Θέμα TheOpinion – Χαλκιδική: 15 χρόνια για 1.120 μέτρα δρόμου

Θέμα TheOpinion – Χαλκιδική: 15 χρόνια για 1.120 μέτρα δρόμου

Σε λίγες μέρες πρόκειται να δοθεί στην κυκλοφορία το περίφημο «ορφανό» χιλιόμετρο της Νέας Ποτίδαιας, στη Χαλκιδική. Σε καμία ίσως άλλη χώρα του κόσμου, η ολοκλήρωση της κατασκευής ενός δρόμου μήκους ενός χιλιομέτρου δεν θα αποτελούσε είδηση. Βέβαια, σε καμία ίσως άλλη χώρα του κόσμου, η κατασκευή αυτού του χιλιομέτρου (και συγκεκριμένα 1.120 μέτρων) δεν θα έπαιρνε 15 ολόκληρα χρόνια για να ολοκληρωθεί…

Περισσότερα από 15 χρόνια απίστευτης ταλαιπωρίας, εκνευρισμού, μποτιλιαρίσματος, πολύωρων καθυστερήσεων, αλλά και ασφάλειας για εκατομμύρια τουρίστες, κι όλα αυτά για ένα κομμάτι δρόμου, που μέτρο μέτρο να το έπιαναν τα συνεργεία για να κάνουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, θα είχαν τελειώσει προ πολλού… Γιατί, όσες δυσκολίες κι αν είχε το συγκεκριμένο κομμάτι, 15 χρόνια δεν μπορούν να δικαιολογηθούν με τίποτα.

Αρχές Ιουνίου

«Αρχές Ιουνίου παραδίδουμε σε χρήση το «ορφανό» χιλιόμετρο της Ποτίδαιας, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευθεί», τονίζει σε σχετική ανάρτηση ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης και συνεχίζει: «ένα έργο που είχε καταντήσει ανέκδοτο, το δημοπρατήσαμε, το συμβασιοποιήσαμε και το παραδίδουμε εντός χρονοδιαγράμματος. Οι Θεσσαλονικείς και οι χιλιάδες τουρίστες θα μπορούν να μετακινούνται από και προς τη Χαλκιδική με ταχύτητα και ασφάλεια, χωρίς την ταλαιπωρία και τις ατελείωτες ουρές των προηγούμενων ετών».

Λίγοι πίστεψαν το 2019, όταν από τη νέα ηγεσία του υπουργείου δίνονταν και πάλι υποσχέσεις περί ολοκλήρωσης του έργου, ότι αυτή τη φορά τα λόγια θα γίνονταν πραγματικότητα. Και φτάσαμε στο σημείο τα αυτονόητα, να γίνονται ζητούμενα, και να μην μπορούμε να πιστέψουμε ούτε τα πιο απλά…

Από το 2006

Από το 2006 – 2007 αρχίζει η περιπέτεια αυτού του τμήματος, που ολοκληρώνει την Εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Κασσάνδρας και συγκεκριμένα είναι κομμάτι της μήκους περίπου 5,3 χλμ. μεταξύ Νέων Μουδανιών και Νέας Ποτίδαιας, έργο που είχε αναλάβει η Εγνατία Οδός Α.Ε.

Οι αρχικές καθυστερήσεις είχαν να κάνουν με τις αντιδράσεις κατοίκων της περιοχής, που μάλιστα είχαν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για το σύνολο του δρόμου μεταξύ των Νέων Μουδανιών με τη Νέα Ποτίδαια. Ωστόσο, επειδή το έργο είχε ενταχθεί χρηματοδοτικά στο τότε ΕΣΠΑ και προκειμένου να μην χαθεί η χρηματοδότηση, οι υπεύθυνοι αποφάσισαν να προχωρήσουν στην κατασκευή του υπόλοιπου δρόμου.

Ύστερα ήρθαν οι απαλλοτριώσεις (συνολικά έγιναν 134), οι ενστάσεις, οι χρονοβόρες διαδικασίες και οι καθυστερήσεις στην πληρωμή των απαλλοτριώσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και όταν ο τελευταίος εργολάβος υπέγραψε τη σχετική σύμβαση τον Ιούλιο του 2020 (με προϋπολογισμό έργου 5, 2 εκατ. Ευρώ) εκκρεμμούσαν ακόμη ορισμένες απαλλοτριώσεις… Τελικώς, τα συνεργεία έπιασαν δουλειά στον κεντρικό άξονα τον περασμένο Σεπτέμβριο για τη διαπλάτυνσή του, ενώ το έργο προέβλεπε και παράπλευρο οδικό δίκτυο (άνω των 3 χλμ) για την εξυπηρέτηση των παρόδιων κατοικιών και επιχειρήσεων.