«Για τη δολοφονία του Άλκη φταίμε όλοι – Το ποδόσφαιρο ενώνει, δεν χωρίζει» – Η Αλεξάνδρα Σταμούλη στο TheOpinion

Η ηθοποιός Αλεξάνδρα Σταμούλη, με αφορμή την παράσταση «FOOTBALL/No time for losers» μιλάει στο TheOpinion και τη Δέσποινα Δαϊλιάνη

«Για τη δολοφονία του Άλκη φταίμε όλοι – Το ποδόσφαιρο ενώνει, δεν χωρίζει» – Η Αλεξάνδρα Σταμούλη στο TheOpinion

Το έργο «FOOTBALL» του Θανάση Τριαρίδη, σε δραματουργική επεξεργασία της Δέσπως Πύρτσιου και της Αλεξάνδρας Σταμούλη και με την προσθήκη του υπότιτλου «No time for losers, ανεβαίνει για μία και μοναδική παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον, την Πέμπτη, 20 Απριλίου, στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της Πόλης 2023» του Δήμου Θεσσαλονίκης – Διεύθυνση Πολιτισμού & Τουρισμού.

Η Αλεξάνδρα Σταμούλη είναι απόφοιτη του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με κατεύθυνση την υποκριτική. 

Στο πλαίσιο της πτυχιακής της εργασίας και αναζητώντας το έργο που θα παρουσίαζε, «έπεσε» πάνω στο «FOOTBALL» του Θανάση Τριαρίδη και κάπως έτσι, το καλοκαίρι του 2021, ξεκίνησε αυτό το θεατρικό ταξίδι. Παραδέχεται στο TheOpinion:

«Δεν έφυγε το μυαλό μου από ‘κει, γιατί από μικρή ασχολήθηκα με το ποδόσφαιρο∙ δεν έπαιζα σε ομάδα, έπαιζα, γενικά, με τις παρέες μου. Παρακολουθούσα ποδόσφαιρο, πήγαινα στο γήπεδο. Οπότε, το πρώτο που διάβασα από τα έργα του Τριαρίδη, ήταν αυτό. Το έλεγε και στον τίτλο: “FOOTBALL. Το παιχνίδι της ανθρωπότητας”. Κι όντως μου άρεσε κι ως περιεχόμενο, καθώς το έργο μιλάει, ουσιαστικά, για τα κακώς κείμενα του ποδοσφαίρου. Αφηγείται την ιστορία της ανθρωπότητας μέσα από την ιστορία του ποδοσφαίρου. Ήταν μονόλογος, με “τράβηξε” κατευθείαν.

Καλέσαμε, τότε, τον Θανάση τον Τριαρίδη στην παρουσίαση της πτυχιακής, αλλά δεν μπορούσε να έρθει. Και μας ζήτησε το βίντεο. Στείλαμε το βίντεο της παράστασης, του άρεσε και είπε ότι αυτό πρέπει να το πάμε επαγγελματικά. Να ξεκινήσουμε σε κάποια σκηνή. Και ξεκινήσαμε από την Αθήνα, τον Νοέμβριο του ’21».

«Για να υπάρξει μια μεγάλη αλλαγή, πρέπει να υπάρξει πρώτα η αλλαγή του ατόμου»

Μετά το πέρας της συγκεκριμένης παράστασης, την Πέμπτη, 20 Απριλίου, στο Θέατρο Άνετον, πρόκειται να ακολουθήσει συζήτηση με τίτλο «ΒΙΑ, ΤΕΧΝΗ και ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ: Μια συζήτηση στη δημόσια πλατεία».

«Όλα αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα, αλλά σίγουρα στη Θεσσαλονίκη, μας έχουν βάλει σε σκέψεις να κάνουμε μία συζήτηση μετά. Που, έτσι κι αλλιώς, σε κάθε παράσταση πραγματοποιούσαμε με τον συγγραφέα και το κοινό. Τώρα θα είναι μεγάλη η ομάδα. Θέλουμε να κλείσει όμορφα αυτή η προσπάθεια, γιατί θυμόμαστε ότι την ξεκινήσαμε θέλοντας να γνωρίσουμε το ποδόσφαιρο και στους ανθρώπους της τέχνης. Η αλήθεια είναι ότι η τέχνη δεν ασχολείται τόσο πολύ με τον αθλητισμό. Και το αντίστροφο. 

