Η νέα επένδυση που ενισχύει τον ρόλο της Θεσσαλονίκης
Η επένδυση στον Άρη δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός αλλά κομμάτι αυτής της ευρύτερης τάσης.
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται μπροστά σε μια επένδυση που μπορεί να αναβαθμίσει περαιτέρω τον ρόλο της στον χάρτη του αθλητισμού και ταυτόχρονα να επηρεάσει θετικά την τοπική της οικονομία.
Ο λόγος για τη συμφωνία της ΚΑΕ Άρης με τον 24χρονο Κινέζο επενδυτή Richard Hsiao, έναν επιχειρηματία με αμερικανική παιδεία, ο οποίος ηγείται του RHC Group, εταιρείας με δραστηριότητες σε real estate, venture capital και τεχνολογικές startups. Η επιλογή του να επενδύσει σε έναν ιστορικό ελληνικό σύλλογο όπως ο Άρης δεν είναι τυχαία. Συνδέεται άρρηκτα, με την ισχυρή μπασκετική παράδοση της Ελλάδας, με την αίγλη του Άρη στη δεκαετία του ’80, αλλά και με τη στρατηγική του να χτίσει γέφυρες ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη στον χώρο του αθλητισμού και της ψυχαγωγίας.
Η έλευση του Hsiao σηματοδοτεί την ενίσχυση της ΚΑΕ με φρέσκο κεφάλαιο, μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου που θα καλυφθεί από επενδυτικό fund. Σε πρακτικό επίπεδο, αυτό μεταφράζεται σε οικονομική σταθερότητα για την ομάδα, αποπληρωμή υφιστάμενων υποχρεώσεων και δημιουργία δυνατοτήτων για επενδύσεις σε υποδομές, ρόστερ και μάρκετινγκ. Όμως η πραγματική αξία αυτής της κίνησης ξεπερνά το αθλητικό πεδίο και ακουμπά ολόκληρη την οικονομία της Θεσσαλονίκης. Η είσοδος ενός ξένου επενδυτή στον Άρη λειτουργεί ως μοχλός εξωστρέφειας για τη Θεσσαλονίκη, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε κέντρο προσέλκυσης πολυεθνικών. Η Pfizer απασχολεί ήδη 1200 εργαζόμενους στο παγκόσμιο κέντρο ψηφιακής τεχνολογίας που δημιούργησε στην πόλη, ενώ η Cisco έχει εγκαταστήσει διεθνές κέντρο καινοτομίας, προσελκύοντας εκατοντάδες επαγγελματίες υψηλής εξειδίκευσης. Σε αυτό το περιβάλλον, η επένδυση στον Άρη προσθέτει έναν νέο κλάδο στο μίγμα των διεθνών κεφαλαίων που εισρέουν στη Θεσσαλονίκη, μεταφέροντας το ενδιαφέρον από τη φαρμακοβιομηχανία και την τεχνολογία στον αθλητισμό, έναν τομέα που συνδέεται άμεσα με εισροές τουριστών, κατανάλωση τοπικών υπηρεσιών και προβολή της πόλης σε διεθνές επίπεδο.
