 Νέα Στάση Λεωφ. Δενδροποτάμου – Αγίας Παρασκευής | 0.9χλμ (3λ)
  • Τ001-01 Νέα Στάση Αμαξοστάσιο. | 0.9χλμ (3λ)

Η πρότασή αφορά τη δημιουργία μιας ευέλικτης, τοπικής, αλλά στην πραγματικότητα express γραμμής, η οποία θα λειτουργεί ως τροφοδότης ασύμμετρης προέλευσης (σύμφωνα με το υφιστάμενο δίκτυο) επιβατών προς τα κεντρικά σημεία των ΜΜΜ της ευρύτερης περιοχής. Μια κυκλική διαδρομή 8,8 χιλιομέτρων, διάρκειας ακριβώς 30 λεπτών (με κίνηση), που ξεκινά και τερματίζει στο Νέο Αμαξοστάσιο Αμπελοκήπων, συνδέοντας νευραλγικές λεωφόρους και οδούς, όπως η Δενδροποτάμου, η 28ης Οκτωβρίου, η Ακριτών, η Μίκη Θεοδωράκη, η Μιχαήλ Καλού και φυσικά η Μοναστηρίου. Μια γραμμή σχεδιασμένη να εξυπηρετήσει περισσότερους από 100.000 κατοίκους άμεσα (ακτίνα 500 μέτρων γύρω από κάθε Στάση (6 υφιστάμενες και 4 νέες).

Για μια τέτοια διαδρομή, η ιδανική επιλογή είναι τα πλέον σύγχρονα, αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία μεγέθους «midi». Με μήκος περίπου 10 μέτρων, είναι ευέλικτα για την προαναφερόμενη κίνηση στις ως άνω οδούς & λεωφόρους, αλλά είναι ταυτόχρονα ευρύχωρα για το μέγεθός τους. Ένα τυπικό μοντέλο, με κινητήρα ισχύος 180-200 kW, μπορεί να μεταφέρει άνετα 65 επιβάτες (25 καθήμενοι, 40 όρθιοι), με μηδενικούς ρύπους και ελάχιστο θόρυβο (έχουμε πλέον τη σχετική εμπειρία ως Πολεοδομικό Συγκρότημα).

Στη συνέχεια θα μιλήσουμε με αριθμούς. Για να έχουμε συχνότητα διέλευσης από κάθε στάση κάθε έξι (6) λεπτά, χρειαζόμαστε πέντε (5) με έξι (6) λεωφορεία σε συνεχή κίνηση μέσα στη γραμμή. Συνυπολογίζοντας τον χρόνο φόρτισης (ο οποίος θα γίνεται κυρίως τις νυχτερινές ώρες στο Νέο Αμαξοστάσιο Αμπελοκήπων) και την ανάγκη για εφεδρικά οχήματα λόγω βλαβών, η προμήθεια ενός στόλου 8 midi ηλεκτρικών λεωφορείων είναι απαραίτητη. Με ένα μέσο κόστος αγοράς, τον Σεπτέμβριο του 2025, γύρω στις 450.000 ευρώ ανά όχημα, το συνολικό κόστος κτήσης μετά των φορτιστών τους, το κόστου διαμόρφωσης του Νέου Αμαξοστασίου όπως και των τεσσάρων (4) νέων Στάσεων, ανέρχεται στα 4 εκατομμύρια ευρώ.

Για την 20ωρη λειτουργία της γραμμής, θα απαιτηθεί προσωπικό 22 με 24 οδηγών, για την επαρκή κάλυψη των βαρδιών, των ρεπό και των αδειών τους. Το ετήσιο κόστος λειτουργίας, το οποίο περιλαμβάνει την απόσβεση των οχημάτων σε βάθος 15ετίας, τους μισθούς με τις εργοδοτικές εισφορές, το κόστος ενέργειας (φόρτιση), την ασφάλιση, τη συντήρηση (που στα ηλεκτρικά είναι σημαντικά χαμηλότερη) και ένα 5% για απρόβλεπτα έξοδα, εκτιμάται ότι δεν θα ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ.

