«Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλονίκης»: Ερωτήσεις για ΚΔΑΠ-ΜΕΑ και σχολική στέγη στη Συνεδρίαση Λογοδοσίας

«Οι ερωτήσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης είναι συνδεδεμένες με τις διεκδικήσεις και τα αιτήματα μαζικών, συλλογικών φορέων και σωματείων για τα αντίστοιχα θέματα», τονίζεται στην ανακοίνωση.

«Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλονίκης»: Ερωτήσεις για ΚΔΑΠ-ΜΕΑ και σχολική στέγη στη Συνεδρίαση Λογοδοσίας

Ο συνδυασμός της «Λαϊκής Συσπείρωσης Θεσσαλονίκης» στην ειδική συνεδρίαση της λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής, που θα γίνει την Πέμπτη (29/02), θα θέσει προς συζήτηση δύο πρωταρχικής σημασίας θέματα.

Πρώτο θέμα, την εξασφάλιση της συνέχειας της απρόσκοπτης λειτουργίας των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης του Δήμου.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «Συγκεκριμένα του ΚΔΑΠ-ΜΕΑ της οδού Κωλέττη, για άτομα με ειδικές ανάγκες, που κινδυνεύει να κλείσει, με κίνδυνο 40 και πλέον ωφελούμενοι να μην έχουν πρόσβαση στις ειδικές υπηρεσίες που χρειάζονται, αλλά και του ΚΔΑΠ Τριανδρίας αντίστοιχα».

Δεύτερο θέμα, θα τεθεί η παρούσα κατάσταση της σχολικής στέγης και ορισμένων κρίσιμων υποδομών κοινωνικής και οικογενειακής μέριμνας του Δήμου Θεσσαλονίκης και των μέτρων που θα πάρει η δημοτική αρχή για τη βελτίωση τους.

«Συνολικά προκύπτουν σοβαρά θέματα υποδομών που δεν συνάδουν με τις σύγχρονες ανάγκες της λαϊκής οικογένειας, όπως σχολεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί, υποδομές για ΑΜΕΑ κλπ.  Οι ερωτήσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης είναι συνδεδεμένες με τις διεκδικήσεις και τα αιτήματα μαζικών, συλλογικών φορέων και σωματείων για τα αντίστοιχα θέματα», υπογραμμίζεται μεταξύ άλλων.

Ακολουθούν οι δύο ερωτήσεις της δημοτικής παράταξης:

Α) Για τη λειτουργία των ΚΔΑΠ του Δήμου Θεσσαλονίκης

Το μοναδικό ΚΔΑΠ-ΜΕΑ του δήμου Θεσσαλονίκης στην οδό Κωλέττη κινδυνεύει άμεσα να κλείσει. Για μια ακόμα φορά 40 και πλέον ωφελούμενοι κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής. Το ΚΔΑΠ-ΜΕΑ συστεγάζεται με Δημοτικό Βρεφονηπιακό Σταθμό ο οποίος είναι από τους λίγους που λειτουργούν ακόμα για να καλύψουν τις ανάγκες των οικογενειών του δήμου Θεσσαλονίκης. Προφανώς το ΚΔΑΠ-ΜΕΑ πρέπει να φιλοξενηθεί σε άλλο κατάλληλο χώρο και για να μπορέσει να αδειοδοτηθεί ο βρεφονηπιακός σταθμός.

Από τις 30/10/2023 έχει κοινοποιηθεί στο ΚΕΔΗΘ (αρμόδια τότε) η υπ’ αριθμ. 303/2023 Απόφαση του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης που διατάσσει τη μετεγκατάσταση του ΚΔΑΠ ΜΕΑ σε κατάλληλο χώρο που να πληροί τις νόμιμες τεχνικές προδιαγραφές και προδιαγραφές ασφαλείας μέχρι τις 20/02/2024 το αργότερο. Από τις 01/01/2024 που αναλάβατε τη διοίκηση του Δήμου και ταυτόχρονα καταργήθηκε η ΚΕΔΗΘ ανέλαβε την ευθύνη των ΚΔΑΠ η Αντιδημαρχία Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης. Με βάση τα παραπάνω ερωτάται η Δημοτική Αρχή : • Τι ενέργειες κάνατε από τότε μέχρι σήμερα για την εύρεση κατάλληλου χώρου για την φιλοξενία του ΚΔΑΠ-ΜΕΑ; • Σε ποια εξέλιξη βρίσκονται; Πχ Το ΔΣ του Παπάφειου Ιδρύματος έχει απαντήσει στην από 05/02/2024 επιστολή του κ. Δημάρχου Θεσσαλονίκης για παραχώρηση χώρου από το Παπάφειο Ίδρυμα; • Τι εναλλακτικές λύσεις έχετε δρομολογήσει σε περίπτωση αρνητικής απάντησης στο παραπάνω αίτημα; • Ποιο ήταν το αποτέλεσμα της αίτησης ανάκλησης της παραπάνω δικαστικής απόφασης με αίτημα παράτασης της προθεσμίας για μετεγκατάσταση του ΚΔΑΠ-ΜΕΑ;

