Γεννήθηκε για την αποκέντρωση και μεγάλωσε στο… κέντρο 

Γεννήθηκε για την αποκέντρωση και μεγάλωσε στο… κέντρο 
ΦΩΤΟ ΣΑΒΒΑΣ ΑΥΓΗΤΙΔΗΣ, ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ / ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δεν είναι της μοίρας μας να γιορτάσουμε ούτε τον ένα χρόνο λειτουργίας του Μετρό, ούτε τα δέκα χρόνια από την ίδρυση του Γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη!

Η πόλη, ας το πάρουμε απόφαση, δεν είναι για γιορτές, όσα τραγούδια κι αν πει ο Λαγκαδιανός Αντώνης Ρέμος, όσα παρατράγουδα κι αν ακούσουν οι εκπρόσωποι τοπικών αρχών για τους κεντρικούς δρόμους που κλείνουν ώστε να τιμηθεί -από λίγους- η φανέλα των ποικίλων μαραθωνίων.

Ακούει τα πάντα εκτός από… τρακτέρ

Βέβαια θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αυτές οι επετειακές ημέρες, τουλάχιστον στην περίπτωση του πρωθυπουργικού γραφείου, διότι βρίσκεται – γεωγραφικά – πιο κοντά στην περιφέρεια και στη δοκιμαζόμενη αγροτιά. Κι όμως δεν «καλλιεργήθηκε» ούτε αυτή η δυνατότητα ούτε η συγκυρία των προβλημάτων από ΟΠΕΚΕΠΕ που σκάνε στις πλάτες όσων ακολουθούσαν κανόνες και νόμους. Θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμη μια παρέμβαση της συγκεκριμένης πολιτικής δομής, έστω για τα μάτια των ψηφοφόρων, από τον διευθυντή ή από τους συντονιστές που έχουν συναντηθεί με πολλούς εκπροσώπους, τόσο των παραγωγικών όσο και των επιστημονικών φορέων. Βέβαια όταν λέμε παραγωγικών, τους μόνους που δεν εννοούμε είναι οι αγροτικοί φορείς. Αυτοί είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο που πολλές φορές… παραλείπεται και ανοίγει ύστερα από τα Φώτα στην Agrotica. Τουλάχιστον μέχρι σήμερα, διότι με την αγροτική μεταρρύθμιση που επιχειρείται λόγω μαϊμού ενισχύσεων ίσως αλλάξει κι αυτό.

Δέκα χρόνια… τηλεργασίας;

Ναι, λοιπόν, συμπληρώνονται δέκα χρόνια από την ίδρυση του Γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη που συστάθηκε τον Νοέμβριο του 2016 με υπουργική απόφαση στο πλαίσιο της τότε κυβέρνησης, ως «μέσο συντονισμού θεμάτων Μακεδονίας-Θράκης και άμεσης επαφής με τις τοπικές αρχές». Ωστόσο, αντιμετώπισε από την αρχή κριτική ότι είναι όχημα κομματικών διορισμών και συνδέθηκε με εκλογικές στρατηγικές. “Κατά την πρώτη θητεία είχε τροποποιήσει ορισμένα κοινοτικά προγράμματα κατανέμοντας  πόρους σε τοπικές επιχειρήσεις με έμφαση στην καινοτομία, με αρκετές ωφελούμενες επιχειρήσεις σύμφωνα με εκθέσεις του Υπουργείου Οικονομίας, αν και τα μακροπρόθεσμα οφέλη σε απασχόληση είχαν περιορισμένη αύξηση” όπως μας είπε πρώην βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Στη συνέχεια η δομή ενσωματώθηκε πλήρως στη Γενική Γραμματεία Πρωθυπουργού με αποφάσεις που αναδιοργάνωσαν διοικητικές μονάδες διευκολύνοντας την εκτέλεση επενδύσεων, χωρίς ωστόσο καταγεγραμμένα συγκεκριμένα ποσοστά πέρα από βελτίωση στην ταχύτητα επεξεργασίας αιτήσεων.

