Η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα πολιτισμού και ο εκσυγχρονισμός του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας επιλογή ευθύνης
Αρθρογραφεί στο TheOpinion η Μαρία Νεφέλη Χατζηιωαννίδου, βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ.
Αρθρογραφεί στο TheOpinion η Μαρία Νεφέλη Χατζηιωαννίδου, βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ.
Ζούμε και μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, σε μια χώρα όπου οι παραβιάσεις του ΚΟΚ αντιμετωπίζονταν με μία ανησυχητική χαλαρότητα. Είναι πλέον επιτακτική η ευθύνη μας να σταματήσουμε να αποδεχόμαστε τα τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα ως «μέρος της ζωής». Είναι αδιανόητο να χάνονται κάθε χρόνο τόσοι άνθρωποι, απλώς και μόνο επειδή κάποιος επέλεξε να παραβιάσει ένα σήμα, να μη φορέσει ζώνη ή κράνος, ή να τρέξει με υπερβολική ταχύτητα.
Ο μέχρι πρότινος ισχύων ΚΟΚ είχε μετατραπεί σε ένα δυσνόητο, περίπλοκο κείμενο, γεμάτο εξαιρέσεις και θολά σημεία. Με τα χρόνια, οι ποινές μειώθηκαν και οι παραβάσεις αυξήθηκαν. Με το νέο ΚΟΚ που πλέον είναι νόμος του κράτους, στόχος είναι να υπάρχει ένα ενιαίο, κατανοητό και, κυρίως, εφαρμόσιμο πλαίσιο. Να μπορεί κάθε πολίτης, είτε οδηγός είτε πεζός, να γνωρίζει τι ισχύει και γιατί. Γιατί η κατανόηση είναι το κλειδί. Ένας κανόνας με καθαρούς όρους δεν είναι τιμωρία, αλλά προστασία.
Ο νέος ΚΟΚ κατηγοριοποιεί τις παραβάσεις με βάση την επικινδυνότητά τους, όχι αυθαίρετα. Δίνει έμφαση στην πρόληψη, όχι μόνο στην καταστολή. Υπάρχουν παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας, όπως μια περιττή κόρνα, αλλά και παραβάσεις που είναι κυριολεκτικά δολοφονικές και εκεί δεν χωράει καμία ανοχή. Κάθε οδηγός που οδηγεί με 1,5 γραμμάριο αλκοόλ στο αίμα του, κάθε οδηγός που περνάει κόκκινο ή σταθμεύει σε θέση ΑμεΑ, δεν απειλεί μόνο τον εαυτό του, απειλεί ολόκληρη την κοινωνία. Σύμφωνα με αυτήν τη λογική, οι κυρώσεις είναι πλέον αναλογικές, ο σεβασμός στους κανόνες αναγνωρίζεται, ενώ η επανάληψη της παρανομίας τιμωρείται αυστηρά.
Ο νέος ΚΟΚ ενισχύει την οδική ασφάλεια, δίνοντας έμφαση στην προστασία των ευάλωτων χρηστών, πεζών, ποδηλατών και Ατόμων με Αναπηρία. Το όριο των 30 χλμ/ώρα στις πόλεις αποτελεί βασικό μέτρο ζωής, όχι ταλαιπωρίας. Εισάγονται κλιμακωτά πρόστιμα για χρήση κινητού και για συνεπιβάτες δίκυκλων χωρίς κράνος. Η ευθύνη πλέον βαραίνει τον οδηγό και όχι τον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Επιπλέον, για τις λεωφορειολωρίδες, προβλέπεται ξεκάθαρη απομάκρυνση των ταξί ώστε να μην παρεμποδίζεται η κυκλοφορία των ΜΜΜ, με μόνη εξαίρεση στάσεις των 30 δευτερολέπτων για επιβίβαση ή αποβίβαση, εκτός μπροστινής θέσης λεωφορείου. Σε μια πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης και βιώσιμης μετακίνησης, επιτρέπεται πλέον η χρήση των λεωφορειολωρίδων από Έμφορτα Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης που μεταφέρουν Άτομα με Αναπηρία, καθώς και από ταξί μηδενικών ρύπων.
Στο φανάρι, στο τιμόνι, στο κράνος, δεν κρίνεται μόνο ο ΚΟΚ. Κρίνεται ο πολιτισμός μας. Γιατί το ζήτημα της οδικής ασφάλειας είναι ζήτημα πολιτισμού. Ο νέος ΚΟΚ στοχεύει σε μία αλλαγή νοοτροπίας. Δεν είναι απλώς ποινές και πρόστιμα, αλλά ένα μάθημα σεβασμού και υπευθυνότητας σε κάθε διασταύρωση, σε κάθε διάβαση, σε κάθε διαδρομή, με κράνος ή χωρίς το κινητό μας.
Με την ψήφιση αυτού του νέου ΚΟΚ, κάνουμε ένα αποφασιστικό βήμα. Δεσμευόμαστε από κοινού, ότι η Ελλάδα θα σταματήσει να μετράει καθημερινά θύματα στους δρόμους και θα μετράει ανθρώπους που γύρισαν ασφαλείς στο σπίτι τους.