2) Από τοποθετήσεις της αρμοδίου Αντιδημάρχου Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης σε προηγούμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου πληροφορηθήκαμε ότι υπάρχει σκέψη για κλείσιμο με απόφαση της Δημοτικής Αρχής και άλλων ΚΔΑΠ του Δήμου Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα αναφέρθηκε στο ΚΔΑΠ Τριανδρίας για το λόγο ότι έχει μόνο 9 παιδιά όπως ανέφερε. Το ΚΔΑΠ Τριανδρίας φιλοξενείται επίσης σε χώρο που βρίσκονται και δημοτικός βρεφονηπιακός και παιδικός σταθμός. Για την αδειοδότησή τους απαιτείται η μετεγκατάστασή του. Με βάση τα παραπάνω ερωτάται η Δημοτική Αρχή : • Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί για την εξεύρεση κατάλληλου χώρου στη Δ.Ε. Τριανδρίας για τη μετεγκατάσταση του ΚΔΑΠ; • Πόσα παιδιά φιλοξενούνται πραγματικά στο ΚΔΑΠ Τριανδρίας σε όλες τις βάρδιες; Αληθεύει ότι είναι εγγεγραμμένα 49 παιδιά και όχι 9; Υπάρχει λίστα αναμονής για επιπλέον παιδιά; • Ποια είναι η δυναμικότητα όλων των ΚΔΑΠ του Δήμου Θεσσαλονίκης και πόσα είναι εγγεγραμμένα; Σε ποια από αυτά υπάρχει λίστα αναμονής για επιπλέον παιδιά; • Ποιος είναι ο συνολικός σας σχεδιασμός για τα ΚΔΑΠ του Δήμου Θεσσαλονίκης; Σκοπεύετε να λειτουργήσετε νέα σε γειτονιές που δεν λειτουργεί κανένα αυτήν την στιγμή όπως για παράδειγμα σε ολόκληρη την Δ’ Δημοτική Κοινότητα; Σκοπεύετε να κλείσετε κάποιο από τα ήδη υπάρχοντα ή κινδυνεύουν να κλείσουν λόγω του ότι δεν πληρούν τις προδιαγραφές που προβλέπει ο νόμος; • Σε περίπτωση κλεισίματος του ΚΔΑΠ Τριανδρίας ή άλλων ΚΔΑΠ του Δήμου Θεσσαλονίκης που σκοπεύετε να απορροφήσετε τους εργαζόμενους τους που σε μεγάλη πλειοψηφία είναι συμβασιούχοι, εκ των οποίων αρκετών οι συμβάσεις τους λήγουν τον Αύγουστο του 2024; Έχετε σκοπό να ανανεώσετε τις συμβάσεις τους για να αξιοποιηθούν σε άλλα ή στα ίδια ΚΔΑΠ;

Β) ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΚΡΙΣΙΜΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ/ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Εισαγωγικά Προλεγόμενα (στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση μας σχετικά με τη σχολική υποδομή και κάποιες από τις υποδομές κοινωνικής/οικογενειακής μέριμνας στο Δήμο Θεσσαλονίκης):

1) Σύμφωνα με στοιχεία του τμήματος αστικού σχεδιασμού (έγγραφο με ΑΠ: 113776/23.4.2020) της αρμόδιας διεύθυνσης τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου Θεσσαλονίκης, έχουν αποχαρακτηριστεί 20 και πλέον θεσμοθετημένοι χώρων σχολείων κατά τη διάρκεια της τελευταίας 20ετίας, “λόγω αδυναμίας απαλλοτρίωσής τους από τους αρμόδιους φορείς του ∆ημοσίου . Ομοίως αποχαρακτηρίστηκαν θεσμοθετημένοι χώροι για βρεφονηπιακούς σταθμούς .Είναι τέλος γνωστό ότι από τότε έχουν μεσολαβήσει και άλλοι αποχαρακτηρισμοί θεσμοθετημένων χώρων για σχολική χρήση.

