Η ανάπτυξη και οι προκλήσεις της Θεσσαλονίκης για την επόμενη δεκαετία

Η ανάπτυξη και οι προκλήσεις της Θεσσαλονίκης για την επόμενη δεκαετία

Αρθρογραφεί στο TheOpinion και στην ειδική περιοδική έκδοση για την 89η ΔΕΘ ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης, Κώστας Γκιουλέκας 

Η Θεσσαλονίκη μπήκε σε μια δεκαετία που την αναβαθμίζει ουσιαστικά τόσο στον εγχώριο όσο και στον ευρωπαϊκό χάρτη. Η μοναδική γεωπολιτική θέση της, ως πόλη-επίκεντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, τα μεγάλα δημόσια έργα που προχωρούν, η ωρίμανση ενός οικοσυστήματος καινοτομίας και οι ισχυρότερες πλέον διασυνδέσεις με τα Βαλκάνια και τις χώρες της ευρύτερης περιοχής δημιουργούν τις προϋποθέσεις και δίνουν τις δυνατότητες να επιταχυνθεί η ανάπτυξη και να μπει η πρωτεύουσα της Μακεδονίας πολύ πιο ουσιαστικά ως μια ιδιαίτερα σημαίνουσα.

Το ζητούμενο είναι όλα αυτά να γίνουν πολύ πιο γρήγορα, για να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος των προηγούμενων δεκαετιών. Όσο πιο γρήγορα κάνουμε τα σημαντικά αναπτυξιακά βήματα στην Θεσσαλονίκη και, κατ’επέκταση, στην Μακεδονία και την Θράκη τόσο μεγαλύτερο θα είναι το θετικό αποτύπωμα όχι μόνον για την περιοχή μας, αλλά για ολόκληρη την Ελλάδα. Το «στοίχημα» δεν είναι τοπικό. Είναι εθνικής σημασίας. Χωρίς υπερβολή η Βόρεια Ελλάδα δικαιούται και έχει όλες τις δυνατότητες να γίνει η ατμομηχανή της ανάπτυξης στην πατρίδα μας. Η πολιτική βούληση υπάρχει, όχι στα λόγια, αλλά εκφράζεται με συγκεκριμένα έργα και αποτελέσματα από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας αλλά μπαίνουν οι βάσεις για να κάνουμε τα όνειρα και τα οράματά μας πραγματικότητα. Το δικαιούμαστε, το αξίζουμε, το οφείλουμε στους συμπολίτες μας στην Μακεδονία και την Θράκη, το οφείλουμε στους Θεσσαλονικείς.

Για να γίνουν όλα αυτά, για να γίνει η Θεσσαλονίκη μια πόλη – πρωταγωνίστρια, χρειάζεται τις απαραίτητες υποδομές, χρειάζεται να εκμεταλλευτεί όλες τις ευκαιρίες που διανοίγονται μπροστά της. Η πρωτεύουσα της Μακεδονίας μας σπάει πλέον τα δεσμά της στασιμότητας. Χρόνο με τον χρόνο, αποκτά τις υποδομές για να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο. Αξιοποιώντας τόσο το πολύ πλούσιο έμψυχο δυναμικό της όσο και τα πλεονεκτήματά της, όπως είναι η γειτνίαση με όλες τις πρωτεύουσες και τις μεγαλουπόλεις των όμορων κρατών. Την Σόφια, τα Σκόπια, τα Τίρανα, το Βελιγράδι, το Βουκουρέστι, την Κωνσταντινούπολη.

