Σκαλοπάτι σε κεντρικό… δρόμο της Θεσσαλονίκης (ΦΩΤΟ+VIDEO)
Δεν αποτυπώνεται πλήρως το μεγαλείο της «παραμόρφωσης» του οδοστρώματος στο κέντρο της πόλης, που στοιχίζει ευθυγραμμίσεις, ζυγοσταθμίσεις και χαλασμένες αναρτήσεις σε ΙΧ.
Ίσως ο συχνός γδούπος που ακούγεται μέχρι τους θαλάμους των ασθενών στο γειτονικό νοσοκομείο Γ.ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ αναδεικνύει τα χάλια του δρόμου αλλά και των υπηρεσιών που υποχρεούνται από νόμους να εποπτεύουν, να προειδοποιούν και να επισκευάζουν. Δείτε λοιπόν, πάνω στη στροφή από την Αγίου Δημητρίου προς την Εθνικής Αμύνης, το τσιμεντένιο “καρούμπαλο” κι αν θέλετε ακούστε και τον γδούπο της ντροπής στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας (βίντεο Σάββας Αυγητίδης)
Οι ευθύνες των δημάρχων στα… ψιλά
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 5209/2025 φέρνει πιο αυστηρές ρυθμίσεις ΚΑΙ για δήμους και δημάρχους. Επιβάλλει την υποχρέωση να διατηρούν τους δρόμους σε καλή κατάσταση χωρίς κακοτεχνίες που μπορούν να προκαλέσουν ατυχήματα, τραυματισμούς και ζημιές. Συγκεκριμένα, το Άρθρο 10, παράγραφος 1 ορίζει ότι οι δήμοι πρέπει να επιθεωρούν τακτικά το οδικό δίκτυο και να επισκευάζουν άμεσα βλάβες με εργασίες όπως ασφαλτόστρωση ή φρεζάρισμα, ενώ αν παραλείψουν αυτή την υποχρέωση, φέρουν αστική ευθύνη για αποζημιώσεις.
Προειδοποιητικές πινακίδες;
Επιπλέον, ο νόμος απαιτεί από τις εταιρείες που κάνουν τομές (π.χ. για οπτικές ίνες ή ύδρευση ή φυσικό αέριο) να αποκαθιστούν πλήρως το οδόστρωμα στην αρχική του κατάσταση και αν οι λακκούβες προκύψουν από κακή αποκατάσταση, οι εργολάβοι είναι συνυπεύθυνοι και μπορεί να πληρώσουν πρόστιμα ή αποζημιώσεις. Αν δεν έχουν ακόμα επισκευαστεί, ο δήμος υποχρεούται να τοποθετεί προειδοποιητικές πινακίδες ή κώνους για να ενημερώσει τους οδηγούς, και η παράλειψη αυτής της υποχρέωσης θεωρείται σοβαρή παράβαση που μπορεί να οδηγήσει σε ποινικές ευθύνες για τους υπευθύνους, όπως δήμαρχο ή τεχνικές υπηρεσίες, ειδικά σε περιπτώσεις ατυχημάτων.
Το πρόβλημα είναι έντονο… παντού
Οι πολίτες αναφέρουν δεκάδες περιστατικά καλώντας συχνά την τροχαία για καταγραφή, ενώ οι δήμαρχοι υπόσχονται συχνά πυκνά πιλοτικά προγράμματα πεζοδρόμησης και ασφαλτοστρώσεων, αλλά οι περιορισμένοι πόροι και οι συνεχείς τομές αφήνουν μπαλώματα που χειροτερεύουν με τον καιρό, οδηγώντας σε δικαστικές διαμάχες όπου φυσικά χάνουν δήμοι και αποζημιώνουν τους δημότες οι δημότες με τα ανταποδοτικά τους που δεν τα βλέπουν ούτε στο δρόμο τους. Στα δικαστήρια, οι πολίτες διεκδικούν αποζημιώσεις για υλικές ζημιές (π.χ. επισκευές οχημάτων από 500 έως 2000 ευρώ), ιατρικά έξοδα, απώλεια εισοδήματος και ηθική βλάβη, ξεκινώντας με εξώδικο στον δήμο, φωτογραφίες, βίντεο και λογαριασμούς από συνεργεία, και συνεχίζοντας με αγωγή στα πολιτικά δικαστήρια, όπου η απόδειξη αμέλειας είναι εύκολη με έκθεση τροχαίας, ενώ αν η ζημιά οφείλεται σε εργολάβο, αυτός πληρώνει μέσω της ασφάλειάς του.
Δήμαρχοι μόνο για εγκαίνια
Οι ευθύνες των δήμων είναι σαφείς, επαναλαμβάνουμε ότι οφείλουν να επιθεωρούν συνεχώς τους δρόμους, να συντονίζονται με εργολάβους για πλήρη αποκατάσταση ύστερα από τομές, να καθαρίζουν τις άκρες και να προλαμβάνουν βλάβες με εργασίες όπως ασφαλτόστρωση, ενώ αν παραλείψουν, φέρουν αστική ευθύνη για αποζημιώσεις και ποινική για παραβίαση καθήκοντος σε περιπτώσεις ατυχημάτων, όπως επιβεβαιώνει ο Άρειος Πάγος το 2025, καθιστώντας δήμαρχους και τεχνικές υπηρεσίες υπεύθυνους. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν επιδοτήσεις για έργα οδοποιιας από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ενώ υπήρχαν κι άλλα προγράμματα πχ ο ΘΗΣΕΑΣ αλλά η κάλυψη παραμένει περιορισμένη εν αντιθέσει με τις λακκούβες που όλο και… διευρύνονται

Νέος ΚΟΚ (Ν. 5209/2025): https://www.kodiko.gr/nomothesia/document/1111309/nomos-5209-2025