Μόλις 22% η εμπιστοσύνη στα ελληνικά ΜΜΕ – Ποια media ακολουθούν οι Έλληνες (ΦΩΤΟ)
Ενισχύονται οι εναλλακτικές πηγές ενημέρωσης με το πέρασμα του χρόνου.
Η ελληνική αγορά ΜΜΕ συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από κατακερματισμό ψηφιακών μέσων, υψηλή εξάρτηση από τα κοινωνικά δίκτυα για ενημέρωση και τη χαμηλότερη εμπιστοσύνη στις ειδήσεις μεταξύ 48 χωρών, σύμφωνα με τη φετινή Έκθεση Ψηφιακών Ειδήσεων.
Η πολιτική πόλωση και οι ανησυχίες για παρεμβάσεις ισχυρών οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων συμβάλλουν καθοριστικά στη διαχρονικά μειωμένη αξιοπιστία των ελληνικών ΜΜΕ.
Η φετινή έρευνα ( 2025 Digital News Report, από το Ινστιτούτο του Reuters) διεξήχθη εν μέσω έντονων κοινωνικών αντιδράσεων για τη δεύτερη επέτειο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, το 2023. Η δημόσια δυσαρέσκεια στράφηκε και προς τα ΜΜΕ, καθώς πολλοί πολίτες κατήγγειλαν ελλιπή ή μεροληπτική κάλυψη των διαδηλώσεων και των αιτημάτων για λογοδοσία. Η εμπιστοσύνη στους θεσμούς, συμπεριλαμβανομένης της Δικαιοσύνης, παραμένει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα.
Μόλις το 22% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις, ποσοστό που κατατάσσει την Ελλάδα στην τελευταία θέση μεταξύ των συμμετεχουσών χωρών. Επιπλέον, σημαντική μείωση καταγράφηκε και στην εμπιστοσύνη σε επιμέρους μέσα, με την ΕΡΤ να σημειώνει πτώση 11 ποσοστιαίων μονάδων και τον ΣΚΑΪ 10 μονάδων. Οι εξελίξεις αυτές αντανακλούν τη γενικευμένη κρίση αξιοπιστίας στον εγχώριο ενημερωτικό τομέα.
Στον τομέα της ψηφιακής ενημέρωσης, τα podcasts κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Ειδησεογραφικοί οργανισμοί όπως το Βήμα, η Καθημερινή και το LiFO επενδύουν σε ενημερωτικό ηχητικό περιεχόμενο, με το 9% των Ελλήνων στο διαδίκτυο να ακούει ειδήσεις μέσω podcast κάθε εβδομάδα. Παρά την άνοδο, τα ψυχαγωγικά και lifestyle podcasts παραμένουν κυρίαρχα.
Η έλλειψη εθνικού μηχανισμού μέτρησης επισκεψιμότητας περιορίζει τις δυνατότητες των εγχώριων εκδοτών να ανταγωνιστούν τεχνολογικούς κολοσσούς όπως το Facebook, που αξιοποιούν αναλυτικά δημογραφικά δεδομένα για διαφήμιση. Συνδικαλιστικοί φορείς στον τομέα της ψηφιακής διαφήμισης επιδιώκουν τη θέσπιση κοινών προτύπων μέτρησης.
Γιατί το 60% των Ελλήνων αποφεύγουν τις ειδήσεις
Παράλληλα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διατηρούν ηγετικό ρόλο στην ενημέρωση, με το 64% των Ελλήνων να αντλούν ειδήσεις από πλατφόρμες όπως το YouTube (30%), το Instagram (21%) και το TikTok (17%). Ωστόσο, ανησυχία προκαλεί η εξάπλωση ακροδεξιού περιεχομένου στο YouTube, με ορισμένους δημιουργούς –συχνά με δεσμούς με τη Χρυσή Αυγή– να διακινούν θεωρίες συνωμοσίας και να υπερβαίνουν σε απήχηση τα παραδοσιακά μέσα. Τα βίντεο τους επικεντρώνονται συχνά σε υπερσυντηρητική φιλορωσική ή φιλοτραμπική ρητορική , με αισθητική που ευνοεί την ταχεία διάδοση.
Πάμε να δούμε αναλυτικά τους πίνακες της έρευνας
Στην αρχή βλέπουμε ποια μέσα φτάνουν στους Έλληνες καταναλωτές όταν δεν είναι online, όχι δηλαδή αυτά που επιλέγουν από μόνοι τους αλλά αυτά που θα έρθουν πάνω τους χωρίς να τα αναζητήσουν μέσα στην μέρα τους. Από κανάλια βλέπουμε πρώτα το MEGA, τον ΣΚΑΙ και το ALPHA ενώ από site βλέπουμε το protothema, kathimerini και tanea.