Η τοπική αγορά της Θεσσαλονίκης μπορεί να δει άμεσα οφέλη από την οικονομική ενίσχυση του Άρη. Οι αγώνες της ομάδας στο «Nick Galis Hall» προσελκύουν κατά μέσο όρο 4.000–5.000 φιλάθλους με το Αλεξάνδρειο να είναι πάντα κατάμεστο. Με την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ομάδας και με μεγάλο στόχο την Ευρωλίγκα, οι αφίξεις επισκεπτών από άλλες πόλεις και το εξωτερικό θα μπορούσαν να αυξηθούν σημαντικά, δημιουργώντας άμεσα έσοδα για ξενοδοχεία, που ήδη καταγράφουν πληρότητες πάνω από 70% σε περιόδους αιχμής, αλλά και για εστιατόρια και καφέ που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό και τις μαζικές εκδηλώσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, η μέση δαπάνη ενός τουρίστα city break στην πόλη κυμαίνεται στα 310 ευρώ, ενώ ένας επισκέπτης για αθλητικά γεγονότα δαπανά ακόμη περισσότερα λόγω εισιτηρίων και ψυχαγωγίας. Αν ο Άρης καταφέρει να φέρνει 1.000–1.500 επιπλέον επισκέπτες ανά αγώνα (με την αναβάθμιση του Αλεξανδρείου) η τοπική οικονομία μπορεί να ενισχυθεί κατά εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ετήσια βάση. Επιπλέον, η άνοδος της ομάδας αυξάνει την εμπορική της αξία και δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για νέες χορηγικές συμφωνίες. Η ΚΑΕ Άρης έχει ήδη συνεργασίες με τοπικές επιχειρήσεις, αλλά η είσοδος ενός διεθνούς επενδυτή μπορεί να προσελκύσει πολυεθνικές εταιρείες, αυξάνοντας τον κύκλο χορηγιών που στην ελληνική Basket League υπολογίζεται σε περισσότερα από 25 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σε βάθος χρόνου, η είσοδος ενός διεθνούς επενδυτή στον Άρη μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της Θεσσαλονίκης. Το μπάσκετ αποτελεί το δεύτερο πιο δημοφιλές άθλημα παγκοσμίως, με πάνω από 500 εκατομμύρια ενεργούς φιλάθλους, ενώ η ασιατική αγορά κατέχει κεντρικό ρόλο σε αυτό το οικοσύστημα: μόνο στην Κίνα, η FIBA υπολογίζει περισσότερους από 300 εκατομμύρια παίκτες ερασιτεχνικού επιπέδου και μια αγορά που ξεπερνά τα 3 δισ. δολάρια ετησίως σε τηλεοπτικά δικαιώματα, merchandising και χορηγίες. Αν ο Άρης αξιοποιήσει τις διεθνείς διασυνδέσεις του νέου επενδυτικού σχήματος και καταφέρει να συμμετέχει σταθερά στην υψηλότερη ευρωπαϊκή διοργάνωση, η Θεσσαλονίκη μπορεί να επωφεληθεί με αύξηση του αθλητικού τουρισμού, νέες συνεργασίες με πανεπιστήμια και ακαδημίες, αλλά και προσέλκυση φοιτητών και τουριστών από την Ασία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πόλη ήδη καταγράφει πάνω από 1,1 εκατομμύριο αφίξεις ξένων επισκεπτών ετησίως, με τον αριθμό των Ασιατών τουριστών να έχει τριπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία. Η ενίσχυση ενός αθλητικού brand με διεθνή εμβέλεια μπορεί να αυξήσει αυτόν τον αριθμό, δημιουργώντας μια νέα δεξαμενή εισροών για την τοπική οικονομία. Έτσι, η επένδυση δεν περιορίζεται στο μπάσκετ, αλλά προσθέτει ένα στρατηγικό κομμάτι στο αναπτυξιακό παζλ της Θεσσαλονίκης.
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε μια φάση που διεκδικεί μεγαλύτερο μερίδιο από την επενδυτική πίτα της χώρας. Η επένδυση στον Άρη δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός αλλά κομμάτι αυτής της ευρύτερης τάσης. Αν η ομάδα καταφέρει να κεφαλαιοποιήσει την παρουσία του Richard Hsiao και να μετατρέψει το μπάσκετ σε εργαλείο εξωστρέφειας, τότε η πόλη μπορεί να κερδίσει όχι μόνο σε επίπεδο αθλητικού κύρους αλλά και σε πραγματική οικονομική αξία. Σε τελική ανάλυση, το στοίχημα δεν είναι μόνο η επιτυχία του Άρη στο παρκέ, αλλά η μετατροπή αυτής της επιτυχίας σε ανάπτυξη για ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη