MONEY & MARKET, ΘΕΜΑ THEOPINION
Η νέα εποχή της εργασίας: Τι θέλουν οι νέοι και γιατί οι εταιρείες δυσκολεύονται να τους κρατήσουν
Οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα – επενδύοντας σε ανθρώπους, αξίες και ανάπτυξη – θα είναι εκείνες που θα διαμορφώσουν το μέλλον της ελληνικής αγοράς εργασίας.
Η εύρεση και διατήρηση ταλέντων στην ελληνική αγορά εργασίας αποδεικνύεται ολοένα και πιο δύσκολη υπόθεση. Οι επιχειρήσεις ψάχνουν ανθρώπους που να μπορούν να στηρίξουν το όραμά τους, ενώ οι νέοι εργαζόμενοι, κυρίως της γενιάς Ζ, αναζητούν θέσεις που να τους επιτρέπουν να εξελίσσονται, να δημιουργούν και να διατηρούν ισορροπία ανάμεσα στη δουλειά και τη ζωή τους.
Τα συμπεράσματα αυτά προέκυψαν από τη συζήτηση με τίτλο «Talent Hacking: Πώς να βρεις, να κρατήσεις και να εξελίξεις τη νέα γενιά ταλέντων», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Xecutive Xperience του kariera.gr, στο Monasty Hotel της Θεσσαλονίκης.
Αλλαγή εποχής στην εργασία
«Το κομμάτι της καριέρας άλλαξε, γιατί έχει αλλάξει η αγορά εργασίας. Πρέπει κι εμείς να αλλάξουμε με βάση τις ανάγκες της», ανέφερε η Λένα Πάτα, Head of Sales στο kariera.gr. Μιλώντας σε στελέχη επιχειρήσεων, υπογράμμισε ότι οι εταιρείες οφείλουν να επενδύσουν σε ανθρώπους που συμμερίζονται το όραμά τους και νιώθουν ότι μέσα στην εργασία τους μπορούν να δημιουργούν και να εξελίσσονται.
Τι ζητούν οι εργαζόμενοι – και τι προσφέρουν οι εργοδότες
Ο Νίκος Φόρος, Talent Intelligence Manager του kariera.gr, παρουσίασε στοιχεία από δύο πρόσφατες έρευνες: την Έρευνα Καριέρας Υποψηφίων και Εργαζομένων σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και την Έρευνα Επαγγελματικών Ενδιαφερόντων της εταιρείας Orientum που αφορά τη Gen Z.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ελληνική αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με έλλειψη κατάλληλων ταλέντων και σημαντικό χάσμα μεταξύ των προτεραιοτήτων εργοδοτών και υποψηφίων.
Ο κ. Φόρος σημείωσε πως, για τους νέους εργαζόμενους, τα βασικά κριτήρια αποδοχής μιας θέσης είναι:
- το αντικείμενο να ταιριάζει με τα ενδιαφέροντά τους
- η τοποθεσία να τους εξυπηρετεί
- ο μισθός να είναι ανταγωνιστικός
Ωστόσο, αυτό που τελικά καθορίζει την παραμονή τους είναι η κουλτούρα: σεβασμός, αξιοκρατία, υποστηρικτικό περιβάλλον, αναγνώριση και καλή επικοινωνία με τη διοίκηση.
Αντίθετα, οι λόγοι αποχώρησης σχετίζονται κυρίως με άγχος, πίεση και κακές σχέσεις με προϊσταμένους, αλλά και με καλύτερες προσφορές από άλλους εργοδότες. «Αν θέλουμε να μας επιλέξουν τα ταλέντα, πρέπει να δείξουμε με ειλικρίνεια τι μας κάνει να ξεχωρίζουμε», τόνισε.
Η γενιά Ζ φέρνει νέες αξίες
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η Δρ. Σοφία Παναγιωτίδου, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, η οποία εξήγησε ότι οι νέοι της Gen Z δίνουν προτεραιότητα στην ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και δεν διστάζουν να αλλάξουν εργασία μέσα σε ένα με δύο χρόνια. «Έχουν υψηλές προσδοκίες από το εργασιακό περιβάλλον. Χρειάζεται να γεφυρώσουμε το χάσμα με τους εργοδότες – να βρούμε τη χρυσή τομή», σημείωσε.
Για την αξία των soft skills μίλησε η Βικτωρία Αλαμίση, Learning & Development Manager της Διαμαντής Μασούτης ΑΕ., υπογραμμίζοντας ότι οι επιχειρήσεις οφείλουν να επενδύουν σε εργαζόμενους με ήθος, ευελιξία, πνεύμα συνεργασίας και σεβασμό. «Η εταιρεία πρέπει να δίνει προοπτική. Ο εργαζόμενος πρέπει να νιώθει ότι περνά καλά και εξελίσσεται εκεί όπου περνά το μεγαλύτερο μέρος της μέρας του», ανέφερε.
Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δεν συμβαδίζει
Ο Νίκος Παυλάκος, CEO και ιδρυτής της Orientum, στάθηκε στη στρέβλωση που παρατηρείται στην αγορά, επισημαίνοντας ότι ακόμη και σε αγροτικές περιοχές ελάχιστοι νέοι ενδιαφέρονται για τον πρωτογενή τομέα. «Οι μαθητές έχουν λιγότερη πληροφόρηση για την αγορά εργασίας, ενώ το εκπαιδευτικό σύστημα δεν προλαβαίνει τις εξελίξεις. Οι εταιρείες καταλήγουν να εκπαιδεύουν τους ίδιους τους εργαζόμενους για να προσαρμοστούν», είπε, προτείνοντας περισσότερη επαγγελματική καθοδήγηση στα σχολεία.
Ανάγκη για επένδυση στα ταλέντα
Ο Δημήτριος Λακασάς, CEO της Olympian Electronics, αναφέρθηκε στην ανάγκη οι επιχειρήσεις να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα: «Αν θέλουμε ταλαντούχους, πρέπει να τους πληρώσουμε και να τους στηρίξουμε. Αλλιώς, θα βρουν άλλους ουρανούς να λάμψουν», δήλωσε χαρακτηριστικά. Παράλληλα τόνισε τη σημασία του upskilling και reskilling, δηλαδή της διαρκούς επιμόρφωσης, και της επιλογής ανθρώπων με αξίες. «Προσλαμβάνουμε χαρακτήρες και χτίζουμε εφόδια. Όπως έλεγε ο Αριστοτέλης, η αρετή είναι μεσότητα», πρόσθεσε.
Παράλληλα, οι ειδικοί της αγοράς τονίζουν ότι το μοντέλο εργασίας έχει μετατοπιστεί οριστικά προς πιο ευέλικτες μορφές απασχόλησης. Η πανδημία επιτάχυνε την εξοικείωση των νέων με την τηλεργασία και την υβριδική απασχόληση, κάτι που πλέον θεωρείται αυτονόητο. Οι επιχειρήσεις που δεν προσφέρουν ευελιξία, δυνατότητα εξέλιξης δεξιοτήτων και ξεκάθαρη εταιρική κουλτούρα, δυσκολεύονται να προσελκύσουν νέους επαγγελματίες. Για τη γενιά Ζ, το περιβάλλον εργασίας πρέπει να είναι «ζωντανό», να δίνει ελευθερία έκφρασης και να προσφέρει ουσιαστική ανατροφοδότηση. Δεν αναζητούν απλώς έναν εργοδότη, αλλά έναν χώρο όπου θα μπορούν να αναπτύξουν ταυτότητα και σκοπό.
Την ίδια στιγμή, οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν και ένα ακόμη ζήτημα: τη διαρροή ταλέντων στο εξωτερικό. Χιλιάδες νέοι επαγγελματίες, παρά τις αυξανόμενες ευκαιρίες στη χώρα, εξακολουθούν να αναζητούν καλύτερες αμοιβές και προοπτικές εκτός Ελλάδας. Η «μάχη των ταλέντων» δεν είναι πια μόνο εσωτερική· είναι διεθνής. Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, η λύση βρίσκεται στη δημιουργία ενός οικοσυστήματος που θα στηρίζει τη νεανική απασχόληση, θα επενδύει στην καινοτομία και θα ανταμείβει την αριστεία. Μόνο έτσι η ελληνική αγορά εργασίας θα μπορέσει να μετατραπεί σε ελκυστικό προορισμό για τη γενιά που έρχεται.
Η ανθρώπινη διάσταση της εργασίας
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την ομιλία του Δημήτρη Παπανικολάου, πρώην διεθνή καλαθοσφαιριστή, με θέμα «Together with Autism!». Μέσα από προσωπικά παραδείγματα, ανέδειξε τη σημασία της συναισθηματικής νοημοσύνης, της εξωστρέφειας και της συμπερίληψης στον χώρο εργασίας. Ένα μήνυμα πως η πραγματική επιτυχία μιας επιχείρησης δεν μετριέται μόνο σε αριθμούς, αλλά και στην ικανότητά της να αγκαλιάζει τη διαφορετικότητα. Η νέα γενιά εργαζομένων δεν αναζητά απλώς δουλειά, αλλά νόημα, αναγνώριση και ισορροπία.
100 χρόνια Μάνος: Ο Χατζιδάκις μέσα από τα λόγια του και τα μάτια των άλλων (VIDEO)