Το Μετρό κλείνει, όχι τελικά μόνο στη Θεσσαλονίκη
Αναζήτησα πληροφορίες για να απαντήσω στις απορίες πολλών εξ ημών για το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Γιατί το Μετρό πρέπει να κλείσει για ένα μήνα ώστε να ενταχθούν στο σύστημα οι νεοι συρμοί για την επέκταση της Καλαμαριάς. Και επίσης γιατί κλείνει το Νοέμβριο ενώ η επέκταση θα δοθεί προς χρήση το επόμενο έτος. Μήπως θα ξανακλείσει;
Για όποιον τυχόν δεν έχει πέσει πάνω στην είδηση το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραμείνει εκτός επιβατικής λειτουργίας από τη Δευτέρα 10 Νοεμβρίου έως και την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025. Πριν και μετά από το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το πρόγραμμα των δρομολογίων του Μετρό θα τροποποιηθεί.
Θεσσαλονίκη: Κλείνει για ένα μήνα το μετρό – Οι τροποποιήσεις στα δρομολόγια
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση στόχος είναι να διασφαλιστεί η ομαλή και απρόσκοπτη διεξαγωγή των δοκιμών του δικτύου προς την Καλαμαριά. Και τα ερωτήματα προκύπτουν εύλογα σε πολλούς αναγνώστες του TheOpinion και όχι μόνο. Μόνο εδώ κλείνει; Και γιατί πρέπει να κλείσει; Δεν μπορούν να γίνουν οι δοκιμές βράδυ;
Στην αναζήτηση που έκανα, βρήκα ότι υπάρχουν όντως περιπτώσεις μετρό ανά τον κόσμο όπου είναι απαραίτητο να γίνει ολική ή μερική διακοπή της λειτουργίας σε τμήματα της γραμμής, προκειμένου να εκτελεστούν τα απαραίτητα δοκιμαστικά δρομολόγια (trial runs) για νέες επεκτάσεις.
Δεν το περίμενα. Ήμουν προκαταλλειμένος, ναι το παραδέχομαι. Ίσως επηρεασμένος από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα για το Μετρό Θεσσαλονίκης και τις καινοτομίες που μας έχει συνηθίσει τόσες δεκαετίες. Από τον χρόνο και το κόστος κατασκευής του, την απουσία ενιαίου εισιτηρίου, την αδυναμία χρήσης τραπεζικών καρτών για το πρώτο οχταμηνο, για τις συχνές εμπλοκές με σκάλες, ασανσέρ, συρμούς κλπ.
Στην παγκόσμια πρακτική αναφέρεται πως οι διαχειριστές των μετρό προσπαθούν πάντα να περιορίζουν τις διακοπές όσο το δυνατόν περισσότερο, εκτελώντας πολλές εργασίες νυχτερινές ώρες ή Σαββατοκύριακα, αλλά μερικές φορές μια ολική διακοπή του τμήματος είναι αναπόφευκτη. Για λόγους ασφαλείας, πιστοποίησης και συντονισμού.
Όπως εξηγούν οι ειδικοί, η πρακτική ακολουθείται συνήθως όταν η νέα επέκταση:
- Συνδέεται άμεσα με την υπάρχουσα γραμμή και πρέπει να γίνει η τελική ένωση των γραμμών, των σημάτων, των συστημάτων επικοινωνίας.
- Πρέπει να δοκιμαστεί η λειτουργία ολόκληρου του ενιαίου δικτύου (παλιά γραμμή + επέκταση) ως προς τα χρονοδιαγράμματα, την ασφάλεια, και την απόκριση των συστημάτων, κάτι που είναι δύσκολο να γίνει παράλληλα με την εμπορική λειτουργία.
Πού όμως έχει ξαναγίνει αυτό; Βρήκα τρία παραδείγματα. Στις ΗΠΑ όλα . Στο Λος Άντζελες,στο Σαν Φραντσίσκο και στην Ουάσιγκτον. Στην πρώτη περίπτωση, η γραμμή D (Purple Line) έκλεισε προσωρινά σε τμήματά της (μια διακοπή 70 ημερών) προκειμένου να διευκολυνθεί η σύνδεση των υφιστάμενων γραμμών και συστημάτων με την επέκταση που κατασκευαζόταν (D Line Extension). Στην δεύτερη το δίκτυο Muni Metro Subway έχει κατά καιρούς ανακοινώσει νυχτερινά και ολικά Σαββατοκύριακα κλεισίματα του κεντρικού του τμήματος για να πραγματοποιηθούν δοκιμές νέων συρμών (trains) και συστημάτων, κάτι που συχνά σχετίζεται με την αναβάθμιση του δικτύου λόγω επεκτάσεων. Και στην τρίτη έχουν γίνει προγραμματισμένα, μεγάλης διάρκειας, κλεισίματα σε τμήματα γραμμών (όπως η Red Line) για να πραγματοποιηθούν εργασίες κατασκευής και συντήρησης που συνδέονται με μελλοντικές επεκτάσεις ή τη σύνδεση με άλλα έργα (π.χ. το Purple Line Project).
Άρα δεν είμαστε οι μόνοι που θα το ζήσουμε. Όποτε υπομονή σε όλους μας. Που είμαστε καθημερινοί χρήστες και το έχουμε βάλει ως απαραίτητο στην καθημερινότητα μας. Ελπίζοντας να μην ξανακλείσει κανέναν μήνα ακόμη λίγες μέρες πριν δοθεί στην κυκλοφορία η επέκταση προς Καλαμαριά.