Η δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης

Άρθρο του προέδρου του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, Νίκου Ανδρουλάκη στην ειδική έκδοση του TheOpinion για την 88η ΔΕΘ.

Η δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης

Άρθρο του προέδρου του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, Νίκου Ανδρουλάκη στην ειδική έκδοση του TheOpinion για την 88η ΔΕΘ.

Ξεφυλλίστε την ειδική έκδοση του TheOpinion για την 88η ΔΕΘ

Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης αποτελεί παραδοσιακά το φόρουμ στο οποίο γίνεται ο απολογισμός αλλά και παρουσιάζεται ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη της πόλης. Όμως όσο και να προσπαθεί η κυβέρνηση να ωραιοποιήσει την πραγματικότητα, οφείλουμε να κοιτάξουμε με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και σθένος τα ανοιχτά μέτωπα που απασχολούν τη Θεσσαλονίκη ώστε να διασφαλίσουμε τις απαραίτητες συνθήκες για την ανάπτυξη της με όρους δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης.

Η ποιότητα ζωής και οι συνθήκες καθημερινότητας επιβαρύνονται. Η συνεχώς αυξανόμενη ακρίβεια που εντοπίζεται κυρίως στα τρόφιμα, τα καύσιμα, την ενέργεια και άλλους τομείς, ψαλιδίζει συνεχώς τους ήδη χαμηλούς μισθούς των εργαζομένων και αποδυναμώνει την αγοραστική τους δύναμη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι πλέον η χώρα μας είναι προτελευταία στην ΕΕ -πάνω μονο από τη Βουλγαρία- ως προς την αγοραστική δύναμη των πολιτών. Η ραγδαία αύξηση των ενοικίων, έχει μετατρέψει το δικαίωμα στη στέγη σε πολυτέλεια, καθιστώντας εξαιρετικά δυσεύρετες αξιοπρεπείς κατοικίες σε προσιτή τιμή. Εστιάζοντας στα ιδιαίτερα προβλήματα της πόλης, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η γενικότερη έλλειψη ευκαιριών, μεταφράζεται σε μειωμένες θέσεις εργασίας, έχοντας ως αποτέλεσμα υψηλά ποσοστά ανεργίας και την αποχώρηση από την πόλη, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο το δημογραφικό πρόβλημα της Κεντρικής Μακεδονίας. Την ίδια στιγμή, η ατμοσφαιρική ρύπανση, για την οποία η χώρα καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2023 που αυξάνεται λόγω των εργασιών του FlyOver, δημιουργεί μια ανθυγιεινή και ανυπόφορη για τους πολίτες κατάσταση.

Παρά την έναρξη λειτουργίας του μετρό μέσα στους επόμενους μήνες, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να υπολείπεται σε επίπεδο υποδομών και συγκοινωνιών, γεγονός που δεν αντιμετωπίζουν οι πρωτοβουλίες που εξήγγειλε η κυβέρνηση. Ιδιαίτερα, όσον αφορά το μετρό, η κυβέρνηση προτείνει ένα περίπλοκο μοντέλο διαχείρισης το οποίο ήδη αποδεικνύεται δυσλειτουργικό και ανεπαρκές, όπως φάνηκε με τον πολύχρονο σχεδιασμό των επεκτάσεων στη Δυτική Θεσσαλονίκη και το Αεροδρόμιο. Ως ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, θεωρούμε επιτακτική ανάγκη η πόλη να αποκτήσει ένα δημόσιο φορέα με έδρα τη Θεσσαλονίκη, μακριά από τη λογική των «μικρών ΟΑΣΘ», ο οποίος θα αναλάβει συνολικά τις δημόσιες συγκοινωνίες της πόλης (μετρό και αστικά λεωφορεία), καθώς και τον σχεδιασμό ενός νέου συγκοινωνιακού χάρτη. Πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη μας ότι το μετρό δεν θα λύσει από μόνο του το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Είναι αναγκαίο σήμερα να ανοίξει ο διάλογος για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της αστικής μικροκινητικότητας για την οποία προσφέρεται η Θεσσαλονίκη και να μεριμνήσουμε για την προσβασιμότητα της, ώστε κανείς να μη νιώθει αποκλεισμένος από τον αστικό ιστό.

Την ίδια στιγμή απουσιάζει ένα συνολικό σχέδιο για τις υποδομές στη Θεσσαλονίκη και μια ενιαία ολοκληρωμένη διαχείριση των μεγάλων έργων. Ως ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, προτείναμε έγκαιρα την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, μέσω ενός ενιαίου φορέα σχεδιασμού, διαχείρισης και υλοποίησης, με την καθοριστική συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η ΔΕΘ επίσης είναι σημαντικό να αξιοποιηθεί στη βάση της ιδέας του μητροπολιτικού πάρκου και εντός αυτού του πλαισίου να ανοίξει ο διάλογος για ορισμένες ήπιες εκθεσιακές υποδομές. Το κέντρο βάρους του διαλόγου για τις υποδομές πρέπει να στραφεί στην ανάπτυξη της Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Τα προβλήματα όμως δεν περιορίζονται στις υποδομές και τα μεγάλα έργα. Η Θεσσαλονίκη υφίσταται τα πλήγματα που άφησε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στα θεμέλια του κοινωνικού κράτους, τη δημόσια παιδεία και τη δημόσια υγεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αδιαφορία για τα ειδικά σχολεία της πόλης που επισκέφτηκα πριν από λίγο καιρό. Οι κυβερνητικές εξαγγελίες για επίλυση του στεγαστικού προβλήματος έμειναν στα χαρτιά, με αποτέλεσμα τα παιδιά και οι οικογένειες τους να αναζητούν νέο σχολείο, λίγο πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Την ίδια στιγμή, η συνειδητή εγκατάλειψη του ΕΣΥ προς χάριν των ισχυρών ιδιωτικών συμφερόντων, είναι εμφανής και στην Κεντρική Μακεδονία. Είναι αποκαλυπτική, για παράδειγμα, η υποστελέχωση των δημόσιων νοσοκομείων, συγκριτικά με άλλες περιφέρειες, σε κρίσιμες ειδικότητες όπως οι αναισθησιολόγοι, μία στρέβλωση για την οποία καταθέσαμε σχετική ερώτηση στην Ελληνική Βουλή. Η ίδρυση του Ογκολογικού Νοσοκομείου στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου και του Παιδιατρικού στο Φίλυρο που ανακοίνωσε η κυβέρνηση καθιστά επιτακτική ανάγκη την αναβάθμιση του υγειονομικού χάρτη της πόλης και δεν ακυρώνει την ανάγκη του ΕΣΥ σε προσλήψεις, ένταξη των υγειονομικών στα βαρέα και ανθυγιεινά και ένα ισχυρό δίκτυο πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

Ως ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, πιστεύουμε ακράδαντα ότι είναι καιρός να ανοίξει ο διάλογος με σοβαρότητα και υπευθυνότητα για την αναπτυξιακή προοπτική της πόλης, πέρα από την υπερεκμετάλλευση του real estate και του υπερτουρισμού. Η αναπτυξιακή πορεία της Θεσσαλονίκης πρέπει να είναι δίκαιη και βιώσιμη, υπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον και δίνοντας έμφαση στην ψηφιακή μετάβαση και το βιώσιμο τουρισμό. Με αυτό τον τρόπο, θα τεθούν οι βάσεις ώστε η Θεσσαλονίκη να ηγηθεί της περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας, δημιουργώντας ένα πλαίσιο, το οποίο θα παρέχει σε όλους μια προοπτική για καλή ποιότητα ζωής, σε μια πόλη παραγωγική, ανταγωνιστική και αξιοβίωτη.