Με μια συντηρητική εκτίμηση για μέση πληρότητα 50% (33 επιβάτες ανά διαδρομή) και ένα ιδιαιτέρως χαμηλό, «κοινωνικό», εισιτήριο της τάξης των 40 λεπτών του ευρώ, τα δυνητικά έσοδα είναι εντυπωσιακά. Η γραμμή θα πραγματοποιεί 200 δρομολόγια ημερησίως. Αυτό μεταφράζεται σε ετήσια έσοδα της τάξης των 963.300 ευρώ (33 επιβάτες x 200 δρομολόγια x €0,40 x 365 ημέρες). Με απλά λόγια, η γραμμή Τ001 είναι πρακτικά αυτοχρηματοδοτούμενη σε ετήσια βάση χωρίς να έχουμε υπολογίσει τα έσοδα από τις διαφημίσεις εντός και επί του κελύφους των 8 λεωφορείων!

Συγκριτικά η επέκταση του Μετρό από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς την Επτάλοφο και το Δημαρχείο Μενεμένης είναι μία διαδρομή περίπου 2,5 χιλιομέτρων. Με το κόστος κατασκευής του Μετρό στη Θεσσαλονίκη να ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο, μιλάμε για ένα έργο που ξεπερνά τα 500 εκατομμύρια ευρώ, με χρόνο αποπεράτωσης του, στην καλύτερη περίπτωση τα επτά (7) με οκτώ (8) χρόνια. Η Τοπική Γραμμή 001; Υλοποιείται συνολικά σε λιγότερο από ένα εξάμηνο από τη στιγμή της απόφασης (με χρονοβόρο την παραλαβή των λεωφορείων και την πρόσληψη και εκπαίδευση του προσωπικού και όχι φυσικά τον χρόνο αποπεράτωσης των τεχνικών έργων που χρειάζονται, με αρχικό κόστος 4 εκατομμύρια, το οποίο θα έχει αποσβεστεί κατά 60% μέχρι να λειτουργήσει η επέκταση του μετρό Δυτικά.

Ένας κάτοικος από την περιοχή της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου στους Αμπελόκηπους σήμερα (δυνητική στάση T001-02), για να φτάσει στο Συντριβάνι, χρειάζεται τουλάχιστον 45-50 λεπτά με τα υπάρχοντα μέσα ΜΜΜ σε ώρα αιχμής. Με το αυτοκίνητο, ο χρόνος μπορεί να είναι 30-35 λεπτά, προσθέτοντας σε αυτόν το άγχος της κίνησης και το κόστος στάθμευσης στο κέντρο (τουλάχιστον 5-7 ευρώ για δύο ώρες) αλλά και αυτό της απώλειας της θέσης στάθμευσης του στους Αμπελόκηπους. Με τη γραμμή Τ001, ο χρόνος από τη στάση Τ001-02 μέχρι το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (Τ001-06) είναι μεσοσταθμικά μόλις 14 λεπτά. Από εκεί, με το Μετρό, η διαδρομή ως το Συντριβάνι διαρκεί άλλα 7 λεπτά. Συνολικός χρόνος: 21 λεπτά . Διαπιστώνουμε μείωση του μέσου χρόνου μετακίνησης στο μισό. Και όταν καθιερωθεί το ενιαίο εισιτήριο όλα θα είναι ακόμη πιο απλά και στο θέμα της μετεπιβίβασης.

Το Μετρό θα είναι και πάλι έργο πνοής. Αλλά μέχρι τότε; Θα αφήσουμε τους πολίτες της Δυτικής Θεσσαλονίκης να περιμένουν; Η γραμμή T001 αποτελεί μια πρώτη πρόταση-γέφυρα για τον Δήμο Αμπελοκήπων Μενεμένης αλλά και όμορων δήμων. Μια λύση που λειτουργεί από «αύριο», βελτιώνει την καθημερινότητα, σέβεται το περιβάλλον αλλά και τον αδικημένο φορολογούμενο. Και δε θα λειτουργεί ανταγωνιστικά στη μελλοντική Γραμμή του Μετρό. Μάλιστα με άλλες δύο Τοπικές Γραμμές θα μπορούσαμε να ενώσουμε όλη τη Δυτική Θεσσαλονίκη και το Συγκρότημα των Νοσοκομείων της Ευκαρπίας με την υπόλοιπη πόλη. Το θέλουμε;

…to be continued.