ΕΛΣΤΑΤ: Στα 19,02 δισ. ο τζίρος του λιανεμπορίου το Β’ τρίμηνο
Η γεωγραφική κατανομή δείχνει επίσης σημαντικές διαφοροποιήσεις.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτουν μια αγορά οι καταναλωτές της οποίας επιστρέφουν δυναμικά οδηγώντας το τζίρο να καταγράψει διψήφια ποσοστά ανόδου.
Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοίνωσε τα στοιχεία για την πορεία του λιανεμπορίου το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Η εικόνα είναι θετική, με σαφή σημάδια ανάκαμψης. Ο συνολικός κύκλος εργασιών έφτασε τα 19,02 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 2,5% σε ετήσια βάση, σε σχέση με τα 18,56 δισ. του αντίστοιχου περσινού διαστήματος. Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η βελτίωση σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2025, όπου ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 16,17 δισ. ευρώ ενώ η άνοδος αγγίζει το +17,7% μέσα σε μόλις τρεις μήνες.
Ακόμη και όταν εξαιρούνται οι βασικοί κλάδοι τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων, το λιανεμπόριο συνεχίζει να δείχνει ανθεκτικότητα. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 6,876 δισ. ευρώ, έναντι 6,773 δισ. το Β΄ τρίμηνο του 2024, παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση 1,5%. Σε σχέση με το αδύναμο πρώτο τρίμηνο του έτους (5,589 δισ.), η βελτίωση είναι ιδιαίτερα ισχυρή, καθώς φτάνει το +23%.
Σε επίπεδο κλάδων, οι μεγαλύτερες εκπλήξεις προήλθαν από το λιανικό εμπόριο μεταχειρισμένων αγαθών, το οποίο εκτινάχθηκε κατά 36,7%, και από την πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων η οποία ανέβηκε κατά 16%. Στον αντίποδα, αρνητικές επιδόσεις παρουσίασαν οι πωλήσεις τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού (-13,5%) και το εμπόριο χαλιών και κιλιμιών (-11%).
Η γεωγραφική κατανομή δείχνει επίσης σημαντικές διαφοροποιήσεις. Η Αττική ενίσχυσε τον τζίρο της κατά 3,8%, ενώ η Κεντρική Μακεδονία ακολούθησε με 2,3%. Αντιθέτως, η Δυτική Μακεδονία κατέγραψε μείωση 3,4% και το Νότιο Αιγαίο πτώση 2,3%, υποδηλώνοντας ότι η ανάκαμψη δεν μοιράζεται ομοιόμορφα σε όλη τη χώρα.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτουν μια αγορά οι καταναλωτές της οποίας επιστρέφουν δυναμικά οδηγώντας το τζίρο να καταγράψει διψήφια ποσοστά ανόδου από τρίμηνο σε τρίμηνο. Οι επιμέρους αποκλίσεις όμως ανά κλάδο δείχνουν ότι η θετική εικόνα δεν είναι παντού ίδια ενώ εμφανίζεται έντονα η ανάγκη για πιο στοχευμένες πολιτικές στήριξης. Το λιανεμπόριο κινείται ανοδικά, αλλά η πρόκληση για τους επόμενους μήνες είναι να διατηρηθεί αυτή η δυναμική σε σταθερή τροχιά.