MEDIA, ΕΛΛΑΔΑ, ΘΕΜΑ THEOPINION
Το 60% των Ελλήνων αποφεύγουν τις ειδήσεις- Στην 4η χειρότερη θέση της Ευρώπης η Ελλάδα
Η Ελλάδα, μια χώρα σε κρίση εμπιστοσύνης στα ΜΜΕ.
Τα ευρήματα της Έκθεσης Ψηφιακών Ειδήσεων 2025 του Reuters, επιβεβαιώνουν μια ζοφερή πραγματικότητα: η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια βαθιά κρίση εμπιστοσύνης προς τα μέσα ενημέρωσης.
Ενώ η ανάγκη για αξιόπιστη πληροφόρηση είναι πιο επιτακτική από ποτέ, η εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών στα μέσα παραμένει εξαιρετικά χαμηλή – μόλις 22%, το χαμηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη μαζί με την Ουγγαρία.
Η έκθεση, η οποία βασίζεται σε δεδομένα από 48 χώρες και έξι ηπείρους, δείχνει ότι η Ελλάδα δεν αποτελεί απλώς μέρος μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής τάσης αποστασιοποίησης από την ειδησεογραφία, αλλά έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς της εκφραστές. Το φαινόμενο της «αποφυγής ειδήσεων» στην Ελλάδα φτάνει στο 60% — δηλαδή έξι στους δέκα Έλληνες επιλέγουν να μην διαβάζουν ή να μην παρακολουθούν τακτικά ειδήσεις.
Αυτή η απομάκρυνση δεν σχετίζεται με αδιαφορία. Αντίθετα, για πολλούς πολίτες αποτελεί μορφή συναισθηματικής προστασίας. Σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούν αρνητικές ειδήσεις, σκανδαλολογία, πολιτική ένταση και περιορισμένες λύσεις, η ενασχόληση με την επικαιρότητα καταλήγει εξουθενωτική. Τα μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα συχνά δεν θεωρούνται ως «εργαλεία δημοκρατίας», αλλά ως πηγή άγχους ή και καχυποψίας.
Το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο στο περιεχόμενο των ειδήσεων, αλλά και στη μορφή. Η εξάρτηση από τα κλικ, η αποδυνάμωση του ρεπορτάζ και η ενίσχυση του εντυπωσιασμού υπονομεύουν τη δημοσιογραφική αξιοπιστία. Οι νέοι Έλληνες, ειδικά, στρέφονται σε εναλλακτικές πηγές ενημέρωσης — όπως TikTok, YouTube και Instagram — προτιμώντας πιο προσωποποιημένους τρόπους κατανάλωσης ειδήσεων, μέσω influencers ή podcasters. Ωστόσο, η αξιοπιστία αυτών των πηγών συχνά αμφισβητείται, καθώς δεν υπόκεινται στους ίδιους κανόνες επιβεβαίωσης και δεοντολογίας.

Ταυτόχρονα, η τεχνητή νοημοσύνη αρχίζει να αλλάζει και στην Ελλάδα τον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνονται οι ειδήσεις. Ένα μικρό αλλά αυξανόμενο ποσοστό του κοινού δείχνει ενδιαφέρον για ειδήσεις που παρέχονται ή επιλέγονται με τη βοήθεια ΑΙ, αλλά εξακολουθεί να δείχνει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε παραδοσιακές μάρκες ενημέρωσης.
Το ερώτημα για τη δημοσιογραφία στην Ελλάδα σήμερα δεν είναι απλώς πώς θα προσαρμοστεί στις τεχνολογικές και κοινωνικές αλλαγές, αλλά πώς θα ανακτήσει την αξιοπιστία και τη σχέση της με το κοινό. Αυτό προϋποθέτει:
- Επένδυση στην τοπική δημοσιογραφία, που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των πολιτών πέρα από την πολιτικολογία και την κεντρική ειδησεογραφία.
- Προτεραιότητα στην αμεροληψία και στη διαφάνεια, με σαφή αποκάλυψη πηγών και χρηματοδότησης.
- Αναζήτηση βάθους και ουσίας, αντί για τίτλους που αποσκοπούν μόνο στην προσέλκυση αναγνωστών.
- Σύνδεση με το κοινό, αντιμετωπίζοντάς το ως συνεργάτη και όχι απλώς ως καταναλωτή περιεχομένου.
Η Ελλάδα, σε μια κρίσιμη καμπή, καλείται να επανεφεύρει τη δημοσιογραφία της. Η εμπιστοσύνη δεν χτίζεται από τη μια μέρα στην άλλη. Αλλά είναι θεμέλιο που, αν αποκατασταθεί, μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, του πολιτικού διαλόγου και –τελικά– της ίδιας της δημοκρατίας.
Πηγή: europeanjournalists.com