Στην συνέχεια η κατάταξη των μέσων όταν είναι online. Εδώ τα δεδομένα αλλάζουν και πρώτο είναι το newsbomb, το in και μετά το protothema.

Οι πηγές των ειδήσεων είναι φυσικό να άλλαξαν μέσα στο πέρασμα των χρόνων. Ο κόσμος δεν εμπιστεύεται τόσο ότι βλέπει online, όμως οι πληροφορίες από άσχετες πηγές στο διαδίκτυο είναι πιο ψηλά στην εγκυρότητα του κόσμου. Στην δεύτερη θέση έχουμε τα social media, που και αυτά έπεσαν μέσα στα χρόνια. Η τηλεόραση είχε τεράστια πτώση μετά την περίοδο του covid, από εκεί που ήταν κοντά στα social media έχουν διαφορά σχεδόν 20 μονάδες. Και στην τελευταιά θέση έχουμε τον τύπο που πάντα ήταν χαμηλά και μετά το 2020 έπεσε στο 10%.

Με ποιες συσκευές ενημερώνονται οι Έλληνες; Την πρωτιά έχουν τα κινητά στην συνέχεια οι υπολογιστές και στο τέλος τα τάμπλετ.

Στην χώρα μας ελάχιστοι πληρώνουν σε συνδρομητικές πλατφόρμες και εφημερίδες για να ενημερώνονται. Επίσης όπως αναφέραμε παραπάνω. Η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη στην εμπιστοσύνη των ειδήσεων, το οποίο αγγίζει το 22%.

Βεβαία αυτό αυξήθηκε από το 2016.

Μετά έχουμε τα μέσα επικοινωνίας και κατά πόσο το κοινό τα εμπιστεύεται. Η έρευνα έγινε μέσα από μια διαδικτυακή δημοσκόπηση.
Οι απαντήσεις από 6 έως 10 καταχωρούνται ως «Έμπιστο», το 5 ως «Ούτε/Ούτε» και οι απαντήσεις από 0 έως 4 ως «Δεν το εμπιστεύομαι». Όσοι δεν είχαν ακούσει το κάθε μέσο εξαιρέθηκαν από την ανάλυση.
Το κατά πόσο οι ερωτηθέντες θεωρούν ένα μέσο αξιόπιστο βασίζεται στην υποκειμενική τους εκτίμηση και τα σκορ αντιπροσωπεύουν συνολικές τάσεις της κοινής γνώμης, όχι αντικειμενική αξιολόγηση της πραγματικής αξιοπιστίας του μέσου. Οι ειδήσεις του ΣΚΑΙ είναι αυτές που ο κόσμος εμπιστεύεται λιγότερο ενώ οι τοπικές εφημερίδες και ιστοσελίδες είναι οι πιο έμπιστες στα μάτια του κόσμου.

Η αγαπημένη εφαρμογή των Ελλήνων είναι το facebook και μετά το Youtube.

Η ελευθερία του τύπου στην Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ χαμηλή θέση με σκορ 55.37.