Κι όντως αυτό συνέβη. Πιστεύω ότι το πετύχαμε, γιατί ήταν πολύ όμορφες οι συζητήσεις. Και με ανθρώπους που δεν είχαν καμία ενασχόληση. Όμως τώρα, μετά τη δολοφονία του Άλκη Καμπανού, πιστεύω ότι αυτό που εμείς πρέπει να κάνουμε είναι να ανοίξουμε τη συζήτηση για τη βία και για το πώς η τέχνη μπορεί να “αγγίξει” αυτό το θέμα», υποστηρίζει η Αλεξάνδρα Σταμούλη στο TheOpinion.

Και συνεχίζει: «Το κείμενο του Θανάση Τριαρίδη μιλάει για την ενοχή του δυτικού ανθρώπου και την ευθύνη για την πορεία του σύγχρονου κόσμου. Αυτό, λοιπόν, δεν μπορεί να μην συμβαίνει σε αυτήν την περίπτωση. Για τη δολοφονία του Άλκη φταίμε όλοι. Είτε είμαστε κίτρινοι, πράσινοι, μπλε, κόκκινοι. Κι αυτό προσπαθούμε να συζητήσουμε∙ ότι είμαστε όλοι μαζί και να θυμηθούμε ότι το ποδόσφαιρο είναι παιχνίδι. Ενώνει, δεν χωρίζει. Έτσι το μάθαμε σαν παιδιά κι έτσι έπρεπε να συνεχίσουμε να το μαθαίνουμε στα παιδιά μας. Κάπου το ‘χουμε χάσει στην πορεία. 

Βέβαια, το κείμενο το ίδιο λέει ακριβώς ότι, αυτά τα κακώς κείμενα, υπήρχαν ήδη από τα αρχαία χρόνια. Και στον Μεσαίωνα γίνονταν δολοφονίες. Και η Μαρία Αντουανέτα και ο Μουαμάρ Καντάφι είχαν το σώμα τους σαν “μπάλα” στον λαό της Γαλλίας και της Λιβύης. Αλλά εν έτει 2023, αυτά τα πράγματα είναι τρελά. Υποτίθεται ότι ζούμε σε μία αναπτυγμένη κοινωνία, ότι έχουν μπει κανόνες στο άθλημα, ότι παίρνουμε τους φίλους μας και πηγαίνουμε στην κερκίδα και τραγουδάμε. Αυτά πρέπει να κρατήσουμε. 

Νομίζω, ό, τι κι αν εμείς θα θέλαμε, δεν θα σταματήσουν αυτά τα σκηνικά. Ειδικά αν δεν βοηθήσει η οικογένεια, η πολιτεία. Κι αν ο καθένας δεν κάνει αυτοκριτική στον εαυτό του. Γιατί, για να υπάρξει μια μεγάλη αλλαγή, πρέπει να υπάρξει πρώτα η αλλαγή του ατόμου».

«Όταν κάποιος άνθρωπος σκέφτεται το ποδόσφαιρο, θα σκεφτεί τον άντρα, το αγόρι»

Στο έργο «FOOTBALL/No time for losers» αξίζει να επισημανθεί ότι, η Φ, είναι γυναίκα. Αναφέρει η Αλεξάνδρα Σταμούλη στο TheOpinion:

«Σε συζήτηση με την ομάδα και μετά από πρόβες, καταλήξαμε σε μία έμφυλη ανάγνωση του κειμένου. Η οποία είχε γίνει, εφόσον εγώ είμαι γυναίκα. Το «FOOTBALL» είχε γραφτεί για έναν αντρικό ρόλο. Αλλά αλλάξαμε και κάποια πράγματα, περισσότερο για να μπορέσουμε να κάνουμε γνωστό, να θυμίσουμε, να συζητήσουμε, ότι η βία προέρχεται κυρίως -το τονίζω αυτό- από τους άντρες. Σαφώς και οι γυναίκες είναι βίαιες, σαφώς και έχουν υπάρξει πάρα πολλά παραδείγματα, αλλά επίσημα μιλώντας, με στατιστικά στοιχεία, οι άντρες, ίσως και εκ φύσεως, είναι πιο βίαιοι.

