Ο Βασίλης Κεκάτος ζητά εξηγήσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού για το θέμα της οσκαρικής επιλογής
Όσα έγραψε ο βραβευμένος σκηνοθέτης στο facebook σχετικά με την υπόθεση της γνωμοδοτικής επιτροπής για τα Όσκαρ
Μετά το ζήτημα που ξέσπασε χθες, ύστερα από την αποκάλυψη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, σχετικά με τις διαδικασίες που ακολούθησε το Υπουργείο Πολιτισμού για την επιλογή της ταινίας που θα μας εκπροσωπήσει στα Όσκαρ, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος έρχεται να δώσει τη δική του πλευρά στα γεγονότα.
Σύμφωνα με την χθεσινή ανακοίνωση της Ακαδημίας, το Υπουργείο κάλεσε ανθρώπους του χώρου να στελεχώσουν την γνωμοδοτική επιτροπή που προτείνει την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Όσκαρ, κι αφού επιβεβαίωσε τη συμμετοχή τους, αποστέλλοντας μάλιστα σχετικό υλικό και links για θέαση των ταινιών, εντελώς απότομα τους επικοινώνησε πως η όλη επικοινωνία συνέβη «εκ παραδρομής».
Μέσα σε λίγες ώρες, είχε πλέον ανακοινωθεί μια τελείως διαφορετική επιτροπή, εγείροντας όπως είναι φυσικό ερωτήματα σχετικά με την όλη διαδικασία και το τι κρύβεται πίσω από αυτές τις άξαφνες αλλαγές.
Από την ώρα που έγινε γνωστή η σειρά των γεγονότων, η σκηνοθέτης Ασημίνα Προέδρου (“Πίσω από τις Θημωνιές”) παραιτήθηκε από τη –νέα– επιτροπή. Αναφέροντας πως «μετά την ενημέρωσή μου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για με τις παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της από πλευράς του Υπουργείου –διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω– δεν επιθυμώ να παραμείνω μέλος της».
Σήμερα λοιπόν ο Βασίλης Κεκάτος, βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα για τη μικρού μήκους ταινία του “Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς” και σκηνοθέτης του πολυσυζητημένου φετινού “Milky Way”, έρχεται να ξεκαθαρίσει τα γεγονότα από τη δική του πλευρά.
Ο κ. Κεκάτος επρόκειτο να είναι ο Πρόεδρος της επταμελούς γνωμοδοτικής επιτροπής πριν το Υπουργείο αλλάξει γνώμη εν μια νυκτί, όπως αναφέρει το news247.
Με ανάρτησή του στο facebook, ο διακεκριμένος σκηνοθέτης αναφέρει πως:
«Εδώ και μερικές ώρες διαδραματίζεται ένα φιάσκο με φόντο την επιλογή της ελληνικής πρότασης για το όσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας. Πρόκειται για κάτι που είναι ήδη γνωστό στον κύκλο των κινηματογραφιστών αλλά αφορά όλο το σινεφίλ κοινό της χώρας.
Η ιστορία έχει ως εξής:
Ύστερα από μια ενθουσιώδη τηλεφωνική κλήση που δεχθήκαμε από το υπουργείο πολιτισμού, η δημοσιογράφος Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδακη κι εγώ αποδεχθήκαμε να συμμετάσχουμε στην επταμελή επιτροπή που θα παρακολουθήσει τις υποψήφιες ταινίες και θα αποφασίσει ποια θα είναι η ελληνική πρόταση στην Αμερικανική Ακαδημία για το σχετικό όσκαρ. Λίγες μέρες αφότου δεχτήκαμε την πρόσκληση, λάβαμε ένα mail με τα links όλων των ταινιών που πρέπει να παρακολουθήσουμε, καθώς και σχετικές οδηγίες. Μέσα στις επόμενες μέρες προσωπικά έλαβα ένα ακόμη επίσημο mail από το υπουργείο στο οποίο μου γνωστοποιούνταν πως ορίσθηκα και ως πρόεδρος της εν λόγω επιτροπής.
Την επόμενη μέρα εγώ και οι τρεις κύριες λάβαμε ένα ακόμη mail στο οποίο απαλλασσόμασταν από τα καθήκοντα μας καθώς όπως ανεκδιήγητα ανέφερε η επιστολή: το κάλεσμά μας συνέβη «εκ παραδρομής». Σαν να μην είχαν προηγηθεί όλα αυτά τα τηλέφωνα κι όλη αυτή η ηλεκτρονική επικοινωνία που διήρκησαν σχεδόν δύο εβδομάδες. Σαν κάποιος υπάλληλος αυθαίρετα και μυστικά να αποφάσισε να μας καλέσει και να μας προσφέρει πρόσβαση στο υλικό καλλιτεχνικών έργων, τα οποία θα έπρεπε να προστατεύονται με κάθε πιθανό τρόπο από ανθρώπους που δεν αποτελούν κομμάτι γνωμοδοτικού οργάνου κρατικής προέλευσης.
Πασιφανώς, η επιλογή μας και η πολυήμερη επικοινωνία μας είναι αδύνατον να έχει συμβεί «εκ παραδρομής» και για αυτόν τον λόγο εγείρονται ερωτήματα σχετικά με το ποια είναι τα πραγματικά κίνητρα της καθαίρεσής μας και της αντικατατάστασής μας με συνοπτικές διαδικασίες.
Ας σημειωθεί επίσης πως άλλο ένα μέλος της πρωταρχικής επιτροπής, το οποίο όμως δεν αντικατεστάθη, η ταλαντούχα συνάδελφος Ασημίνα Προέδρου, μόλις χθες παραιτήθηκε από τα καθήκοντά της, διαμαρτυρόμενη για τις ανεπίτρεπτες ενέργειες του υπουργείου απέναντι σε εμάς συγκεκριμένα αλλά και κατ’επέκταση σε όλη την ελληνική κινηματογραφία, η οποία απαιτεί απόλυτη διαφάνεια ως προς τις διαδικασίες που επηρεάζουν δραστικά κι αναπόφευκτα το μέλλον της.
Προσωπικά, είναι δεδομένο πως δεν αισθάνομαι προσβεβλημένος ή πικραμένος από την απόρριψη της παρουσίας μου σε μια επιτροπή αλλά ανησυχώ για τους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν εκεί.
Το υπουργείο πολιτισμού οφείλει να είναι το σπίτι μας και στο σπίτι σου οφείλεις να αισθάνεσαι ασφάλεια. Εφόσον αυτή η ασφάλεια δε φαίνεται να μας παρέχεται, έχει σημασία η εκλογή των ταινιών που εκπροσωπούν τη χώρα στα όσκαρ να περάσει στα χέρια των ανθρώπων που ζουν από και για το σινεμά και η ψηφοφορία να πραγματοποιείται από τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Πρόκειται για ένα αίτημα δίκαιο και θέλω να πιστεύω πως η πολιτεία θα μεριμνήσει σχετικώς ώστε να αποφασίζει για το μέλλον μας η ανώνυμη πλειοψηφία όπως πάντα όριζαν οι κανόνες τη δημοκρατιας.
Λίγη δημοκρατία παραπάνω δεν έβλαψε ποτέ κανέναν.
Μέχρι τότε αναμένουμε τις απαραίτητες εξηγήσεις για τη σκανδαλώδη συμπεριφορά με την οποία αντιμετωπιστήκαμε!»