Αναβάθμιση με περισσότερους

Με την αλλαγή κυβέρνησης το 2019, η νέα πλειοψηφία διατήρησε το Γραφείο παρά τις αρχικές επιφυλάξεις της, με την τοποθέτηση γαλάζιου στελέχους σε μια κίνηση που άνοιξε πάλι συζητήσεις για κομματική τοποθέτηση. Φυσικά υπήρξαν κι άλλες τροποποιήσεις που επαναπροσδιόρισαν την οντότητα του, εισάγοντας την ομαδική ηγεσία, με διευθυντή και συντονιστές και έναν επόπτη στο Μαξίμου. Αυτή η ομαδική ηγεσία θα αναρωτιόταν κάποιος εκτός υπουργείου εσωτερικών του τομέα Μακεδονίας-Θράκης (ή εκτός… πολιτικής πραγματικότητας) γιατί δεν ανέλαβε έγκαιρα κάποιες πρωτοβουλίες για συναντήσεις με εκπροσώπους αγροτικών συλλόγων από Λάρισα και πάνω; Μήπως το έκανε χωρίς δημοσιότητα, σε αντίθεση με άλλες πρωτοβουλίες και δράσεις πχ για έργα υποδομών, δηλαδή για  Μετρό προς Καλαμαριά, αναβάθμιση λιμανιών, Flyover κλπ ; Κι όμως μια σύσκεψη για τον πρωτογενή τομέα ακόμη και επικοινωνιακά δεν θα ήταν αχρείαστη. Θα έδινε την εντύπωση ότι οι αγρότες ακούγονται στα υπουργικά τραπέζια και όχι μόνο σε δρόμους και παράδρομους της ΠΑΘΕ.

Ναι, μεν, αλλά…

Βουλευτής της ΝΔ στην Α΄Θεσσαλονίκης μας είπε ότι “τελικά έγινε κάποια δουλειά σε αυτά τα χρόνια, π.χ. συμμετοχή σε ΕΣΠΑ 2014-2020 που συνδέονται με αύξηση επενδύσεων σε logistics και τουρισμό”. Ωστόσο οι γκρίνιες για την περιορισμένη αυτονομία του Γραφείου δεν σταμάτησαν ποτέ, με πολλές αποφάσεις να εξαρτώνται από την κεντρική γραμμή και για περιόδους που η θέση της επικεφαλής ήταν κενή όπως μετά την εκλογή της ως βουλευτού το 2023. Να θυμίσουμε ότι η πρώτη επικεφαλής του γραφείου είχε μιλήσει για “εντελώς διαφορετική” προσέγγιση από το ΥΜΑΘ με έμφαση στην κοινωνική ατζέντα και την πρόοδο σε “μέτρα που είχαν κολλήσει για χρόνια”, ενώ χαρακτήρισε την κριτική της τότε αντιπολίτευσης ως φόβο απέναντι στην εξέλιξη αυτή, υπογραμμίζοντας την προσωπική σχέση του πρωθυπουργού με την πόλη, κάτι που ωστόσο κατάλαβε “για τα καλά” η πόλη όταν διαδήλωσε κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών και η κρατική ΕΤ3  έκανε βόλτες «Κυριακή στο χωριό».

Στην επόμενη δεκαετία

Το 2019, μετά την αλλαγή κυβέρνησης, η πρώην προϊσταμένη που είχε γίνει στο μεταξύ υφυπουργός αρμόδια για Μακεδονία-Θράκη, αποδεικνύοντας ότι το γραφείο τελικά ήταν και πολιτικό σκαλοπάτι, χαιρέτισε την απόφαση διατήρησης του από τον νέο πρωθυπουργό, λέγοντας ότι “η λογική επικράτησε”, παρόλο που υπενθύμισε  δηλώσεις  ενός βουλευτή της τότε αντιπολίτευσης που το χαρακτήριζε “επικοινωνιακή φούσκα” και σήμερα είναι υφυπουργός του τομέα Μακεδονίας-Θράκης. Σε κάθε περίπτωση, να ευχηθούμε  το Γραφείο να τα εκατοστήσει ώστε να καταφέρει να ακούσει περισσότερο την περιφέρεια και τους ανθρώπους της, κάτι για το οποίο  δεν βάζουμε… στοίχημα ότι θα γίνει.