Πρωταθλήτρια η Ελλάδα στο body shaming – 7 στις 10 γυναίκες έχουν υπάρξει θύματα (ΦΩΤΟ)
Πάνω από τους μισούς παραδέχονται συμμετοχή σε περιστατικά διαδικτυακού εξευτελισμού – Στην Ελλάδα, η εκπαίδευση αναδεικνύεται ως βασικό «αντίδοτο»
Μια νέα ευρωπαϊκή έρευνα για το body shaming στο διαδίκτυο αποκαλύπτει ότι το 53% των νέων έχει εμπλακεί σε τέτοιες πρακτικές, ενώ σχεδόν δύο στους δέκα έχουν υπάρξει θύματα.
Στην Ελλάδα, οι νέοι μιλούν δημόσια περισσότερο από κάθε άλλη χώρα, δείχνοντας ότι η εκπαίδευση και η ανοιχτή συζήτηση αποτελούν το κλειδί για την αλλαγή.
Το body shaming φαίνεται να οργιάζει στον χώρο του διαδικτύου, κυρίως στην ελληνική πραγματικότητα. Πλέον, δεν μένει μόνο στα σχόλια αλλά σε meme σε συγκρίσεις με άλλους σε προσωπικά μηνύματα, προχωρώντας σε μεθόδους που μπορεί να σε τραυματίσουν ακόμα περισσότερο ψυχολογικά. Βέβαια το 17% πιστεύει πως τα σχόλια για το σώμα σου έρχονται μαζί με το να δείχνεις το σώμα σου στα social media, σαν να είναι αναμενόμενο.
Παρόλο που είμαστε πρωταθλητές σε αυτό το άθλημα, το 53% πιστεύει πως το body shaming επηρεάζει την κοινωνική συμπεριφορά, το 51% την ψυχική υγεία και το 36% την φυσική υγεία. Άρα ενώ η πλειοψηφία ξέρει τις αρνητικές συνέπειες στον ψυχισμό του δέκτη συνεχίζει ακάθεκτη να το ασκεί.
Ο πιο συχνός δέκτης

Όπως δείχνει και ο πίνακας το 75% των Ελληνίδων γυναικών και το 58% των εφήβων κοριτσιών έχουν δεχτεί σχόλια για το σώμα τους. Στο 40% βρίσκονται άτομα από την LGBTQA+ κοινότητα. Βέβαια η ομάδα που είναι πιο πρόθυμή να συμμετάσχει στο body shaming (με 61% συμμετοχής) αποτελεί μονό το 11% των θυμάτων αυτής της πρακτικής. Και αυτή η ομάδα δεν είναι άλλη από τους άντρες.
Νέα ευρωπαϊκή έρευνα για το body shaming στο διαδίκτυο – Οι νέοι στην Ελλάδα μοιράζονται εμπειρίες και αντιδρούν στο φαινόμενο
Περισσότεροι από τους μισούς νέους στην Ευρώπη (53%) παραδέχονται ότι έχουν συμμετάσχει σε περιστατικά body shaming στο διαδίκτυο, ενώ σχεδόν δύο στους δέκα δηλώνουν ότι έχουν υπάρξει θύματα. Στην Ελλάδα, οι νέοι θεωρούν την εκπαίδευση το βασικό μέσο για να σπάσει ο κύκλος αυτής της πρακτικής.
Η νέα ευρωπαϊκή έρευνα για την έμφυλη ρητορική μίσους στο διαδίκτυο, με έμφαση στο body shaming, δείχνει ότι το 19% των γυναικών, το 19% των ανδρών και το 25% των μη-δυαδικών νέων έχουν δεχθεί στοχοποίηση. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Elephant Talk, μιας ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας που στοχεύει στην ενδυνάμωση των νέων και την ευαισθητοποίηση απέναντι σε έμφυλες μορφές διαδικτυακής βίας. Στην Ελλάδα, το έργο υλοποιείται από το Impact Hub Athens, που συγκέντρωσε και ανέλυσε τα εθνικά δεδομένα, παρουσιάζοντάς τα σε ειδική εκδήλωση.
Τα στοιχεία αναδεικνύουν σημαντικές έμφυλες διαφοροποιήσεις: οι άνδρες εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε body shaming (61% έναντι 50% των γυναικών), τείνουν να υποβαθμίζουν τη σοβαρότητα του φαινομένου και αποφεύγουν να το καταγγείλουν. Αντίθετα, οι γυναίκες αναγνωρίζουν εντονότερα το πρόβλημα και δείχνουν μεγαλύτερη ευαισθησία απέναντι στα θύματα.
Ανησυχητικό είναι επίσης το γεγονός ότι το 41% των εφήβων 15–18 ετών θεωρεί το body shaming «αναπόφευκτο αποτέλεσμα» της διαδικτυακής έκθεσης, ενώ το 27% των αγοριών χαρακτήρισε τις plus-size influencers «κακό παράδειγμα» για τους συνομηλίκους τους, επιβεβαιώνοντας τη δύναμη των στερεοτύπων.
Παρά την τάση απόδοσης ευθύνης στο θύμα, με χαρακτηριστικά σχόλια όπως «να χάσει βάρος» ή «είναι δική του ευθύνη να αλλάξει», η πλειοψηφία των νέων (86%) ζητά την υλοποίηση δράσεων για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Οι πιο δημοφιλείς προτάσεις εστιάζουν στην εκπαίδευση (72%) και στη συνεργασία με ειδικούς στα σχολεία (60%).
Η Ελλάδα ξεχωρίζει ιδιαίτερα, καθώς οι νέοι εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να μιλήσουν δημόσια για το πρόβλημα, σε αντίθεση με χώρες όπως η Πορτογαλία, η Σλοβενία και η Ρουμανία, όπου οι νέοι δηλώνουν ότι διστάζουν να πάρουν θέση.
«Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι νέοι έχουν φωνή και θέληση να αντιδράσουν, αλλά χρειάζονται τα κατάλληλα εργαλεία και στήριξη. Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει θετικό παράδειγμα για την Ευρώπη» δήλωσε η Μαρίνα Παρασκευαΐδη από το Impact Hub Athens, υπεύθυνη του προγράμματος στη χώρα μας.
Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων έγινε σε μια ανοιχτή εκδήλωση του Impact Hub Athens, με τη συμμετοχή νέων, εκπαιδευτικών και επαγγελματιών, που συζήτησαν τρόπους καλλιέργειας κουλτούρας αλληλεγγύης και συλλογικής δράσης ενάντια στο φαινόμενο.
Το Elephant Talk υλοποιείται από τον οργανισμό Maghweb σε συνεργασία με το Impact Hub Lab, τον οργανισμό Polylogos και τους Young Educators. Χρηματοδοτείται από τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό Εκπαίδευσης και Πολιτισμού (EACEA), στο πλαίσιο του προγράμματος CERV (Citizens, Equality, Rights and Values) και της θεματικής «Συμμετοχή και Ενεργοποίηση των Πολιτών».
Η πλήρης έρευνα για την Ελλάδα και τις υπόλοιπες χώρες είναι διαθέσιμη εδώ .
Αναλυτικός οδηγός – Οι 8 σειρές που συνεχίζονται και φέτος στην ελληνική τηλεόραση (VIDEO)