Τη γενική αίσθηση περί αύξησης τιμών, επιβεβαιώνουν τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την εξέλιξη του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το Δεκέμβριο.
Τα ηνία στις ανατιμήσεις διατηρεί η τιμή του φυσικού αερίου, η οποία εκτοξεύτηκε κατά 135,7%, ενώ ακολούθησε το ηλεκτρικό ρεύμα με 45%, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης με 34,1% και τα καύσιμα – λιπαντικά με αύξηση 21,7%.
Στα τρόφιμα η κατηγορία αρνί-κατσίκι αυξήθηκε κατά 19,7%, το ελαιόλαδο κατά 17%, οι πατάτες κατά 14%, τα ζυμαρικά κατά 7,6% και το ψωμί κατά 4,9%.
Σημαντική είναι η απόκλιση που προκύπτει κατά τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Δεκεμβρίου του 2021 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου του 2020. Τώρα σημειώθηκε αύξηση 5,1% έναντι μείωσης 2,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019, σύμφωνα με την ανακοίνωση της στατιστικής αρχής.
Σε μηνιαία βάση, ο πληθωρισμός ανήλθε στο 0,7% συγκρίνοντας Δεκέμβριου του 2021 με Νοέμβριου του 2021, ενώ το αντίστοιχο μέγεθος για το 2020 ήταν 0,4%.
Υπενθυμίζεται πως ο Νοέμβριος είχε κλείσει στο 4,8%.
Επιτακτικό ερώτημα αποτελούν οι επιπτώσεις στην οικονομία από την σημαντική αύξηση των τιμών, κυρίως στην ενέργεια, αλλά και σε μία σειρά από βασικά προϊόντα, αφού οι ανατιμήσεις στα καύσιμα μετακυλίονται άμεσα στην αγορά.
Η αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή οφείλεται στις εξής μεταβολές:
- 4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.
- 3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 18% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- -0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
- -2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- -0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.
- -0,6% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Μάλιστα, αναμένονται νέες ανατιμήσεις τον Ιανουάριο σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, κάνοντας τα σενάρια για τον πληθωρισμό ακόμα πιο απαισιόδοξα.