Από ‘κει και πέρα, οι προκαταλήψεις που υπάρχουν στο ποδόσφαιρο για τις γυναίκες, διότι είναι προπύργιο της πατριαρχίας -μπορούμε να του δώσουμε αυτό το όνομα- φαίνονται κι από τον ίδιο τον συγγραφέα. Ο οποίος, φυσικά δεν είχε κανένα πρόβλημα να αλλάξουμε οτιδήποτε θέλουμε στο έργο του, προς τιμήν του και χαρά του, απλώς, η αλήθεια είναι, ότι έγραψε το έργο για έναν αντρικό ρόλο. Ήταν, λοιπόν, ο Φ. Αυτό δείχνει κάτι∙ ότι όταν κάποιος άνθρωπος σκέφτεται το ποδόσφαιρο, θα σκεφτεί τον άντρα, το αγόρι».

Και καταλήγει: «Μακάρι να γίνουν αλλαγές και στο ποδόσφαιρο γυναικών στην Ελλάδα, γιατί στο εξωτερικό γίνεται πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια και υπάρχει η αντίστοιχη στήριξη. Και να μην κοιτάμε τις γυναίκες και τα κορίτσια που θέλουν να παίξουν ποδόσφαιρο με “στραβό” μάτι. Αυτά δεν είναι καν προβλήματα, μπροστά σε έναν κόσμο ο οποίος μαρτυρά και φλέγεται με όλα αυτά που συμβαίνουν».

Ο κύκλος του «FOOTBALL/No time for losers» ολοκληρώνεται αισίως κι ίσως το δούμε, αυτήν τη φορά, σε πιο επαρχιακά μέρη, «Αρκεί να υπάρχει ένα μάτι από κάτω κι ένα αυτί», όπως επισημαίνει η Αλεξάνδρα Σταμούλη. 

Την ίδια, ωστόσο, το κοινό της Αθήνας θα έχει την ευκαιρία να την απολαύσει τον Μάιο, στο Θέατρο ΙΣΟΝ, με την καλλιτεχνική συμμορία Ντουέντε, στην «Παρέλαση» της Λούλας Αναγνωστάκη.

Πληροφορίες

«FOOTBALL/No time for losers»

(Βασισμένο στο έργο «FOOTBALL. Το παιχνίδι της ανθρωπότητας», του Θανάση Τριαρίδη)

Δημοτικό Θέατρο Άνετον (Παρασκευοπούλου 42, Θεσσαλονίκη)

Ημέρα και ώρα παράστασης: Πέμπτη, 20 Απριλίου στις 21.00

Εισιτήρια μέσω viva.gr: Κανονικό 12€, Μειωμένο 8€ (φοιτητών, ανέργων, ΑμεΑ, πολυτέκνων, άνω των 65)

Διάρκεια: 70′

Κατάλληλο για άνω των 16 ετών

Διοργάνωση: Δήμος Θεσσαλονίκης – Διεύθυνση Πολιτισμού & Τουρισμού – Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της Πόλης 2023

Μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με τίτλο «ΒΙΑ, ΤΕΧΝΗ και ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ: Μια συζήτηση στη δημόσια πλατεία». Θα συμμετάσχουν ο συγγραφέας του έργου κ. Θανάσης Τριαρίδης, ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ και καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας κ. Χρυσόστομος Σταμούλης, ο δικηγόρος – συγγραφέας κ. Σπύρος Χριστοφορίδης, ο ψυχίατρος – ψυχαναλυτής κ. Μελής Μελετιάδης, ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής και Αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κ. Άγγελος Χαριστέας, οι παλαίμαχοι ποδοσφαιριστές κ. Δημήτρης Σαλπιγγίδης και κ. Φάνης Κατεργιαννάκης και ο πρόεδρος της Δομής «Εις το Όνομα του Άλκη» κ. Λευτέρης Παπάς. Συντονίζει ο δημοσιογράφος Άκης Σακισλόγλου.

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία: Δέσπω Πύρτσιου

Δραματουργική επεξεργασία: Δέσπω Πύρτσιου, Αλεξάνδρα Σταμούλη

Σκηνική & Ενδυματολογική επιμέλεια: Ζενεβιέβ Αθανασοπούλου

Φωτισμοί/Βοηθός σκηνοθέτιδας: Εμμανουέλα Κρίσιλια

Πρωτότυπη μουσική: Νείλος Καραγιάννης

Σχεδιασμός αφίσας: Νικόδημος Τριαρίδης

Φωτογραφίες: Χρύσα Γούτου, Στέλιος Παπαρδέλας

Trailer: Αριάδνη Ζούπινα, Χρύσα Γούτου

Παραγωγή: ΝΤΟΥΕΝΤΕ

Στον ρόλο της “Φ” η Αλεξάνδρα Σταμούλη