Ανάπλαση της ΔΕΘ: Αστικό πάρκο 113 στρεμμάτων με 4.000 δέντρα – Δεκτές οι 10 παρεμβάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης
Η διοίκηση της ΔΕΘ – Helexpo έκανε δεκτές τις παρεμβάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης, σχετικά με το σχέδιο ανάπλασης του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου.
Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της ειδικής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του δήμου και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, από τη διοίκηση της ΔΕΘ – Helexpo τονίστηκε το τριπλό κέρδος για την πόλη της Θεσσαλονίκης, όσον αφορά την οικονομική ανάπτυξη, την ποιότητα ζωής και την εκθεσιακή ανταγωνιστικότητα, από την ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου.
Όπως ειπώθηκε από τον πρόεδρό της, Τάσο Τζήκα και τον διευθύνοντα σύμβουλο, Κυριάκο Ποζρικίδη, που ανέλυσαν το ανανεωμένο πλάνο της ανάπλασης, δημιουργείται ένα αστικό πάρκο 113.616 τ.μ. στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με 4.000 δέντρα, για τη συντήρηση του οποίου υπεύθυνη θα είναι η ΔΕΘ.
Με βάση τις τελευταίες τροποποιήσεις και μετά τις προτάσεις της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, η κάλυψη των κτιρίων του νέου εκθεσιακού κέντρου θα μειωθεί κατά 20% στα 53.800 τ.μ. από τα 67.000 τ.μ. που είναι σήμερα. Οι χώροι δεν θα έχουν περίφραξη, η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη για τους πολίτες ενώ παράλληλα δημιουργούνται 1.660 υπόγειες θέσεις στάθμευσης που θα εκτονώσουν σημαντικό μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου.
Συμπληρώθηκε, δε, πως η οικονομική δραστηριότητα στη φάση κατασκευής του νέου project θα ανέλθει σε 70 – 80 εκατ. ευρώ, ενώ θα φέρει 1.000 νέες θέσεις εργασίας τον χρόνο, με εξοικονόμηση ενέργειας κατά 70% και με μείωση κατά 40% – 50% της κατανάλωσης νερού.
Υπογραμμίστηκε, τέλος, πως όταν το εκθεσιακό κέντρο λειτουργήσει το οικονομικό προϊόν θα ανέρχεται σε 350 – 400 εκατ. ευρώ ετησίως, δημιουργώντας περισσότερες από 1.500 θέσεις εργασίας ετησίως.
«Να σταματήσει η Θεσσαλονίκη να είναι η πόλη διαιρετικών συζητήσεων και ματαιωμένων σχεδίων»
Στην ειδική συνεδρίαση, πρώτος πήρε το λόγο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ο οποίος ζήτησε από τη διοίκηση της ΔΕΘ – HELEXPO, την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης, με την οποία θα διασφαλίζεται η υλοποίηση των προτάσεων του δήμου Θεσσαλονίκης για την ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης εστίασε στις 10 «κόκκινες» γραμμές που έθεσε η Δημοτική Αρχή, μεταξύ των οποίων είναι η μείωση του ποσοστού κάλυψης στην προς δόμηση επιφάνεια κατά 4-6 στρέμματα για την εξοικονόμηση των απαραίτητων χώρων πρασίνου, η δημιουργία ενός ενιαίου Μητροπολιτικού Πάρκου 100 στρεμμάτων στο νότιο τμήμα της ΔΕΘ με φύτευση 4.000 δέντρων, η δημιουργία 1.500-2.000 υπόγειων θέσεων στάθμευσης και η διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΘ.

Ο κ. Αγγελούδης αναφέρθηκε στο ιστορικό του ζητήματος της ανάπλασης, υπενθυμίζοντας ότι το 2019 το Δημοτικό Συμβούλιο είχε εγκρίνει την τότε πρόταση της ΔΕΘ για ανάπλαση με πάρκο 60 στρεμμάτων, το οποίο στη συνέχεια πήρε τη μορφή Προεδρικού Διατάγματος.
