Η διοίκηση του Κ. Ζέρβα είναι η διοίκηση της «συμφωνίας- πλαίσιο»
Αρθρογραφεί στο TheOpinion η Έλλη Χρυσίδου, δημοτική σύμβουλος Θεσσαλονίκης και πρώην αντιδήμαρχος επί διοίκησης Μπουτάρη.
Αρθρογραφεί στο TheOpinion η Έλλη Χρυσίδου, δημοτική σύμβουλος Θεσσαλονίκης και πρώην αντιδήμαρχος επί διοίκησης Μπουτάρη.
Στις εκλογές του 2019 τελικά η παράταξη του Κ. Ζέρβα -δε θυμόμαστε πλέον ούτε το όνομά της- ανέλαβε τη διοίκηση του δήμου. Μια παράταξη προσωποπαγής. Λίγο το ότι προερχοτανε από την Αυτοδιοίκηση, λίγο η συμμετοχή του στην Πρωτοβουλία, η προβολή του ως «τεχνοκράτης», έπαιξε με το χώρο του ανεξάρτητου, χωρίς κομματική παρά μόνο οπαδική ταυτότητα-κάτι που ανέδειξε με κάθε τρόπο- και το σκηνικό είχε στηθεί καλά και ας μην είχε ούτε σχέδιο, ούτε πρόγραμμα για την πόλη.
Πρώτο του μέλημα ήταν να δημιουργήσει τη δική του στρατιά, με μετακινήσεις υπαλλήλων του δήμου, με μοναδικό κριτήριο την τυφλή υποταγή στο πρόσωπό του, αδιαφορώντας για τις ικανότητές τους, με συμβούλους που στην πλειοψηφία τους δε γνώριζαν από διοίκηση, αλλά με μοναδικό σκοπό να «καθαρίζουν την μπουγάδα» και βέβαια με «κλεμμένους» συμβούλους άλλων παρατάξεων, γιατί γνώριζε πολύ καλά ότι όλοι αγαπάνε την εξουσία!
Τρία όμως χρόνια φτάσανε για να πεισθεί και ο τελευταίος ψηφοφόρος του, ότι ο βασιλιάς είναι γυμνός και το αφήγημα του αυτοδιοικητικού δημάρχου, με όραμα για την πόλη να γκρεμιστεί.
Ο ανεξάρτητος, αυτοδιοικητικός δήμαρχος, έγινε από την πρώτη ώρα, ο πιστός ακόλουθος του κυβερνώντος κόμματος. Το απέδειξε με την ταύτισή του στην αντιμετώπιση της πανδημίας, με το να εφαρμόζει κυριολεκτικά το «μένουμε σπίτι, μένουμε ασφαλείς» με τη διοίκηση απούσα, χωρίς κανένα σχέδιο υποστήριξης των πολιτών, κλείνοντας και τη μοναδική διέξοδο δημοσίου ανοιχτού χώρου, τη Νέα Παραλία, για την άσκηση και ανακούφιση των έγκλειστων πολιτών, κυρίως όμως εγκαταλείποντας στην τύχη του το αποδυναμωμένο δημόσιο σύστημα υγείας, χωρίς την παραμικρή παρέμβαση υποστήριξης των αγανακτισμένων υγειονομικών και με μόνη κίνηση συμπαράστασης το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δένδρου στα νοσοκομεία!
Ακόμη και η δημοτική τηλεόραση που θα μπορούσε να βοηθήσει στη σωστή ενημέρωση των πολιτών, χρησιμοποιήθηκε για την προβολή απαράδεκτων αφηγήσεων παραμυθιών από πρόσωπα χωρίς καμία σχέση με αυτό το αντικείμενο.
Επέδειξε ανικανότητα ασφαλούς διαχείρισης των μαθητών τόσο σε σχέση με τα ατομικά μέσα προστασίας, όσο και με τις κτιριακές υποδομές. Ξεκίνησε την προσχολική αγωγή σε προκάτ αίθουσες διδασκαλίας με την τοποθέτηση τους στις σχεδόν ανύπαρκτες αυλές των σχολικών κτιρίων, χωρίς κανέναν σοβαρό σχεδιασμό αξιοποίησης των δυνατοτήτων των υπαρχόντων σχολικών συγκροτημάτων. Επιπλέον παρουσίασε διάφορες κωμικοτραγικές προτάσεις αντιμετώπισης της πανδημίας ως καινοτόμες, όπως το ομιλούν ασανσέρ, ο θάλαμος απολύμανσης στο δημαρχείο, αλλά και το ντρόουν για τη μεταφορά ειδών πρώτης ανάγκης στους αδύναμους πολίτες, με αποτέλεσμα να γελάει το πανελλήνιο.
