Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα διακοπεί πολλές φορές και στο… μέλλον #200

Με την τρέχουσα μηνιαία αναστολή δρομολογίων μαθαίνουμε πώς θα το κλείνουμε καλύτερα "στο πλαίσιο των δοκιμών για ασφάλεια ή επέκταση σταθμών..."

Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα διακοπεί πολλές φορές και στο… μέλλον #200
(ΝΑΣΟΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

“Σύνδρομο στέρησης” προκάλεσε -άμεσα- η διακοπή της λειτουργίας του Μετρό σε αρκετούς κατοίκους της Θεσσαλονίκης, όπως φαίνεται από τις πρώτες αντιδράσεις και αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και από όσα δήλωσαν στην κάμερα του theopinion.

Αυτή η διακοπή, που θα διαρκέσει ως τις 10 Δεκεμβρίου -σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών- φαίνεται να “πυροδότησε μια αυτόματη αίσθηση απώλειας και μια δυσκολία προσαρμογής, παρόμοια με περιπτώσεις ψυχολογικής εξάρτησης από ρουτίνες που παρέχουν σταθερότητα και έλεγχο” όπως μου εξήγησε γνωστός ψυχίατρος της πόλης.

“Πιο συχνά υπολειτουργεί παρά λειτουργεί…”

Οι χρήστες του υπόγειου σιδηρόδρομου προσπάθησαν να εκτονώσουν τα αρνητικά συναισθήματα τους από την άβολη κατάσταση στην οποία βρέθηκαν και με μια ειρωνική ή χιουμοριστική οπτική “για το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης” με τις “περισσότερες ανακοινώσεις μη λειτουργίας” πιθανότατα ως ένας μηχανισμός άμυνας απέναντι στην ανατροπή της καθημερινότητας και των συνηθειών. Εκτός από το πρώιμο «σύνδρομο στέρησης» το μηνιαίο κλείσιμο ξεκίνησε και μια ευρύτερη συζήτηση για ευθύνες, ασφάλεια και βιωσιμότητα του έργου. Οι χρήστες περιέγραψαν την έντονη απογοήτευση τους, από την πρώτη ημέρα, με φόβους για ταλαιπωρία πέρα του ενός μηνός, κάτι που θα επιβάρυνε περισσότερο εργαζόμενους και φοιτητές. Η κριτική εστιάζει στην πολυετή καθυστέρηση ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου, στο υπερβολικό κόστος το οποίο ακόμη δεν έχει αρχίσει να κάνει απόσβεση και στις συνεχείς παλινωδίες των κυβερνήσεων. Οι δε εναλλακτικές λύσεις, όπως η ενίσχυση του ΟΑΣΘ με νέα δρομολόγια κρίθηκαν, αν και δεν δοκιμάστηκαν αρκετά, ήδη ως ανεπαρκείς με τεχνικά προβλήματα στις κάρτες εισιτηρίων “να προσθέτουν εκνευρισμό και αίσθημα αποκλεισμού”. Τόσο οι χρήστες του Μετρό όσο και οι  επιχειρηματίες του κέντρου εξέφρασαν φόβο για οικονομικές επιπτώσεις στην αγορά ενόψει γιορτών “με ένα αίσθημα ματαίωσης, πέρα από αυτό της απογοήτευσης”.

