Η Κίνα ανεβάζει στροφές στο εξωτερικό εμπόριο
Το πρώτο μισό του 2025 βρήκε την κινεζική οικονομία να καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση εξωτερικού εμπορίου των τελευταίων ετών.
Η ενίσχυση του κινεζικού εξωτερικού εμπορίου έχει άμεση αντανάκλαση και στην ελληνική οικονομία, κυρίως μέσω της ναυτιλίας, των εξαγωγών και των επενδύσεων.
Το πρώτο μισό του 2025 βρήκε την κινεζική οικονομία να καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση εξωτερικού εμπορίου των τελευταίων ετών, παρά την ένταση των γεωπολιτικών πιέσεων και τον αυξανόμενο προστατευτισμό. Ο συνολικός όγκος εισαγωγών και εξαγωγών ανήλθε σε 25,7 τρισεκατομμύρια γιουάν, σημειώνοντας άνοδο 3,5% σε σχέση με πέρυσι. Οι εξαγωγές ξεχώρισαν με αύξηση 7,3%, στηριζόμενες κυρίως στην ισχυρή ζήτηση για προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, τα οποία ενισχύθηκαν κατά 9,2% και πλέον αντιπροσωπεύουν πάνω από το ένα τρίτο του συνόλου.
Η διεύρυνση του εμπορικού δικτύου έπαιξε καθοριστικό ρόλο. Οι συναλλαγές με την ASEAN αυξήθηκαν κατά 13%, με την ΕΕ κατά 6,9% και με την Αφρική κατά εντυπωσιακό 21,4%, αντισταθμίζοντας τη μείωση 10,7% προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η γεωγραφική διαφοροποίηση δεν αποτελεί απλώς στατιστικό επίτευγμα, είναι στρατηγική επιλογή η οποία μειώνει την εξάρτηση από μεμονωμένες αγορές και προσφέρει σταθερότητα σε περιόδους εμπορικής αβεβαιότητας.
Σημαντική ώθηση έδωσαν και οι κινεζικές ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες αύξησαν τον όγκο των συναλλαγών τους κατά 7,4% και πλέον αντιπροσωπεύουν το 57,1% του συνολικού εξωτερικού εμπορίου της χώρας. Στον Ιούλιο του 2025, η δυναμική παρέμεινε έντονη, με τις εξαγωγές να αυξάνονται κατά 7,2% και τις εισαγωγές να καταγράφουν άνοδο άνω του 4%, επιβεβαιώνοντας ότι η θετική τάση δεν ήταν συγκυριακή.
Η ενίσχυση του κινεζικού εξωτερικού εμπορίου έχει άμεση αντανάκλαση και στην ελληνική οικονομία, κυρίως μέσω της ναυτιλίας, των εξαγωγών και των επενδύσεων. Ο Πειραιάς, όπου η COSCO κατέχει το 67% του ΟΛΠ, κατέγραψε το 2024 διακίνηση άνω των 5,2 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων (TEUs), εδραιώνοντας τη θέση του ως το 4ο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη. Η συμμετοχή του λιμανιού στο παγκόσμιο δίκτυο της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» καθιστά την Ελλάδα βασική πύλη εισόδου κινεζικών προϊόντων προς την ΕΕ, γεγονός που αυξάνει τον όγκο φορτίων και τις συναφείς υπηρεσίες logistics. Παράλληλα, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Κίνα ξεπέρασαν το 2024 τα 320 εκατομμύρια ευρώ, με αιχμή προϊόντα όπως το ελαιόλαδο, τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας και το μάρμαρο, ενώ οι κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα, πέραν της ναυτιλίας, αγγίζουν κλάδους όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ο τουρισμός. Σε ένα περιβάλλον αυξανόμενης διασύνδεσης αγορών, η διατήρηση της κινεζικής ανάπτυξης λειτουργεί ως καταλύτης για την ενίσχυση της ελληνικής θέσης ως εμπορικού και διαμετακομιστικού κόμβου στη Μεσόγειο.