Ανέλαβε ο ίδιος, ο Κ. Ζέρβας, ως ένδειξη προσωπικού ενδιαφέροντος τον τομέα της καθαριότητας, αφήνοντας την πόλη πιο βρώμικη από ποτέ με φανερά τα σημάδια εγκατάλειψης, με τους διαγωνισμούς να μην τελεσφορούν στους χρόνους που απαιτούνται και με τη μη αξιοποίηση όλου του στόλου των οχημάτων για διάφορα άλυτα προβλήματα, αλλά κυρίως αφήνοντας τους εργαζόμενους στην καθαριότητα χωρίς τα μέσα ατομικής προστασίας. Και βέβαια στο ίδιο πλαίσιο εγκατάλειψης αφέθηκε και η συντήρηση και ασφάλεια των παιδικών χαρών.
Αλήθεια εκείνο το σώμα της ευταξίας που είχατε παρουσιάσει, που θα γύρναγε όλη την πόλη με τα μηχανάκια και θα κατέγραφε όλα τα προβλήματα ώστε να παρεμβαίνουν άμεσα οι αντίστοιχες υπηρεσίες, τι έγινε, λειτουργεί;
Τοποθέτησε τον εαυτό του στο συμβούλιο του ΟΑΣθ, ώστε να βοηθήσει στη διαχείρισή του και για να λύσει το πρόβλημα της έλλειψης οχημάτων προχώρησε στην αγορά των γνωστών ακατάλληλων και προβληματικών λεωφορείων της Λειψίας, αγοράζοντάς τα με χρήματα από τα ταμεία του δήμου, δηλαδή των πολιτών.
Τελευταία, μετά την παραίτηση του αρμόδιου αντιδημάρχου, ανέλαβε και το ψηφιακής διαχείρισης και αναβάθμισης των υπηρεσιών….με το να μην απαντώνται ,ούτε μάλλον να διαβάζονται τα αιτήματα ,παράπονα των πολιτών που καταγράφουν οι ίδιοι οι πολίτες στην ιστοσελίδα του δήμου.
Σχεδίασε τα καλά κατά τα άλλα πάρκα τσέπης, δυο σ’ αυτό το διάστημα της διοίκησής του, χωρίς καμία νέα μελέτη για τα πράσινα δώματα στα σχολεία και βέβαια σταματώντας μέχρι σήμερα τη δημιουργία του Πάρκου Μνήμης στην πλατεία Ελευθερίας με την εμμονή του για τη δημιουργία υπογείου πάρκινγκ.
Αναφορικά με την ασφάλεια των πολιτών, η πολιτική του εξαντλείται, στην υπ[οστηριξη της αστυνόμευσης και των οποίων κατασταλτικών μέτρων χρησιμοποιεί η κυβέρνηση στο χώρο του Πανεπιστημίου,χωρις ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης και ένταξης στην πόλη του πιο δυναμικού και πολλά υποσχόμενου νεανικού δυναμικού της.
Αυτή η πολιτική κ.Ζέρβα δε συνάδει με τις μεγάλες σας εξαγγελίες για μια πόλη έξυπνη, μια πόλη σύγχρονη, για τους πολίτες της, αλλά και για τους επισκέπτες της.
Έξυπνη πόλη [smart cities] είναι η πόλη που χρησιμοποιεί τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για την καλύτερη/αποτελεσματικότερη απόδοση των υπηρεσιών/παροχών στους πολίτες. Έξυπνη πόλη είναι αυτή που υποστηρίζει τη συμμετοχή των πολιτών στο σχεδιασμό, στον έλεγχο και την υλοποίηση της διαχείρισής της. Έξυπνη πόλη είναι αυτή που υποστηρίζει την ενίσχυση της δημιουργικότητας και τις καινοτόμες στρατηγικές τοπικής διάστασης για την προώθηση του πολιτιστικού και τουριστικού της δυναμικού.
