Ερώτηση στη Βουλή για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου

Ερώτηση στη Βουλή για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου

Να αποδοθεί το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου στη Θεσσαλονίκη, στην τοπική κοινωνία ως Μητροπολιτικό Πάρκο, όπως προβλέπει εξάλλου το εγκεκριμένο ΓΠΣ Πολίχνης, ζητούν με ερώτησή τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία της Κατερίνας Νοτοπούλου.

Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι τα πρώην στρατόπεδα αποτελούν μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις ελεύθερων αδόμητων χώρων του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης που μπορούν να δεχτούν πράσινο και μάλιστα υψηλό, προκειμένου να βελτιωθεί η δυσμενής αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο που διαθέτει η Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με τους βουλευτές, με την παραχώρηση 150 στρεμμάτων για την ανέγερση νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου, καλύπτεται η πρόβλεψη του ΓΠΣ Πολίχνης για εγκαταστάσεις για κοινωφελείς λειτουργίες υπερτοπικής σημασίας στο 25% της συνολικής έκτασης και συνεπώς η υπόλοιπη έκταση θα πρέπει να διατεθεί ως Ελεύθερος Χώρος Πρασίνου όπως προβλέπει το ΓΠΣ Πολίχνης και όπως διεκδικεί η τοπική αυτοδιοίκηση και η τοπική κοινωνία.

Αναλυτικά η ερώτηση 

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Εθνικής Άμυνας

Θέμα: «Να αποδοθεί στην τοπική κοινωνία το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου για χρήσεις σύμφωνες με το ΓΠΣ Πολίχνης»

Είναι γνωστό ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει μία από τις μικρότερες αναλογίες πρασίνου ανά κάτοικο πανευρωπαϊκά. Κυμαίνεται περίπου στα 2.3 τ.μ./κάτοικο, η οποία απέχει πολύ από το όριο των 8-10 τ.μ./κάτοικο που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για τη βιωσιμότητα και ανθεκτικότητα των πόλεων, για τη ρύθμιση του αστικού μικροκλίματος και για την υγεία και την ευεξία των κατοίκων.

Τα πρώην στρατόπεδα, αποτελούν μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις ελεύθερων αδόμητων χώρων του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης που μπορούν να δεχτούν πράσινο και μάλιστα υψηλό, προκειμένου να βελτιωθεί η παραπάνω δυσμενής αναλογία.

Αυτός είναι και ο λόγος που ήδη από τη δεκαετία του ’90, οπότε και ξεκίνησε η απομάκρυνση του στρατού από τα στρατόπεδα αυτά, η τοπική αυτοδιοίκηση μαζί με πλήθος συλλογικοτήτων και κινημάτων πολιτών διεκδίκησαν τη μετατροπή των στρατοπέδων που βρίσκονται εντός του Π.Σ. Θεσσαλονίκης σε ελεύθερους, δημόσιους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου, ενώ και το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης προέβλεπε γι’ αυτά κύρια και κατά προτεραιότητα χρήση το αστικό πράσινο.

Η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, αντιλαμβανόμενη και σεβόμενη αυτήν την αναγκαιότητα απέδωσε στην τοπική κοινωνία δύο εμβληματικά πρώην στρατόπεδα: το Παύλου Μελά που βρίσκεται στον ομώνυμο Δήμο και το Κόδρα που βρίσκεται στον Δήμο Καλαμαριάς για τη δημιουργία μητροπολιτικών πάρκων και τη μετατροπή τους σε χώρους υψηλού πρασίνου και αναψυχής.

Το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου βρίσκεται στον Δήμο Παύλου Μελά, με Κ.Α.Ε.Κ. 191012301041, εμβαδού 638.831,00 τ.μ. και είναι καταγεγραμμένο στα κτηματολόγια της Κτηματικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης ως τμήμα του ανταλλάξιμου κτήματος ΑΚ 11978 και ως τέτοιο αποτελεί περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου. Η κυριότητά του όμως διεκδικείται και από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το οποίο το χρησιμοποιούσε ως στρατόπεδο έως το 2003, ενώ διεκδικείται από την τοπική αυτοδιοίκηση και την τοπική κοινωνία για τη δημιουργία ανοιχτού, ελεύθερου χώρου πρασίνου και αναψυχής.

Πιο συγκεκριμένα, η Κτηματική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης το 2008 υπέβαλλε στο Εθνικό Κτηματολόγιο δήλωση ιδιοκτησίας για το συγκεκριμένο ακίνητο, χωρίς όμως να εγγραφεί το δικαίωμά της στην ανάρτηση των προσωρινών κτηματολογικών στοιχείων, ενώ εγγράφηκε το Τ.Ε.Θ.Α. Η Κτηματική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης από το 2017 έχει προβεί στην έγερση αγωγής και δικαστικής διεκδίκησης του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου ως τμήματος του ανταλλαξίμου ΑΚ 11978 και το 2021 το Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης εξέδωσε τεκμηριωμένη απόφαση υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Το Τ.Ε.Θ.Α. έχει καταθέσει έφεση επί αυτής της απόφασης, η οποία πρόκειται να συζητηθεί τον Μάρτιο 2026.

Τον Ιούλιο 2025 ψηφίστηκε ο ν. 5223 (ΦΕΚ Α 137/31-07-2025) του οποίου το άρθρο 6, παρ. 4, περίπτωση γ προβλέπει ότι «για τα ακίνητα του Παραρτήματος του παρόντος κάθε σχετική δίκη καταργείται». Διατύπωση που δημιουργεί προβληματισμό για τη συνταγματικότητά της, ενώ έχει εγείρει και ενστάσεις διαφάνειας καθώς τα 497 ακίνητα του εν λόγω παραρτήματος δεν μπορούν να ταυτοποιηθούν, εξαιτίας της κωδικής αναφοράς των ακινήτων του παραρτήματος, η οποία είναι ακατανόητη σε οποιονδήποτε άλλον πλην του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Πολίχνης (ΦΕΚ Δ 444/26-07-2021) χαρακτηρίζει την έκταση του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου ως Μητροπολιτικό Πάρκο αποδίδοντάς του χρήσεις γης Ελεύθεροι Χώροι-Αστικό Πράσινο στο 75% κατ’ ελάχιστον της συνολικής του έκτασης και εγκαταστάσεις για κοινωφελείς λειτουργίες υπερτοπικής σημασίας (με ειδικές κατηγορίες χρήσεων γης τριτοβάθμια εκπαίδευση, αθλητικές και πολιτιστικές εγκαταστάσεις και περίθαλψη) για το υπόλοιπο της έκτασης.

Είναι γνωστό ότι έχουν ήδη παραχωρηθεί 150 στρέμματα για την ανέγερση νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου, παραχώρηση που η αναγκαιότητά της δεν αμφισβητείται από κανέναν και είναι σύμφωνη με τις προβλέψεις του ΓΠΣ Πολίχνης. Με τα 150 στρέμματα καλύπτεται η πρόβλεψη του ΓΠΣ Πολίχνης για εγκαταστάσεις για κοινωφελείς λειτουργίες υπερτοπικής σημασίας στο 25% της συνολικής έκτασης, συνεπώς η υπόλοιπη έκταση θα πρέπει να διατεθεί ως Ελεύθερος Χώρος Πρασίνου όπως προβλέπει το νέο ΓΠΣ Πολίχνης και όπως διεκδικεί η τοπική αυτοδιοίκηση και η τοπική κοινωνία.

Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσιεύματα, το ΤΕΘΑ προτείνει την παραχώρηση στον Δήμο της μισής έκτασης -και όχι το 75%- και επιπλέον την ανοικοδόμηση κατοικιών σε μία έκταση περίπου 170 στρεμμάτων για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Επειδή η Θεσσαλονίκη διαθέτει μία από τις μικρότερες αναλογίες πρασίνου ανά κάτοικο πανευρωπαϊκά,

Επειδή τα πρώην στρατόπεδα, αποτελούν μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις ελεύθερων αδόμητων χώρων του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης που μπορούν να δεχτούν πράσινο και μάλιστα υψηλό,

Επειδή το υπουργείο Εθνικής Άμυνας επιδιώκει την ανοικοδόμηση του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου επικαλούμενο την κάλυψη στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων,

Επειδή το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου με Κ.Α.Ε.Κ. 191012301041 αποτελεί τμήμα του ανταλλάξιμου κτήματος ΑΚ 11978 και ως τέτοιο αποτελεί περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

Το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου περιλαμβάνεται και με ποιον αύξοντα αριθμό στο Παράρτημα του ν. 5223/2025; Εάν ναι, τι θα πράξει η Κτηματική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης στην εκδίκαση της έφεσης του (πρώην) Τ.Ε.Θ.Α. τον ερχόμενο Μάρτιο; Θα υποστηρίξει τη δικαστική διεκδίκηση του πρώην στρατοπέδου έναντι του πρώην Τ.Ε.Θ.Α. νυν Τ.Α.Εθ.Α; Για την κυβέρνηση η δικαστική αυτή διεκδίκηση περιλαμβάνεται στην πρόβλεψη του άρθρου 6 του ν. 5223/2025 περί κατάργησης κάθε σχετικής δίκης; Θεωρούν συνταγματικά ορθή την πρόβλεψη του άρθρου 6 του ν. 5223/2025 περί κατάργησης κάθε δίκης για τα ακίνητα του Παραρτήματος του συγκεκριμένου νόμου; Πόσες και ποιες είναι οι στεγαστικές ανάγκες των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων στη Θεσσαλονίκη; Έχουν υπολογιστεί; Έχουν εξεταστεί άλλοι τρόποι κάλυψής τους πλην της ανοικοδόμησης των πρώην στρατοπέδων; Είναι διατεθειμένοι να παραχωρήσουν το υπόλοιπο της έκτασης του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου, που απομένει μετά την παραχώρηση των 150 στρεμμάτων για την ανέγερση ογκολογικού Νοσοκομείου, στον Δήμο και την τοπική κοινωνία για τη δημιουργία ελεύθερου χώρου πρασίνου και αναψυχής, όπως προβλέπει το εγκεκριμένο Γ.Π.Σ Πολίχνης;