Η σιγή των θαλασσών: Κατακόρυφη πτώση στα deals πλοίων φέρνει παύση ρυθμού στη ναυτιλία

Η παγκόσμια ναυτιλία φαίνεται να ανασυγκροτείται, αναμένοντας τις νέες ισορροπίες που θα διαμορφώσουν η πράσινη μετάβαση.

Η σιγή των θαλασσών: Κατακόρυφη πτώση στα deals πλοίων φέρνει παύση ρυθμού στη ναυτιλία
Φωτογραφία αρχείου.

Η ελληνική πλευρά, η οποία παραδοσιακά αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους επενδυτές σε νεότευκτα, ακολούθησε τη διεθνή τάση επιφυλακτικότητας.

Το τελευταίο δωδεκάμηνο στη ναυτιλιακή αγορά χαρακτηρίζεται από μια πρωτοφανή καθίζηση στις παραγγελίες νεότευκτων και στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς η αβεβαιότητα για τη ζήτηση, οι γεωπολιτικές εντάσεις και το θολό ρυθμιστικό τοπίο φρενάρουν τις επενδυτικές αποφάσεις των πλοιοκτητών. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Allied Shipbroking, το πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφηκαν μόλις 847 νέες παραγγελίες για πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 34,9 εκατομμυρίων DWT. Η επίδοση αυτή ισοδυναμεί με λιγότερο από το ένα τέταρτο των συνολικών συμβολαίων που υπογράφηκαν το 2024, οπότε και είχαν παραγγελθεί 3.705 πλοία με συνολική χωρητικότητα άνω των 183 εκατομμυρίων DWT. Η πτώση είναι εμφανής σχεδόν σε κάθε κατηγορία πλοίων, με πιο έντονο το φρενάρισμα στα bulk carriers και στα tankers. Ενδεικτικά, μόνο 76 συμβόλαια για bulkers έκλεισαν στο πρώτο τρίμηνο του 2025 έναντι 355 την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Η ελληνική πλευρά, η οποία παραδοσιακά αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους επενδυτές σε νεότευκτα, ακολούθησε τη διεθνή τάση επιφυλακτικότητας. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες προχώρησαν σε μόλις 139 νέες παραγγελίες πλοίων μέσα στον τελευταίο χρόνο 8 bulkers, 92 tankers, 37 containerships και 2 LNG carriers με τη συντριπτική πλειοψηφία να αφορά δεξαμενόπλοια. Αντίθετα, οι Κινέζοι επενδυτές διατήρησαν την πρωτοβουλία κινήσεων, πραγματοποιώντας 257 παραγγελίες, εκ των οποίων 87 bulkers και 78 tankers, επιβεβαιώνοντας τον στόχο τους να κυριαρχήσουν στον παγκόσμιο στόλο.

Παράλληλα, η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων εμφανίζεται εξίσου υποτονική. Οι Έλληνες προχώρησαν στην αγορά 141 πλοίων, εκ των οποίων 75 ήταν bulk carriers, 39 tankers, 16 containerships και 4 πλοία μεταφοράς LNG ή LPG. Οι Κινέζοι, από την άλλη, αγόρασαν σχεδόν τα διπλάσια, φτάνοντας τις 275 μονάδες, με έμφαση και πάλι στα bulk και τα δεξαμενόπλοια. Το κλίμα επιφυλακής αποδίδεται σε μια σειρά από παράγοντες: η υποχώρηση των ναύλων, οι προσδοκίες για πτώση τιμών στα νεότευκτα, η υπερπροσφορά σε ορισμένες κατηγορίες και, κυρίως, η αβεβαιότητα γύρω από τις περιβαλλοντικές ρυθμίσεις της επόμενης δεκαετίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δείκτης Baltic Dry Index κινείται σε υποτονικά επίπεδα για μεγάλο μέρος του 2025, ενώ ο μεγάλος αριθμός παραδόσεων που αναμένονται έως το 2027, πάνω από 1.600 φορτηγά πλοία χύδην εντείνει τους φόβους για υπερπροσφορά. Πολλοί πλοιοκτήτες προτιμούν να περιμένουν είτε πιο ελκυστικές τιμές είτε πιο ξεκάθαρες τεχνικές προδιαγραφές για την εποχή των καθαρών καυσίμων, προτού προχωρήσουν σε νέες επενδύσεις. Οι ναυπηγικές μονάδες ήδη βλέπουν το orderbook τους να αραιώνει, και αναμένεται να πιεστούν να μειώσουν τιμές ή να προσφέρουν ελαστικότερους όρους για να διατηρήσουν το παραγωγικό τους momentum.

Η παύση αυτή δεν αποτελεί ένδειξη κρίσης αλλά περισσότερο φάση προσαρμογής. Η παγκόσμια ναυτιλία φαίνεται να ανασυγκροτείται, αναμένοντας τις νέες ισορροπίες που θα διαμορφώσουν η πράσινη μετάβαση, η εμπορική πολιτική των μεγάλων δυνάμεων και η ανακατανομή των ναυτιλιακών ροών. Μέχρι τότε, οι μεγάλοι του κλάδου κρατούν τη ρευστότητα ψηλά και το τιμόνι σταθερά σε θέση αναμονής.

https://www.theopinion.gr/oikonomia/i-nea-taxi-chrimaton-i-mastercard-ekpaideyei-toys-ellines-stin-oikonomia-toy-ayrio/