Η Θεσσαλονίκη, έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες πόλεις, αυτό της Πανεπιστημιακής της κοινότητας, των 150.000 φοιτητών και ενός μεγάλου σοβαρού δυναμικού καλλιτεχνών, που με την ενθάρρυνση πρωτοβουλιών από το δήμο, θα μπορούσαν να συνεργαστούν και να συνδημιουργήσουν το νέο αφήγημα της πόλης, της μνήμης και του σύγχρονου πολιτισμού.
Σήμερα ακόμη περισσότερο εξαιτίας της πανδημίας, αλλά και της σύγχρονης ενεργειακής κρίσης, η πόλη έχει ανάγκη από νέους με γνώση και σύγχρονη αντίληψη της οργάνωσης της κοινότητας, έχει ανάγκη από τον πολιτισμό της καθημερινότητας και της μνήμης, έχει ανάγκη από την στήριξη του σύγχρονου πολιτισμού. Δυστυχώς όμως η διοίκηση του Κ. Ζέρβα δεν έχει κανένα ενδιαφέρον και καμία πολιτιστική πολιτική για τους νέους και τον πολιτισμό.
Η προηγούμενη διοίκηση παρέδωσε στην τωρινή, μια πόλη έτοιμη να κάνει την υπέρβαση με χώρους, με συνεργασίες, με ενεργοποίηση της συμμετοχής των πολιτών και των δημιουργικών ομάδων, με εξωστρέφεια, με προγράμματα εκπαίδευσης για μια κοινωνία ανοιχτή, δημιουργική, αλληλέγγυα, αλλά δυστυχώς η εμμονή της απέναντι στη διοίκηση του Γ. Μπουτάρη και η έλλειψη σχεδίου, γυρνάνε την πόλη πολλά χρόνια πίσω.
Αρκέστηκε στην διάρκεια της πανδημίας να κρυφτεί πίσω από τα πενιχρά και χωρίς προοπτική επιδόματα του Υπουργείου Πολιτισμού, αδιαφορώντας για τα αιτήματα των καλλιτεχνών και των δημιουργικών ομάδων, χωρίς να έρθει σε επαφή μαζί τους, ώστε να σχεδιάσουν από κοινού τη συγκρότηση μιας νέας πολιτιστικής του πολιτισμού της ανάπτυξης και της εξωστρέφειας. Δεν υπήρξε καμία συνεργασία με τα μουσεία και τους οργανισμούς της πόλης, καθώς και αυτά κάτω από την πίεση της κεντρικής πολιτιστικής πολιτικής, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων και μεμονωμένων δράσεων, είναι αποκομμένα από την τοπική καλλιτεχνική κοινότητα. Ήρθε και η νέα ενεργειακή κρίση να αποτελειώσει ό,τι άφησε η προηγούμενη κρίση της πανδημίας.
Ο κόσμος αδυνατεί να στηρίξει τον πολιτισμό, οι ιδιωτικοί χώροι αδυνατούν να αντιμετωπίσουν το λειτουργικό κόστος τους, και η διοίκηση ενδιαφέρεται αποκλειστικά για πράξεις φτηνού εντυπωσιασμού, που δεν πείθουν αλλά κυρίως δε δημιουργούν προοπτικές ανάπτυξης.
Στην πόλη ενώ δεν υπάρχουν χώροι διαθέσιμοι παρά μόνον ελάχιστοι εκθεσιακοί, θεατρικοί και οι μουσικές σκηνές είναι ανύπαρκτες , η διοίκηση προσφέρει τους χώρους της , χωρίς κανένα αντάλλαγμα,σε διάφορες εταιρίες και οργανισμούς , όπως π.χ. τα παλιά δημοτικά σφαγεία στη Cisco, τη Βίλλα Πετρίδη στο Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας. Τους χώρους στο λιμάνι τους αφήνει παντελώς αναξιοποίητους, όπως τον πρώην Βρεφονηπιακό Σταθμό, αλλά και την αποθήκη Δ χωρίς να τους εξοπλίσει κατάλληλα, με τα χρήματα που εισπράττει κάθε χρόνο από τον ΟΛΘ [1.330.000 το 2022] ώστε να δημιουργήσει χώρους σύγχρονους που να διατίθενται στις τοπικές καλλιτεχνικές και δημιουργικές ομάδες.
