Μέσα Μαζικής Μεταφοράς η μόνη λύση
Εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες συγκοινωνιολόγοι, οικολογικές οργανώσεις και πολλοί άλλοι επιμένουν ότι η μοναδική απάντηση στο κυκλοφοριακό είναι η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Τυχερές οι πόλεις που έχουν πολλά ΜΜΜ. Εμείς στη Θεσσαλονίκη που βρήκαμε πρόσφατα δεύτερο, το Μετρό, και όσοι το χρησιμοποιούμε, αντιλαμβανόμαστε την διαφορά αλλά και το πλεονέκτημα να μπορείς να επιλέξεις. Στην Αθήνα έχουν και Ηλεκτρικό και Τραμ αλλά και πάλι ζουν ένα απίστευτο κυκλοφοριακό πρόβλημα τους τελευταίους μήνες.
Θέλω όμως να σταθώ στην Αστική Συγκοινωνία. Και στην πολιτική ενίσχυσης τους. Περισσότερα λεωφορεία, σύγχρονα λεωφορεία, περισσότεροι οδηγοί, περισσότερα δρομολόγια. Λιγότερος συνωστισμός, μικρότερη αναμονή, πιο εύκολη και άνετη μετακίνηση και πρόσβαση στα κέντρα των πόλεων.
Έζησα από πρώτο χέρι την “χρυσή εποχή” του ιδιωτικού ΟΑΣΘ. Που ως ελεύθερος ρεπορτερ πήγαινα από θέμα σε θέμα με τα λεωφορεία. Πυκνά και πολλά τα δρομολόγια. Ένιωθα ότι θα μπορούσα να πάω όπου θέλω. Προφανώς λίγο πιο αργά από έναν συνάδελφο με μηχανάκι αλλά όχι με τους ίδιους κινδύνους, κόστος, άγχος. Δεν έχασα ρεπορτάζ.
Όταν κατέρρευσε το μοντέλο από τα δομικά του προβλήματα και ήρθε ο δημόσιος ΟΑΣΘ εν καιρώ μνημονίων η αλλαγή ήταν σοκαριστική. Ο λογαριασμός δεν έβγαινε με αποτέλεσμα λιγότερα δρομολόγια, τα λεωφορεία στα συνεργεία και αντί να εξυπηρετηθεί ο πολίτης παρακολουθούσαμε μια πολιτική επίρριψης ευθυνών. Ο εκνευρισμός ήταν καθημερινός από τις καθυστερήσεις αλλά και την σαρδελοποίηση και η απάντηση ήταν ότι ο τάδε ή ο δείνα έκανε στο παρελθόν ρουσφέτια.
Καλό το πολιτικό blame game, καλοί οι σκελετοί στα ντουλάπια αλλά ο πολίτης συνέχιζε να ταλαιπωρείται. Απάντηση και λύση δεν υπήρξε. Πλέον εκτός της μέγγενης της τρόικας και με το κυκλοφοριακό να πιέζει ως ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα στην καθημερινότητα των πολιτών, η στροφή προς ενίσχυση των ΜΜΜ είναι εμφανής.
Τώρα τις πρώτες μέρες χωρίς μετρό, οι εναλλακτικές που δόθηκαν φαίνεται ότι εξυπηρετούν. Και περισσότερα οχήματα σε συγκεκριμένες γραμμές αλλά και νέες που αντικαθιστούν το Μετρό.
Τώρα εκτιμώ είναι και η ώρα μιας τεράστιας καμπάνιας από την Πολιτεία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και τους εμπορικούς συλλόγους για την χρήση των ΜΜΜ.
Κι αν για τον κεντρικό δήμο είναι αυτονόητο για την πρόσβαση στο κέντρο, για τους περιφερειακούς δήμους η ενημέρωση των πολιτών θα αποδειχθεί πολύ χρήσιμη. Να ξέρεις ότι με αυτές τις λεωφορειακές γραμμές θα φτάσεις εντός μισής ώρας σε κεντρικά σημεία όπου υπάρχει αγορά και εστίαση. Στον πεζόδρομο της Καλαμαριάς, στην πλατεία Ευόσμου, στον κόμβο της Πλατείας Επταλόφου κ.α.
Ολοι θα επωφεληθούν από μια τέτοια καμπάνια. Η Πολιτεία γιατί παρακινεί τον πολίτη προς τις αστικές συγκοινωνίες, ο Δήμος γιατί θα έχει ενεργή αστική συγκοινωνία για τον δημότη του και οι Εμπορικοί Σύλλογοι γιατί θα ευελπιστούν σε περισσότερους δυνητικούς πελάτες για τα καταστήματά τους.