Κι αλλού κλείνουν τις μηχανές για… εβδομάδες

Ωστόσο ορισμένοι αναγνώρισαν την αναγκαιότητα της διακοπής για δοκιμές ασφαλείας πριν την επέκταση Καλαμαριάς, συγκρίνοντάς την με τυπικές διαδικασίες διεθνώς, τονίζοντας ότι είχαν ανεπαρκή και όχι έγκαιρη ενημέρωση. Αυτή “η διχογνωμία αναδεικνύει ότι πολλές φορές η λογική αποδοχή συγκρούεται με το συναισθηματικό κενό που δημιουργεί η δύναμη της ρουτίνας”. Όμως ταυτόχρονα φανερώνει τις αδυναμίες του συστήματος μαζικών μεταφορών, με χρήστες να παραδέχονται ότι παρόλο που αρχικά το υποτίμησαν, η στέρησή του αποκαλύπτει την αναγκαιότητα και την αξία του. Η δε διακοπή λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης για δοκιμές ασφαλείας και ενσωμάτωσης, πριν από την επέκταση προς ανατολικά, ανταποκρίνεται σε καθιερωμένες διαδικασίες ευρωπαϊκών αυτόματων συστημάτων Μετρό, όπου πλήρεις ή μερικές παύσεις απαιτούνται για ελέγχους αυτόματης οδήγησης, δοκιμές τρένων χωρίς οδηγούς και πιστοποιήσεις, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Σιδηροδρόμων.

Θεσσαλονίκη η… ευρωπαϊκή πόλη

Στο Παρίσι, η Γραμμή 14,  υπέστη εκτεταμένες παύσεις το 2024 ενόψει της επέκτασής της προς αεροδρόμιο. Η αρμόδια εταιρεία προγραμμάτισε πλήρη κλείσιμο της γραμμής για  λίγες ημέρες από τις 11 έως τις 25 Φεβρουαρίου, ακολουθούμενο από άλλες πάνω κάτω τις ίδιες ημέρες τον Απρίλιο και Μάιο, για δοκιμές του αυτόματος συστήματος σε πραγματικές συνθήκες χωρίς επιβάτες. Αντίστοιχα, στην Κοπεγχάγη, η Γραμμή M4, ένα πλήρως αυτόματο σύστημα χωρίς οδηγούς βασισμένο σε τεχνολογία Hitachi Rail, έκανε επέκταση με 5 νέους σταθμούς ύστερα από δοκιμές που περιλάμβαναν κλεισίματα των γραμμών. Η υπεύθυνη εταιρεία ανακοίνωσε παύση για δύο εβδομάδες για integration tests μεταξύ των γραμμών, με πολλά λεωφορεία να εξυπηρετούν τους επιβάτες. Ακολούθησε κι άλλη παύση για τελικούς ελέγχους λειτουργίας, συντήρησης και εκπαίδευσης προσωπικού σε σενάρια βλαβών, ενώ ένα επιπλέον ημερήσιο κλείσιμο έγινε περίπου έναν μήνα πριν το άνοιγμα.  Συνεπώς η τρέχουσα διακοπή στη Θεσσαλονίκη, όσο και αν ενοχλεί ή “δεν ήταν καλά προετοιμασμένη ή έπρεπε να γίνει πριν τα εγκαίνια” ακολουθεί διεθνή πρωτόκολλα για ένα πιο σταθερό και βιώσιμο δίκτυο. Οπότε ας δούμε αυτό το κλείσιμο ως δοκιμή για τα επόμενα κλεισίματα και ας ευχηθούμε ότι θα προγραμματιστούν και θα υποστηριχθούν… καλύτερα.

ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΠΑΡΤΙ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ…

ΦΩΤΟ ΝΑΣΟΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

ΠΗΓΕΣ:

https://www.ratp.fr/en/discover/coulisses/network-modernisation/metro-line-14-works

https://www.sortiraparis.com/en/news/in-paris/articles/280139-line-14-new-works-announced-at-the-start-of-the-school-year-and-this-autumn-timetable-for-closures

https://www.lemonde.fr/en/transport/article/2024/02/17/paris-2024-will-metro-line-14-the-olympics-lifeline-be-fully-operational-in-time_6533305_216.html

https://www.grandparisexpress.fr/gpe-headway

https://metroselskabet.dk/en/contact-and-press/press/press-releases/m3-and-m4-close-briefly-to-prepare-for-metro-opening/

https://metroselskabet.dk/en/contact-and-press/press/press-releases/the-m4-metro-line-to-sydhavn-and-valby-opens-on-22-june/

https://metroselskabet.euwest01.umbraco.io/media/wj5lzln5/aarsrapport-2024.pdf

https://www.thelocal.dk/20240209/copenhagen-metro-to-partially-close-for-over-two-weeks