Γεωπολιτικό σύνορο ανατολής-δύσης, βορρά – νότου και διαμετακομιστικός κόμβος εμπορίου και, κατ’ επέκταση, ανάπτυξης, η πόλη μας αποκτά έναν σύγχρονο βηματισμό και προσελκύει επενδυτές από το εξωτερικό. Η Deloitte, η Pfizer, η Microsoft, η Deutsche Telekom, η Demand επέλεξαν να επενδύσουν στην Θεσσαλονίκη και όχι κάπου αλλού, στην υπόλοιπη Ελλάδα, ακριβώς γιατί ζύγισαν τα μεγάλα γεωπολιτικά πλεονεκτήματα της θέσης της και των μικρών αποστάσεων που την χωρίζουν από τις μεγάλες αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Γι’ αυτό οι φιλοδοξίες μας δεν περιορίζονται μόνον «πέριξ της πλατείας Αριστοτέλους» αλλά επεκτείνονται σε ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή μας. Και αυτό οφείλεται, εν πολλοίς, στο γεγονός ότι η αναπτυξιακή δυναμική της δεν είναι μονοδιάστατη, αλλά καλύπτει ένα ευρύ πεδίο που περιλαμβάνει το εμπόριο, τον τουρισμό, την ενέργεια, την βιομηχανία, την βιοτεχνία, την εκπαίδευση, την τεχνολογία, την καινοτομία.

Η παράδοση του Μετρό και η επέκτασή του προς την Καλαμαριά, που ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2026, σε συνδυασμό με τις εργασίες για το Fly Over, που προχωρούν βάσει των χρονοδιαγραμμάτων, αποτελούν τις υποδομές που δεν είχε και αποκτά η Θεσσαλονίκη. Μαζί με πολλά άλλα που πρέπει να γίνουν – αναβάθμιση λιμένος Θεσσαλονίκης, διασύνδεση των λιμένων της Μακεδονίας και της Θράκης, εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, ουσιαστική βελτίωση των συνοριακών Σταθμών, επιτάχυνση του THESS Intec, εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας και του ΕΚΕΤΑ, παράδοση του Παιδιατρικού και του Ογκολογικού Νοσοκομείου κ.α – όλα αυτά μπορούν να αναδείξουν την Θεσσαλονίκη κυριολεκτικά σε μια «πόλη- στρατηγείο». Μια πόλη σύγχρονη, διαμετακομιστικό κέντρο εμπορίου, αλλά και κέντρο χρηματοοικονομικό – χρηματοπιστωτικό, κέντρο παιδείας και πολιτισμού, κέντρο τουρισμού, κέντρο καινοτομίας.

Με τα πέντε δημόσια Πανεπιστήμια της Μακεδονίας και της Θράκης και τα μη κρατικά Πανεπιστήμια που ιδρύονται το προσεχές διάστημα, με τα τρία βασικά λιμάνια, αυτά της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας – Ν.Καρβάλης, της Αλεξανδρούπολης, με την Εγνατία Οδό και τους καθέτους άξονες, με την αναβάθμιση των αεροδρομίων και του σιδηροδρομικού δικτύου, με τους σημαντικούς θρησκευτικούς, αρχαιολογικούς, τουριστικούς χώρους, όπως το Άγιον Όρος, η Βεργίνα, το Δίον, ο Όλυμπος, η Μαρώνεια, τα Στάγειρα, η Αμφίπολη, οι βυζαντινοί ναοί και τα Μουσεία, μπορεί η Θεσσαλονίκη αλλά και η ευρύτερη περιοχή του βορειοελλαδικού χώρου να γίνει ένας πόλος έλξεως πανευρωπαϊκά αλλά και παγκόσμια.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν ψηφίδες της νέας Θεσσαλονίκης που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε. Μιας πόλης περισσότερο ανταγωνιστικής στο διεθνές περιβάλλον, με εξωστρεφή χαρακτηριστικά.

Όχι γιατί της το “χρωστάει” η Ιστορία, αλλά γιατί το δικαιούται και το κερδίζει «με το σπαθί της», έχοντας ενεργό ρόλο, λόγο και συμμετοχή στην εθνική ανασυγκρότηση. Προς αυτήν την κατεύθυνση, άλλωστε, στοχεύουν όλες οι κυβερνητικές παρεμβάσεις, που υλοποιούνται την τελευταία εξαετία, αποδεικνύοντας με πράξεις ότι -επιτέλους- η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στο επίκεντρο του κυβερνητικού ενδιαφέροντος και προσωπικά του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αυτή είναι μια πραγματικότητα. Σήμερα έχουμε κάθε δικαίωμα να υποστηρίζουμε ότι η Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας θα είναι πολύ διαφορετική συγκριτικά με την εικόνα που είχε τα προηγούμενα χρόνια.