Από μια διοίκηση που δεν αξιοποιεί τους δικούς της χώρους, πώς μπορείς να περιμένεις να αξιοποιήσει κλειστούς εγκαταλελειμμένους χώρους, ικανούς όμως να γίνουν δημιουργικοί και να λειτουργήσουν ως χώροι στήριξης και τόνωσης του πολιτισμού και της οικονομίας της, όπως π.χ. θα μπορούσε να διεκδικήσει την ανεκμετάλλευτη στοά του Αγίου Μήνα; Μια διοίκηση που δεν μπορεί και δε θέλει να δώσει λύση στο ζήτημα που προέκυψε με την Ανώτερη δημοτική σχολή χορού, τη μοναδική στην πόλη, σχετικά με τον χώρο εγκατάστασής της.
Για τη διεύθυνση πολιτισμού είναι σα να μην άλλαξε τίποτα από το 2019 καθώς συνεχίζει πάνω στο πρόγραμμα που υπήρχε τότε,χωρις να μπορεί να αξιολογήσει τις ανάγκες που προκειψανε στο χώρο του τοπικού πολιτιστικού δυναμικού της εξαιτίας των νέων καταστάσεων, αλλά να βρίσκεται και σε σύγχυση, στην προσπάθεια της να ανταποκριθεί σε ό,τι θέλει η νέα διοίκηση,πο όμως ούτε η ίδια ,η διοίκηση, ξέρει τι είναι αυτό που θέλει. Έτσι βαφτίζει ως φεστιβάλ καλοκαιριού τις καλοκαιρινές δράσεις της προηγούμενης διοίκησης, δεν ανανεώνει τις επιχορηγούμενες δράσεις, δεν υποστηρίζει τη συνεργασία ελληνικών θεατρικών σχημάτων με φορείς του εξωτερικού [showcase θεατρικό], ούτε ενδιαφέρεται για την πορεία του καλλιτεχνικού δυναμικού της πόλης.
Εξαγγέλλει κάποιες νέες προτάσεις -παραγωγή ταινιών, μελέτη για τον πολιτισμό- τις οποίες δεν μπορεί να τις πραγματοποιήσει και τις αποσύρει, ενώ οργανώνει δράσεις αποσπασματικές, χωρίς να εντάσσονται σε ένα πλαίσιο, υψηλού κόστους και χωρίς το επιθυμητό -όπως υποστήριζε ο δήμαρχος ως αντιπολιτευόμενος της προηγούμενης διοίκησης – αποτύπωμα στην πόλη.
Δεν μπορώ να μην αναφέρω την έλλειψη πολιτικής σε σχέση με τις βιβλιοθήκες, καθώς το 2022 καταργήθηκε από τον προϋπολογισμό το κονδύλι της αγοράς νέων βιβλίων και λειτουργούν μόνο χάρη στις φιλότιμες προσπάθειες των εργαζόμενων σε αυτές. Εξαίρεση αποτελούν κάποιες καλές προσπάθειες στη δημοτική Πινακοθήκη, αλλά και μεμονωμένες δράσεις, από μετακινούμενους εργαζόμενους της διεύθυνσης πολιτισμού στις κοινότητες [δυσμενής μετακίνηση] που με την εμπειρία τους, οργανώνουν μια δυναμική στις γειτονιές.
Κ.Ζέρβα, οι έξυπνες πόλεις χτίζονται εκεί που υπάρχει πολιτισμός, εκεί που σέβονται και υποστηρίζουν τη συνεργασία με τους πολίτες.
Δυστυχώς για εσάς το αποτύπωμα αυτής της διοίκησης και του Δημάρχου της είναι απλώς «η διοίκηση της συμφωνίας- πλαίσιο» δηλαδή, πράξεις και δράσεις χωρίς σχεδιασμό, χωρίς μελέτη, χωρίς πλαίσιο, χωρίς αξιολόγηση, παρά μόνο όταν, όπως και όποτε μας βολεύει και πιστεύουμε ότι μας εξυπηρετεί.