2) Ομοίως σύμφωνα με υπηρεσιακό έγγραφο (η υπό α/α 255267/10-12- 2019 εισήγηση ∆ιεύθυνσης ∆ημοτικών Προσόδων και Πόρων (Τμήμα ∆ιαχείρισης ∆ημοτικής Ακίνητης Περιουσίας) προκύπτει ότι η πλήρης εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης απαιτεί επιπλέον 70 σχολικές αίθουσες από τις ήδη υφιστάμενες. Είναι γνωστό ότι η διοίκηση του Δήμου ενόψει αυτού επέλεξε τη λύση της στέγασης των νηπιαγωγείων σε κατασκευές τύπου ΚΙΒΟ ( συγκεκριμένα σήμερα, 5 νηπιαγωγεία στεγάζονται σε 8 ΚΙΒΟ )ή ακόμα και τη στέγαση νηπιαγωγείων σε χώρους άλλων σχολικών συγκροτημάτων ( σε αίθουσες γυμναστηρίων, εργαστηρίων ) ή συστέγαση με βρεφονηπιακούς.

3) Επίσης ανησυχητική είναι η κατάσταση και από την άποψη της ήδη υφιστάμενης σχολικής υποδομής. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που προκύπτει από στοιχεία που περιλαμβάνονται στα παραδοτέα του διενεργηθέντος πρωτοβάθμιου προσεισμικού ελέγχου αναφορικά με την αντισεισμική θωράκισή ότι : α) το 12,95% των κύριων σχολικών κτιρίων δεν διέπονται από Αντισεισμικό Κανονισμό, καθώς έχουν χτιστεί από το 1876 ως το 1958 β) το 36,79% των κτιρίων έχουν δομηθεί βάσει του Αντισεισμικού Κανονισμού του 1959, γ) το 17,88% των κτιρίων ανεγέρθηκαν βάσει των πρόσθετων διατάξεων του Αντισεισμικού Κανονισμού του 1985 και δ) το 31,09% εμπίπτει στις διατάξεις του σύγχρονου Αντισεισμικού Κανονισμού. Επίσης χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι έξι(6) σχολικά συγκροτήματα εξακολουθούν να στεγάζονται σε λυόμενες εγκαταστάσεις, με αυτονόητες «εκπτώσεις» σε προδιαγραφές λειτουργικότητας και ασφάλειας.Τέλος και σε ότι έχει να κάνει με τις υποδομές για τα ΑΜΕΑ προκύπτει ότι σε μεγάλο αριθμό σχολικών συγκροτημάτων ΔΕΝ υπάρχει προσβασιμότητα με αμαξίδιο, ενώ σε ελάχιστα υπάρχει ανελκυστήρας

4) Η υποδομή των βρεφονηπιακών σταθμών στο Δήμο μας εξαντλείται στον αριθμό των 23 , και δεν καλύπτονται οι ανάγκες – ιδίως στις βρεφικές ηλικίες. Μάλιστα στο πρώτο δημοτικό διαμέρισμα λειτουργεί μόνο ένας (1!) ο οποίος στεγάζεται σε όροφο και , δυνάμει των νέων προδιαγραφών αναμένεται να κλείσει. Επιπλέον δε , προκύπτει ότι δεν έχουν αδειοδοτηθεί μέχρι στιγμής όλοι οι λειτουργούντες βρεφονηπιακοί σταθμοί ώστε να συμμορφωθούν με τους ισχύοντες κανόνες λειτουργίας τους (Π. Δ. 99/2017 και ο συνακόλουθος Πρότυπος Κανονισμός) , ομοίως με ορατό τον κίνδυνο της κατάργησης τους για τον ίδιο λόγο.

5) Επισημαίνουμε , τέλος, ότι με πρόσχημα την καπιταλιστική οικονομική κρίση του 2009 και το πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής που εφαρμόστηκε από τις κυβερνήσεις, ΕΕ, ΕΚΤ και ΔΝΤ, η κρατική επιχορήγηση από τους ΚΑΠ για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών των σχολείων μειώθηκε κατά 30%. Για το 2009 το ποσό ανερχόταν στα 180 εκατ. ευρώ, το 2017 στα 100 εκατ. ευρώ και από το 2018 έως και το 2023 η τακτική ετήσια επιχορήγηση κινείται στα 126 εκατ. ευρώ ( προφανώς τα στοιχεία αφορούν το σύνολο των ΚΑΠ για όλη τη χώρα από τον κρατικό προϋπολογισμό). Αντίστοιχη είναι και η μείωση τους για τα σχολεία του Δήμου μας. Την περίοδο της πανδημίας του Covid, που τα σχολεία επιβαρύνθηκαν με επιπλέον κόστη υγιεινής και καθαριότητας, ηλεκτρονικού εξοπλισμού για την εξ αποστάσεως διδασκαλία, ενώ η χρηματική απόδοση από τα κυλικεία ήταν μηδενική, το κράτος δεν πρόβλεψε και πάλι καμία ουσιαστική επιχορήγηση.Επιπρόσθετα, τα τελευταία τρία χρόνια, τα σχολεία πληρώνουν τη μεγάλη αύξηση του κόστους Ενέργειας, ενώ ο πληθωρισμός επηρεάζει τις λοιπές συναλλαγές τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η δαπάνη ηλεκτροφωτισμού σε ένα τυπικό 12θέσιο σχολείο ανά δίμηνο κυμαίνεται έως και 1.500 ευρώ. Παράλληλα, το κόστος θέρμανσης έχει εκτοξευτεί. Από τα 0,52 ευρώ/lt κόστος πετρελαίου θέρμανσης το 2009, το 2023 έφτασε στα 1,35 ευρώ/lt. Επίσης, σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ το κόστος αγοράς φυσικού αερίου, από το 2017 μέχρι και το 2021, αυξήθηκε κατά 128%.

