Η νέα γενιά LNG carriers αποκτά ελληνική ταυτότητα

Η ελληνική ναυτιλία, δεν περιορίζεται στο να ακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά τις διαμορφώνει

Η νέα γενιά LNG carriers αποκτά ελληνική ταυτότητα
Unsplash

Με μεγάλο ποσοστό συμμετοχής στα ναυπηγεία, οι Έλληνες εφοπλιστές δείχνουν έτοιμοι να σφραγίσουν τη νέα εποχή των LNG carriers.

Η ναυτιλία υγροποιημένου φυσικού αερίου βρίσκεται σε φάση βαθιάς ανανέωσης και οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν καταφέρει να βρεθούν στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης. Οι διεθνείς προβλέψεις δείχνουν ότι έως το 2028 θα χρειαστούν σχεδόν 300 νέα LNG carriers, καθώς ο σημερινός στόλος, με μέσο όρο ηλικίας τα 10,5 χρόνια, αρχίζει να γερνάει. Ήδη σχεδόν το ένα τρίτο των πλοίων έχει ξεπεράσει τα 16 χρόνια, γεγονός που δημιουργεί  πιεστική ανάγκη για αντικαταστάσεις και νέες παραγγελίες.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η ελληνική παρουσία ξεχωρίζει. Στα ναυπηγεία βρίσκονται υπό κατασκευή 46 LNG carriers που ανήκουν σε Έλληνες, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 14% του παγκόσμιου orderbook. Συνολικά, ο ελληνόκτητος στόλος υπερβαίνει τα 145 πλοία, με εκτιμώμενη αξία περίπου 32 δισ. δολαρίων, γεγονός που επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της χώρας στη συγκεκριμένη αγορά.

Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου δίνουν τον τόνο. Η TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου έχει τοποθετήσει παραγγελίες άνω του 1 δισ. δολαρίων για τέσσερα νέα πλοία σε κορεατικά ναυπηγεία Samsung, ενώ η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη στρέφεται και σε νέες κατηγορίες, επενδύοντας σε LNG bunker vessels που συνδέονται με την παγκόσμια προσπάθεια για πιο «καθαρή» ναυτιλία. Την ίδια στιγμή, ο Ευάγγελος Μαρινάκης, μέσω της Capital Gas, πούλησε το «Trader II» ένα πλοίο 138.000 κ.μ. του 2002 που είχε αποκτήσει μόλις δύο χρόνια πριν, αποδεικνύοντας πόσο γρήγορα γυρίζει σελίδα η αγορά.

Η εικόνα αυτή συμπληρώνεται από το κύμα ανακύκλωσης πλοίων. Μόνο το 2025 οδηγήθηκαν σε διάλυση 11 LNG carriers, αριθμός ρεκόρ που δείχνει την ταχύτητα με την οποία το παλιό αφήνει χώρο στο καινούργιο. Η τάση αυτή ενισχύει τις παραγγελίες και φέρνει νέες επενδύσεις σε σχεδιασμό πλοίων, με έμφαση στην αποδοτικότητα και στη συμμόρφωση με τις αυστηρότερες περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Η ελληνική ναυτιλία, λοιπόν, δεν περιορίζεται στο να ακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά τις διαμορφώνει. Με μεγάλο ποσοστό συμμετοχής στα ναυπηγεία, με σημαντικές επενδύσεις σε καινοτόμες λύσεις και με στόλο που παραμένει από τους πιο δυναμικούς παγκοσμίως, οι Έλληνες εφοπλιστές δείχνουν έτοιμοι να σφραγίσουν τη νέα εποχή των LNG carriers.