Στο «στόχαστρο» 240 πολίτες κάθε μέρα

Η Πολιτεία οφείλει να αντιμετωπίσει τις τηλεφωνικές και διαδικτυακές απάτες ως κοινωνική μάστιγα. Γράφει ο Δημήτρης Συρμάτσης.

Στο «στόχαστρο» 240 πολίτες κάθε μέρα

Απάτες από το τηλέφωνο και από το διαδίκτυο. Με θύματα τους πάντες. Από χακάρισμα συσκευών πολιτών μέχρι εταιριών και δήμων. Το παράδειγμα του δήμου Θεσσαλονίκης τα προηγούμενα χρόνια ήταν γνωστό. Και βέβαια τα περισσότερα θύματα οι μεγαλύτεροι σε ηλικία συμπολίτες μας.

Χθες έπεσα πάνω στην ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Γιώργου Μουλκιώτη στη Βουλή. Τα στοιχεία δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού. Μιλάμε για οξυμένο και διαρκώς επιδεινούμενο φαινόμενο.

Με 89.343 κλήσεις στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος το 2024 – περίπου 240 περιστατικά ημερησίως – και με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) να καταγράφει αύξηση 110% των περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης την τελευταία διετία, το πρόβλημα έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις.

Στο TheOpinion έχουμε φιλοξενήσει δεκάδες άρθρα για τις διαδικτυακές απάτες αλλά και προσωπικές ιστορίες ηλικιωμένων που έπεσαν θύματα των επιτήδειων.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η απάτη του “Τροχαίου Ατυχήματος Συγγενή”. Ο δράστης καλεί ένα ηλικιωμένο άτομο, προσποιούμενος συχνά έναν αστυνομικό, δικηγόρο ή γιατρό. Του ανακοινώνει ότι ένας στενός συγγενής (γιος, εγγονός) προκάλεσε σοβαρό τροχαίο ατύχημα και πρέπει να καταβληθεί άμεσα ένα μεγάλο χρηματικό ποσό – ως εγγύηση ή για να αποφευχθεί η σύλληψη.

Ο πανικός της στιγμής και η αγωνία για το αγαπημένο πρόσωπο εξουδετερώνουν κάθε λογική σκέψη. Ο ηλικιωμένος, βιαστικός και φοβισμένος, παραδίδει τα χρήματά του σε συνεργό του απατεώνα που εμφανίζεται στην πόρτα του ή σε γειτονικό σημείο συνάντησης.

Συχνά, τα χρήματα που χάνουν οι ηλικιωμένοι αντιπροσωπεύουν αποταμιεύσεις μιας ζωής. Η απώλεια αυτών των ποσών έχει καταλυτικές συνέπειες στη ζωή τους και κυρίως στην ψυχολογία τους για το υπόλοιπο του βίου τους.

Το σοκ της εξαπάτησης και η απώλεια των χρημάτων ενισχύουν ένα βαθύ αίσθημα ντροπής, ανασφάλειας και έλλειψης εμπιστοσύνης, με αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία και την κοινωνική τους απομόνωση.

Η σοβαρότητα του ζητήματος γίνεται ακόμη πιο οξεία από την έλλειψη δημοσιοποιημένων στοιχείων που επισημάνθηκε από τον βουλευτή. Δεν υπάρχουν δεδομένα για το ποσοστό διαλεύκανσης των 240 ημερήσιων περιστατικών. Απουσιάζουν πληροφορίες για τις διώξεις και τις καταδικαστικές αποφάσεις.

Δεν υπάρχουν επικαιροποιημένα δεδομένα για τη στελέχωση και τους πόρους της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Ας ελπισουμε να γίνουμε σοφότεροι μετά από αυτή την ερώτηση και να πάρουμε απαντήσεις από τον αρμόδιο υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

Η Πολιτεία οφείλει να αντιμετωπίσει τις τηλεφωνικές και διαδικτυακές απάτες ως κοινωνική μάστιγα. Και όσο οι δράστες λειτουργούν ανεξέλεγκτοι, τόσο πιο αναγκαίοι είναι οι φορείς και οι δήμοι να εντατικοποιήσουν τα προγράμματα και τις εκδηλώσεις πρόληψης και ενημέρωσης.