Οι Βαλκάνιοι φίλοι που στηρίζουν την οικονομία της Θεσσαλονίκης

Αρθρογραφεί στο TheOpinion η Ιρένε Βήττα-Βαβούσκου, Επιχειρηματίας. 

Οι Βαλκάνιοι φίλοι που στηρίζουν την οικονομία της Θεσσαλονίκης

Αρθρογραφεί στο TheOpinion η Ιρένε Βήττα-Βαβούσκου, Επιχειρηματίας. 

Αν είσαι κάτοικος Θεσσαλονίκης ή έχεις περάσει καλοκαίρι σου εκεί, τότε σίγουρα έχεις ακούσει τη φράση «ήρθαν οι Βούλγαροι και οι Σέρβοι». Όχι με αρνητική χροιά. Ίσα ίσα. Μάλλον με χαρά και ανακούφιση. Γιατί για την πόλη, αυτές οι δύο εθνικότητες έχουν εξελιχθεί σε κάτι παραπάνω από επισκέπτες. Είναι κομμάτι του καλοκαιρινού της παλμού. Της δίνουν ζωή. Και το πιο βασικό απ’ όλα. Αφήνουν και χρήμα. Υπολογίσιμο χρήμα.

Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια έχει μεταμορφωθεί σε ένα μικρό μαγνήτη για Βαλκάνιους τουρίστες. Και κυρίως από τις δύο αυτές χώρες. Η Βουλγαρία και η Σερβία έχουν πια σταθερό εκπρόσωπο στον τοπικό τουρισμό. Είτε είναι οικογένειες που έρχονται για το Σαββατοκύριακο είτε νεαροί που αναζητούν φθηνή διασκέδαση και καλό φαγητό είτε συνταξιούχοι που λατρεύουν τη βόλτα στην παραλία. Οι επιλογές που τους προσφέρει η Θεσσαλονίκη είναι πολλές και το βασικότερο είναι πως βρίσκουν ένα περιβάλλον που δεν τους φαίνεται ξένο. Είναι κοντά, είναι οικείο, είναι οικονομικά προσιτό. Και ναι, τους αρέσει.

Οι αριθμοί λένε την αλήθεια. Αν ρωτήσεις έναν ξενοδόχο στο κέντρο ή έναν ιδιοκτήτη AirBnb στην Καλαμαριά, θα σου πει πως τα Σαββατοκύριακα του Ιουνίου και του Σεπτεμβρίου σώζονται από τις κρατήσεις Βούλγαρων και Σέρβων. Δεν είναι τουρίστες που μένουν δύο εβδομάδες, δεν είναι τουρίστες με all inclusive πακέτα. Είναι εκείνοι που θα βγουν, θα περπατήσουν, θα πιουν, θα φάνε, θα ψωνίσουν, θα αφήσουν λεφτά σε μικρές επιχειρήσεις. Είναι σχεδόν ιδανικοί επισκέπτες για μια πόλη που δεν βασίζεται σε βαριά τουριστική βιομηχανία, αλλά σε χιλιάδες μικρομεσαίες δραστηριότητες που ζουν από τη ροή των περαστικών.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον κομμάτι είναι ότι αυτός ο τουρισμός είναι σταθερός. Δεν εξαρτάται από την παγκόσμια μόδα, τις διεθνείς πτήσεις ή τις κρουαζιέρες. Εδώ μιλάμε για τουρίστες που έρχονται με το αυτοκίνητό τους. Που πολλές φορές έχουν έρθει τόσες φορές, που ξέρουν την Εγνατία καλύτερα κι από Σαλονικιό. Κι αυτό σημαίνει συνέχεια. Δεν είναι τυχαίο που όλο και περισσότερα μαγαζιά έχουν πια μενού στα σερβικά. Που τα εμπορικά κέντρα παίζουν διαφημίσεις με βουλγάρικα σλόγκαν. Η πόλη ξέρει πού επενδύει. Ξέρει ποιος τη στηρίζει όταν οι υπόλοιποι έχουν πάει Χαλκιδική.