Συνταγματική Αναθεώρηση: Οι τομές της ΝΔ και το μήνυμα προς την αντιπολίτευση

Συνταγματική Αναθεώρηση: Οι τομές της ΝΔ και το μήνυμα προς την αντιπολίτευση
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Με την κατάθεση της πρότασής της για τη Συνταγματική Αναθεώρηση στη Βουλή, η Νέα Δημοκρατία μεταφέρει εκ νέου την πολιτική συζήτηση στο πεδίο των θεσμών και των μεταρρυθμίσεων. Στο κυβερνητικό επιτελείο παρουσιάζουν την πρωτοβουλία ως έναν οδικό χάρτη εκσυγχρονισμού του πολιτικού συστήματος και της δημόσιας ζωής, με στόχο την αντιμετώπιση παθογενειών δεκαετιών, αλλά και τη δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου προσαρμοσμένου στις προκλήσεις της επόμενης περιόδου.

Θεσμικές τομές

Η πρόταση της ΝΔ περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε κρίσιμα πεδία, με πρώτο το άρθρο περί ευθύνης υπουργών, το οποίο διαχρονικά βρίσκεται στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης για τη λογοδοσία του πολιτικού προσωπικού. Παράλληλα, προβλέπεται αλλαγή στον τρόπο ανάδειξης της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, με τη συμμετοχή των ίδιων των δικαστών στη διαδικασία, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της θεσμικής ανεξαρτησίας και περιορισμού των σκιών πολιτικής επιρροής.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται οι προτάσεις για συνταγματική θωράκιση της χώρας απέναντι σε κάθε κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού, αλλά και για προστασία των πολιτών από την επιβολή αναδρομικών φόρων. Σύμφωνα με την κυβέρνηση, πρόκειται για ρυθμίσεις που ενισχύουν την οικονομική σταθερότητα και καλλιεργούν κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και κράτους.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στην πρόταση για σύνδεση της μονιμότητας στο Δημόσιο με την αξιολόγηση των υπαλλήλων. Η κυβέρνηση παρουσιάζει τη συγκεκριμένη τομή ως αναγκαία προϋπόθεση για τη δημιουργία ενός πιο αποτελεσματικού κράτους, ικανού να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών και να αντιμετωπίζει χρόνιες δυσλειτουργίες της δημόσιας διοίκησης.

Στην πρόταση περιλαμβάνονται επίσης ρυθμίσεις που, όπως υποστηρίζουν κυβερνητικές πηγές, έχουν πλέον ωριμάσει κοινωνικά. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων και η επέκταση της επιστολικής ψήφου σε όλους τους εκλογείς.

Το πολιτικό μήνυμα προς την αντιπολίτευση

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση καλεί τις πολιτικές δυνάμεις να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις και να συμμετάσχουν ουσιαστικά στη διαδικασία, αποφεύγοντας -όπως τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- την αποχή ή τον αρνητισμό για προσχηματικούς λόγους.

Η συζήτηση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση μόλις ξεκινά, ωστόσο είναι ήδη σαφές ότι θα αποτελέσει ένα από τα βασικά πεδία πολιτικής σύγκρουσης το επόμενο διάστημα. Στο κυβερνητικό στρατόπεδο αντιπαραβάλλουν τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία με την εικόνα που, όπως υποστηρίζουν, παρουσιάζει η αντιπολίτευση, κάνοντας λόγο για πολιτική «Βαβέλ». Επισημαίνουν ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης αναλώνονται σε εσωτερικές συγκρούσεις, ανεξαρτητοποιήσεις, παραιτήσεις και διαρκείς ανακατατάξεις, χωρίς συγκροτημένο προγραμματικό λόγο.

Κεντρικός στόχος η αυτοδυναμία

Οι δημοσκοπήσεις, σύμφωνα με την ανάγνωση που κάνουν στη Νέα Δημοκρατία, καταγράφουν την ανθεκτικότητα του κυβερνώντος κόμματος, το οποίο εξακολουθεί να διατηρεί σημαντικό προβάδισμα έναντι των πολιτικών του αντιπάλων, παρά την εμφάνιση νέων κομματικών σχηματισμών. Στην Πειραιώς επιμένουν ότι δεν επιλέγουν αντίπαλο και σημειώνουν πως κάθε φορά που κάποιο κόμμα εμφανίζεται στη δεύτερη θέση των δημοσκοπήσεων επανέρχεται η ίδια πολιτική συζήτηση.

Κεντρικός στόχος για το κυβερνών κόμμα παραμένει η αυτοδυναμία. Όπως τονίζουν κυβερνητικά στελέχη, η επίτευξή της θα κριθεί τόσο από την πλήρη υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων του 2023 όσο και από την παρουσίαση ενός πειστικού σχεδίου για την Ελλάδα του 2030.

Περιοδείες και έμφαση στη Βόρεια Ελλάδα

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Νέα Δημοκρατία ενισχύει την επαφή της με την κοινωνία, επιδιώκοντας να αναδείξει τόσο τα έργα που έχουν ολοκληρωθεί όσο και εκείνα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι περιοδείες υπουργών και βουλευτών πυκνώνουν, με ιδιαίτερη έμφαση στη Βόρεια Ελλάδα, όπου τα ποσοστά του κόμματος εμφανίζουν σημάδια κάμψης.

Σήμερα στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος θα εγκαινιάσει το Κέντρο Υγείας Θέρμης και την ανακαινισμένη Πνευμονολογική Κλινική του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου. Στην πόλη θα βρεθεί επίσης ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης, ενώ την Παρασκευή ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος θα εγκαινιάσει νέες υποδομές στο ΕΚΕΤΑ.

Την επόμενη Πέμπτη αναμένεται στη Θεσσαλονίκη και ο βουλευτής Μάκης Βορίδης, ενώ στις 12 Ιουνίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα πραγματοποιήσει τα εγκαίνια του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά στα δυτικά της πόλης.