«Είμαι κεφάτος, γυρίζω από το μετρό»
Ας μην το ευτελίζουμε περισσότερο το ήδη απαξιωμένο αυτό έργο.
Λένε πως όσο πιο χονδροειδές είναι ένα ψέμα, τόσο πιο εύκολα γίνεται πιστευτό. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που από το 2007 πιστεύουμε εδώ στη Θεσσαλονίκη πως το μετρό, όχι απλά τελειώνει αλλά – ίσως – έχει αρχίσει ήδη να λειτουργεί κι απλώς δεν το έχουμε πάρει χαμπάρι.
Τελευταίο «αλατοπίπερο» στην επικοινωνιακή καταιγίδα ώστε να μας πείσουν πως «το μετρό τελείωσε», είναι η αναπαραγωγή μιας φράσης που στην αποστροφή του λόγου του χρησιμοποίησε ο Νίκος Κουρέτας, διευθύνων σύμβουλος του μετρό ότι «μέσα στους σταθμούς θα έχει σούπερ μάρκετ». Η είδηση παίζει παντού, εντυπωσιάζει από τον τίτλο της ακόμα και υπόσχεται οικονομία ενός αγαθού που είναι πολυτιμότερο απ’ όσα θα μπορούσαμε να αγοράσουμε σε ένα σούπερ μάρκετ: του χρόνου! Σου λέει η επικοινωνία ξεκάθαρα: μπορεί να έγινε γιοφύρι της Άρτας το έργο, μπορεί να υπερκοστολογήθηκε, να βασάνισε όλες τις γειτονιές όπου θα υπάρξουν σταθμοί επί χρόνια, μπορεί να είναι και κολοβό και να καλύπτει μόνον μια ευθεία γραμμή ουσιαστικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ωστόσο… «θα έχει μεγάλα καταστήματα να κάνουμε τα ψώνια μας και να γυρίζουμε χαρούμενοι στο σπίτι». Θυμάστε εκείνο το παλιό σλόγκαν «είμαι κεφάτη, γυρίζω απ’ του Βερόπουλου»; Ε, κάπως έτσι.
Λοιπόν, για να τελειώνει ΚΑΙ αυτό το παραμύθι: σαφώς και σε πάρα πολλά μετρό στον κόσμο, υπάρχουν καταστήματα, από ψιλικά μέχρι υπεραγορές. Φυσικά θα γίνουν κι εδώ. Μπορούν να γίνουν. Το ζήτημα όμως είναι άλλο: πώς μπορείς να αφήνεις να αναπτυχθεί κουβέντα για τα σούπερ μάρκετ όταν ακόμα δεν έχεις καμία σαφή εικόνα του πότε θα λειτουργήσει το μετρό, αντιθέτως τα ρεπορτάζ κάνουν λόγο για στασιμότητα στα όρια της κοροϊδίας; Επίσης υπάρχει κι ένα ηθικό ζήτημα. Πώς τολμάς και λες στους καταστηματάρχες των περιοχών γύρω από το μετρό που επί δεκαπέντε χρόνια έχουν «σακατευτεί» από τα έργα, τις λαμαρίνες, την εγκατάλειψη, ότι μέσα στους σταθμούς θα γίνουν άλλα μαγαζιά από άλλους, μεγάλους επιχειρηματίες, των οποίων τα έσοδα θα καρπωθεί το μετρό δίνοντας ακόμα μια βολή, ελπίζουμε όχι την χαριστική, στους ανθρώπους που περιμένουν να ανεβεί η δουλειά τους με τη λειτουργία του έργου;
Ακούσαμε ότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, ότι δε θα έχει οδηγούς, ότι θα έχει τα αρχαία ξανά στη θέση τους. Φτάσαμε στο σημείο να λέει υπουργός σε συνέντευξη σε διεθνές μέσο ότι το μετρό «λειτουργεί». Ας μην το ευτελίζουμε περισσότερο το ήδη απαξιωμένο αυτό έργο. Περάσαμε εδώ και καιρό ακόμα και την παροιμία με τον βοσκό και τον λύκο (δηλαδή τον κίνδυνο να λειτουργεί το μετρό αλλά κανείς να μην το παίρνει μην πιστεύοντας ότι ξεκίνησε) και φτάσαμε στο ανέκδοτο, στη γελοιοποίηση, στην παράνοια.
Η είδηση, λοιπόν, δεν είναι ότι «το μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει σούπερ μάρκετ στους σταθμούς του». Η είδηση ξεκάθαρα είναι πως αργεί ακόμα περισσότερο κι από τις πρόσφατες εξαγγελίες να γίνει, δηλαδή σε φαίνεται στον ορίζοντα ούτε το 2024 και είναι ασαφές αν και πότε θα λειτουργήσει μέσα στο 2025. Καταλαβαίνετε πως πρέπει να επινοήσουμε ένα νέο όρο για το συγκεκριμένο έργο διότι ούτε το «τραγωδία», ούτε το «φάρσα» μπορεί να περιγράψει την κατάσταση. Μέχρι να βρούμε τον όρο αυτό, ας σωπάσουν διευθύνοντες σύμβουλοι και λοιποί λαλίστατοι αξιωματούχοι. Η λέξη «μετρό» ας αναφερθεί ξανά μόνον συνοδευόμενη από την ημερομηνία λειτουργίας του έργου.
Άκης Σακισλόγλου