«Υπάρχει η πρόταση της Δημοτικής Αρχής για Μητροπολιτικό Πάρκο με διπλασιασμό του χώρου πρασίνου από το υφιστάμενο σχέδιο των 60 στρεμμάτων, με όλες τις άλλες προϋποθέσεις που θα δημιουργούν τη νέα έξοδο είτε προς τον Νότο, στο πράσινο του παραλιακού χώρου, είτε προς τον Βορρά, όπου είναι το Πανεπιστήμιο μέσω της Αγίας Φωτεινής και αυτή πρέπει να είναι η προσέγγισή μας, ώστε να πάμε σε έναν ευρύτερο χώρο των 200 και πλέον στρεμμάτων με τη μικρότερη δυνατή κατασκευαστική όχληση», ανέφερε και πρόσθεσε: «Αυτά καταθέσαμε, πήραμε μία καταρχήν πρώτη έγκριση από την πλευρά της ΔΕΘ, θα ήθελα όμως αυτό θα πρέπει να περιβληθεί τον τύπο μίας προγραμματικής σύμβασης με δεσμεύσεις σε ό,τι αφορά και το τελευταίο δέντρο που θα πρέπει να φυτευτεί», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο δήμαρχος επισήμανε πως η συζήτηση για το θέμα κρατά περισσότερο από δύο δεκαετίες και υπογράμμισε πως «ήρθε η ώρα να καταλήξουμε κάπου. Προσωπική άποψη δική μου και της Δημοτικής Αρχής είναι να σταματήσει η Θεσσαλονίκη να είναι η πόλη διαιρετικών συζητήσεων και ματαιωμένων σχεδίων».
«Οι υποδομές αυτές έπρεπε να έχουν αλλάξει τρεις δεκαετίες πριν. Είναι μια παραγκούπολη»
Πέρα από την ανάλυση των πλάνων, ο πρόεδρος της ΔΕΘ, κ. Τζήκας στη δική του ομιλία, χαρακτήρισε την ανάπλαση «σημαντικό έργο» για τη Θεσσαλονίκη, λέγοντας πως «οι υποδομές αυτές έπρεπε να έχουν αλλάξει τρεις δεκαετίες πριν. Είναι μια παραγκούπολη». Παράλληλα, τόνισε πως έγιναν αλλαγές στο σχέδιο, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος κ. Ποζρικίδης εκτίμησε πως μετά τον Σεπτέμβριο του 2026 θα αρχίσουν να κατασκευάζονται τα έργα.

Ο Πάρις Μπίλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στάθηκε, κυρίως, στη συντήρηση του πάρκου που θα γίνεται από τη ΔΕΘ λέγοντας πως «ξέρετε ότι πολλές δημόσιες υποδομές κατασκευάζονται και πολλά χρήματα δαπανώνται αλλά στη συντήρηση δεν τα πάμε καλά. Είναι το μεγάλο πρόβλημα της δημόσιας διοίκησης».
Ο Γιάννης Μασούτης, πρόεδρος του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, δήλωσε ότι «είμαστε τυχεροί που έχουμε μια τέτοια διοίκηση στη ΔΕΘ-Helexpo και τους εμπιστεύομαι πάρα πολύ. Χαίρομαι που έχει βρεθεί η χρηματοδότηση. Είμαι δίπλα σας, σας στηρίζω».
«Μας είπαν ψεύτες»
Από την άλλη πλευρά, όσων θέλουν ο χώρος της ΔΕΘ να μετατραπεί σε πάρκο και η έκθεση να μεταφερθεί εκτός του αστικού ιστού, τοποθετήθηκε ο Γιάννης Μαγκριώτης, μέλος της Κίνησης Πολιτών για Μητροπολιτικό Πάρκο στη ΔΕΘ.
