Αυξάνονται οι ηλεκτρονικές απάτες με επιδόματα και εφορία – Τι να προσέξετε

Πώς μπορείτε να αναγνωρίσετε διάφορους τύπους ηλεκτρονικής απάτης στον κυβερνοχώρo.

Αυξάνονται οι ηλεκτρονικές απάτες με επιδόματα και εφορία – Τι να προσέξετε
pixabay
pixabay

Πολλές είναι οι κλήσεις και τα μηνύματα που δέχονται οι πολίτες το τελευταίο διάστημα για τη «δήθεν» εξυπηρέτηση τους σε ό,τι αφορά επιδόματα και την εφορία.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που την «πάτησαν», με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ), που συμμετέχει από το περασμένο έτος στην καμπάνια ενημέρωσης κατά της ηλεκτρονικής απάτης, να επικαιροποιεί στην ιστοσελίδα της την ενότητα «Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις αναφορικά με τις τυπολογίες απάτης στις ηλεκτρονικές πληρωμές και επενδύσεις».

Για παράδειγμα μια από τις ερωταπαντήσεις, είναι η εξής: «Πρόσφατα δέχομαι τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους αριθμούς ή ακόμη και emails/SMS και αυτοί που επικοινωνούν μαζί μου ισχυρίζονται ότι καλούν σχετικά με επιδόματα Power Pass ή Fuel Pass ή την φορολοταρία ή για την επιστροφή φόρου, κ.λπ.. Μάλιστα ισχυρίζονται ότι είναι λογιστές ή υπάλληλοι/εκπρόσωποι της Εφορίας, του gov.gr, του ΔΕΔΔΗΕ, του ΕΦΚΑ, του ΟΠΕΚΑ, του ΟΑΕΔ, κ.λπ. και μου ζητούν διάφορα στοιχεία που σχετίζονται με τους τραπεζικούς μου λογαριασμούς. Δεν πίστεψα αυτούς που μου τηλεφώνησαν ούτε έκανα κλικ στους συνδέσμους που ήταν μέσα στα emails και στα SMS, και δεν έδωσα κανένα στοιχείο μου. Καλά έκανα;».

Και η απάντησή της: «Ναι, πολύ καλά έκανες. Πρόκειται για προσπάθειες εξαπάτησης. Αν συνέχιζες θα σου ζητούσε τους κωδικούς σύνδεσής σου στο e-Banking και θα προσπαθούσε ο απατεώνας να κάνει μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς σου. Θα πρέπει να είσαι εξαιρετικά καχύποπτος και να μην αποκαλύπτεις ποτέ τους κωδικούς σου στο e-Βanking ή τα στοιχεία της κάρτας σου ή τυχόν κωδικούς μίας χρήσης (OTP)».

Δείτε τις όλες εδώ.

Επίσης στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ έχουν μεταξύ άλλων αναρτηθεί τους τελευταίους μήνες με αφορμή την τελευταία εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για θέματα κυβερνοασφάλειας, ενημερωτικά βίντεο και infographics με οδηγίες αναγνώρισης και προστασίας από διάφορους τύπους ηλεκτρονικής απάτης στον κυβερνοχώρo όπως:

*απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing), απατηλά μηνύματα SMS (smishing), απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing),

*απάτη του CEO (CEO Fraud),

*απάτη μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών (invoice Fraud),

*απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites),

*απάτη μέσω διαδικτυακών ραντεβού (romance scam),

*κλοπή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (personal data theft),

*απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams),

*απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams),

*απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης, , και

*απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping).