4 ερωταπαντήσεις για την πρόταση του ΠΑΣΟΚ κατά Καραμανλή και Υφυπουργών

Σύσταση προανακριτικής επιτροπής με κακουργηματικού χαρακτήρα κατηγορίες κατά Καραμανλή - Σπιρτζη και έξι υφυπουργών ζητά το ΠΑΣΟΚ.

4 ερωταπαντήσεις για την πρόταση του ΠΑΣΟΚ κατά Καραμανλή και Υφυπουργών
Δεύτερη ημέρα της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής της πρότασης δυσπιστίας στην κυβέρνηση που κατέθεσε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Νίκος Ανδρουλάκης, με αφορμή το δημοσίευμα του "Βήματος της Κυριακής" για αλλοίωση των διαλόγων του σταθμάρχη της Λάρισας με τους μηχανοδηγούς το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, όταν και συνέβη η πολύνεκρη σύγκρουση αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024. Την πρόταση δυσπιστίας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στηρίζουν ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, ΚΚΕ, Νέα Αριστερά, Ελληνική Λύση και Πλεύση Ελευθερίας. (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Σύσταση προανακριτικής επιτροπής με κακουργηματικού χαρακτήρα κατηγορίες κατά Καραμανλή – Σπιρτζη και έξι υφυπουργών ζητά το ΠΑΣΟΚ.

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος κατέθεσε αίτημα σύστασης Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, των πρώην υφυπουργών Ι. Κεφαλογιάννη, Γ. Καραγιάννη, Μ. Παπαδόπουλου, του πρώην Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σπίρτζη και των πρώην υφυπουργών Μ. Χρυσοβελώνη, Ν. Μαυραγάνη και Αθ. Μωραΐτη για τη διερεύνηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών τους σχετικά με το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών (αρ. 291 ΠΚ).

Από την Χαριλάου Τρικούπη εξηγούν το σκεπτικό πίσω από την κακουργηματικού χαρακτήρα κατηγορία για την τραγωδία των Τεμπών.

Για τους υπουργούς της ΝΔ (Κ. Καραμανλής, Μ. Παπαδόπουλος, Ι. Κεφαλογιάννης, Γ. Καραγιάννης) από το ΠΑΣΟΚ επισημαίνουν. “Τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες όσο και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν κατ’ επανάληψη προειδοποιήσει – όχι μόνο προφορικά αλλά και εγγράφως – την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ότι η κατάσταση του σιδηροδρόμου είναι τραγική, ότι υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού και χρηματοδότησης, ότι δεν ανατάσσονται οι ζημιές εγκαίρως και πλήρως, ότι δεν έχουν προχωρήσει τα απαραίτητα έργα για την ασφάλεια και ότι η κατάσταση αυτή εγκυμονεί κινδύνους σοβαρού ατυχήματος και τιμωρίας της Ελλάδας από την Ε.Ε.. Οι σχετικές διαμαρτυρίες είχαν άλλωστε φτάσει μέχρι τη Βουλή κατά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Επιπλέον, ήταν ασφαλώς γνωστή υπηρεσιακά στην πολιτική ηγεσία η καθυστέρηση υλοποίησης της 717 και των λοιπών έργων. Επίσης, τα χρόνια που προηγήθηκαν της τραγωδίας η συχνότητα των ατυχημάτων, εκτροχιασμών κλπ. είχε αυξηθεί επικίνδυνα και είχαν καταστεί πλέον τα διάφορα συμβάντα στοιχείο της καθημερινότητας. Κακώς αφέθηκε ένα σύστημα τόσο επικίνδυνο και προβληματικό για τους επιβάτες να συνεχίσει να λειτουργεί υπό αυτές τις συνθήκες εν γνώσει της πολιτικής ηγεσίας. Έπρεπε να αποτραπεί με άμεσα και επείγοντα μέτρα, ακόμα και με περιορισμό ταχύτητας και δρομολογίων ή και πλήρη διακοπή τους μέχρι να αποκατασταθεί η ασφάλεια. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο του εφέτη ανακριτή Λάρισας, υπήρχε μια σειρά από συστήματα και δικλίδες ασφαλείας που αν λειτουργούσαν, δεν θα μπορούσε να συμβεί το δυστύχημα, ακόμα και με δεδομένη την ενέργεια του σταθμάρχη.

Ειδικά ως προς τους υφυπουργούς, προκύπτει ότι και εκείνοι είχαν γίνει κοινωνοί των κινδύνων και των προειδοποιήσεων, ενώ από τα ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων τους προκύπτει ότι ήταν συναρμόδιοι για την λήψη των αναγκαίων μέτρων, οι μεν κ. Κεφαλογιάννης και Παπαδόπουλος για τον ΟΣΕ και την λειτουργία του και ο κ. Καραγιάννης για την ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα υποδομής, όπως η σύμβαση 717”.

Στο ερώτημα τι σημαίνει ο “ενδεχόμενος δόλος” στο κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας των συγκοινωνιών από τη Χαριλάου Τρικούπη αναφέρουν “Η πρότασή μας δεν αφορά το έγκλημα της ανθρωποκτονίας, αλλά της διακινδύνευσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών (291 ΠΚ). Αυτό που λέμε με λίγα λόγια είναι ότι η πολιτική ηγεσία, αν και γνώριζε τα προβλήματα και είχε προειδοποιηθεί για τους κινδύνους, δεν εμπόδισε, αλλά επέτρεψε και ανέχθηκε την λειτουργία μιας σιδηροδρομικής γραμμής και γενικά ενός συστήματος μεταφοράς που ήταν ανασφαλή και επικίνδυνα για το επιβατικό κοινό. Η πολιτική ηγεσία αποδέχτηκε τον κίνδυνο, κοντολογίς”.

Όπως υποστηρίζουν στελέχη που συνέταξαν την πρόταση οι πρώην υφυπουργοί Μεταφορών & Υποδομών Κεφαλογιάννης, Παπαδόπουλος, Καραγιάννης περιλαμβάνονται καθώς προκύπτει ότι και εκείνοι είχαν γίνει κοινωνοί των κινδύνων και των προειδοποιήσεων, ενώ από τα ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων τους προκύπτει ότι ήταν συναρμόδιοι για την λήψη των αναγκαίων μέτρων, οι μεν κ. Κεφαλογιάννης και Παπαδόπουλος για τον ΟΣΕ και την λειτουργία του και ο κ. Καραγιάννης για την ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα υποδομής, όπως η σύμβαση 717.

Τέλος για την συμπερίληψη Σπίρτζη και υφυπουργών του ενώ υπάρχει ζήτημα παραγραφής, σημειώνουν “Η τραγική κατάσταση του σιδηροδρόμου, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεση της σύμβασης 717 και οι διάφορες προειδοποιήσεις, ή η κατάργηση της δεύτερης θέσης σταθμάρχη κλπ. ξεκινούν ήδη από την θητεία Σπίρτζη. Προφανώς υπάρχει η αποσβεστική προθεσμία, όμως η Βουλή και το Δικαστικό Συμβούλιο είναι αρμόδιοι να το κρίνουν και όχι εμείς. Άλλωστε, αν τα πρόσωπα αυτά το επιθυμούν, μπορούν να ζητήσουν τη διερεύνηση της κατηγορίας βάσει του αρ.5 του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, να ελεγχθεί η περίοδος καθηκόντων τους”.