6) Μόλις που χρειάζεται να προσθέσουμε ότι η κρατική χρηματοδότηση, όπως εξάλλου αποτυπώθηκε και στον τελευταίο προϋπολογισμό του Δήμου εξακολουθεί να βαίνει μειούμενη χρόνο με το χρόνο.

Επισημαίνουμε ότι τα ανωτέρω στοιχεία, είναι ενδεικτικά, και έχουν αντληθεί από διάφορες ενημερώσεις που έχουν κατα καιρούς γίνει στο δημοτικό συμβούλιο κατα τη συζήτηση θεμάτων ημερήσιας διάταξης , σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και συνεπώς είναι πιθανό να είναι διαφοροποιημένα σήμερα. Πάντως η κατάσταση όπως προκύπτει από τα ανωτέρω μπορεί να κωδικοποιηθεί ως εξής:

-η πλειοψηφία των 2/3 των σχολικών κτιρίων στην πόλη δεν διέπονται από το σύγχρονο αντισεισμικό κανονισμό, και υπάρχει ανάγκη παρεμβάσεων ( προφανώς με διαβαθμίσεις από σχολείο σε σχολείο ) προκειμένου να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα τους με σύγχρονους όρους ασφάλειας και για την εξασφάλιση επίσης σύγχρονων υποδομών άθλησης, εργαστηριακών κ.α. Υπάρχουν ακόμα σχολικά συγκροτήματα που στεγάζονται , δεκαετίες τώρα, σε λυόμενες κατασκευές, ενώ εύλογα όσο ο χρόνος περνάει ανακύπτουν ποικίλα προβλήματα συντήρησης. Διαπιστώνεται επίσης πολύ σοβαρό έλλειμμα σε υποδομές για ΑΜΕΑ.

– υπάρχει σοβαρό έλλειμμα σε χώρους αιθουσών νηπιαγωγείων , και εξ αυτού υιοθετούνται “λύσεις” όπως ΚΙΒΟ, ή συστεγάσεις, ή αξιοποίηση ακατάλληλων χώρων όπως σχολικών γυμναστηρίων , εργαστηρίων κλπ που από τη μία υποβαθμίζουν το επίπεδο της σχολικής ζωής για τα παιδιά των νηπιαγωγείων και από την άλλη αποστερούν τη χρήση τους ενόψει του σκοπού για τον οποίο προορίζονται. Υπάρχει άμεση – και τεκμηριωμένη – ανάγκη λοιπόν οικοδόμησης νέων κτιρίων νηπιαγωγείων.

– ομοίως υπάρχει σοβαρό έλλειμα στους βρεφονηπιακούς σταθμούς ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται , τουλάχιστον επαρκώς οι οικογένειες στην πόλη.

– χώροι οι οποίοι είχαν χαρακτηριστεί προκειμένου να ανεγερθούν σχολικά κτίρια ή βρεφονηπιακοί σταθμοί , αποχαρακτηρίστηκαν ήδη , και επίκεινται τα επόμενα χρόνια και νέοι αποχαρακτηρισμοί.

– η διαρκής απομείωση των ΚΑΠ για τα σχολεία, σε συνδυασμό με το αυξημένο ενεργειακό κόστος και τις λοιπές αβελτηρίες της κεντρικής διοίκησης όπως συνοπτικά εκτέθηκαν παραπάνω καταλήγουν συνολικά στο να εξαρτάται η εύρυθμη καθημερινότητα των σχολείων από τις περιορισμένες συνήθως οικονομικές δυνατότητες των γονέων. Ομοίως η απομείωση της κρατικής χρηματοδότησης δυσχεραίνει τις δυνατότητες εξασφάλισης οικοπέδων κατάλληλων για σχολική χρήση, και προφανώς, κατασκευής νέων, σύγχρονων μονάδων.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ:

Πώς προγραμματίζει τις ενέργειες της για το διάστημα της θητείας της, ώστε να εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηματοδότηση για τη δέσμευση χώρων και την κατασκευή των αναγκαίων υποδομών που απαιτούνται.