«Στη μελέτη του 2013 έλεγαν ότι θα κοστίσει 124 εκατ. ευρώ όλο το έργο. Και όλα τα λεφτά θα τα έβαζαν οι επιχειρηματίες. Το 2022 τα έκαναν 200 εκατ. ευρώ λέγοντας ότι αυξήθηκαν τα κόστη των υλικών και ότι τα κτίρια είναι βιοκλιματικά. Τι θα φτιάχναμε εκεί; καταφύγια αντιπυρηνικά; Το 2023 έγιναν 300 εκατ. Όλα αυτά στηρίζονται στη ρήτρα εμπιστευτικότητας που υπάρχει για όλα τα έργα Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα», κατήγγειλε ο κ. Μαγκριώτης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «οι ζώνες πράσινου δεν ξεπερνούν τα 60 στρέμματα με τους ακάλυπτους χώρους», κάτι το οποίο η πλευρά που εκπροσωπεί το είχε επισημάνει πριν από 10 χρόνια. «Μας είπαν ψεύτες. Το ΤΑΙΠΕΔ πριν από λίγους μήνες παρουσίασε το project και μίλησε για 60 στρέμματα πράσινο. Έλεγαν ότι έγινε λάθος και ότι ξεχάσαμε να το αλλάξουμε αυτό. Και ρωτώ: Γιατί θέλουν μανιωδώς το ΣΔΙΤ; Τώρα λεφτά υπάρχουν», διερωτήθηκε ο κ. Μαγκριώτης και παρέπεμψε στο πρόγραμμα ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου στην Αθήνα.
Στη διάρκεια της ειδικής συνεδρίασης τοποθετήθηκαν -μεταξύ άλλων- ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ και δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, οι δήμαρχοι Νεάπολης – Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, Θέρμης, Θεόδωρος Παπαδόπουλος, Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου, ο Μιχάλης Χουρδάκης, ανεξάρτητος βουλευτής, ο Σίμος Διαμαντίδης, πρόεδρος του ΣΕΒΕ, οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, εργαζόμενοι της ΔΕΘ.

Οι 10 προϋποθέσεις του δήμου για την ανάπλαση της ΔΕΘ:
- Η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου 90-100 στρεμμάτων στο νότιο τμήμα της ΔΕΘ με πυκνή φύτευση, 4000 τουλάχιστον δέντρων και με έντονο το στοιχείο του νερού (κατασκευή λίμνης), ώστε σε συνδυασμό με τα πάρκα της ΧΑΝΘ και του Λευκού Πύργου να συγκροτήσουν το μεγαλύτερο πνεύμονα Πρασίνου της πόλης μετά το Σέιχ Σου.
- Η δημιουργία στο βόρειο τμήμα της ΔΕΘ νέου Πάρκου έκτασης 12-14 στρεμμάτων στους χώρους της Αγίας Φωτεινής, έκτασης που διεκδικούμε να αποδοθεί στο Δήμο Θεσσαλονίκης.
- Η μείωση του ποσοστού Κάλυψης στην προς δόμηση επιφάνεια κατά 4-6 στρέμματα για την εξοικονόμηση των απαραίτητων χώρων πρασίνου και την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.
- Η απουσία περίφραξης στους χώρους της ΔΕΘ, ώστε να αποτελεί έναν ανοιχτό για τους πολίτες δημόσιο χώρο.
- Η ανάληψη της υποχρέωσης από το Φορέα Διαχείρισης της ΔΕΘ για τη συντήρηση του Μητροπολιτικού Πάρκου.
- Η δημιουργία 1500-2000 θέσεων στάθμευσης και τη φύτευση δέντρων πάνω από τον υπόγειο χώρο στάθμευσης που θα κατασκευαστεί.
- Η διοργάνωση μουσικών εκδηλώσεων εντός του Αλεξάνδρειου Μελάθρου (Παλαί ντε Σπορ) και μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με άδεια του Δήμου Θεσσαλονίκης, στους εξωτερικούς χώρους.
- Η διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΘ. Η ιδιοκτησία και η διαχείριση του Εκθεσιακού φορέα θα πρέπει να ανήκουν στην Πολιτεία και στους φορείς της πόλης.
- Η δέσμευση για τμηματική παραχώρηση των εκτάσεων του Γ’ Σ.Σ. στο Δήμο Θεσσαλονίκης για την αξιοποίησή τους ως χώρο πρασίνου.
- Η κατασκευή των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων ταυτοχρόνως με τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου και των χώρων στάθμευσης.