Θάσος: Στο… γκαράζ μαζί με τα αυτοκίνητα ταξίδεψε ένα παιδί σε αναπηρικό αμαξίδιο!

Επιστολή διαμαρτυρίας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία για ανυπαρξία κατάλληλου υποβοηθητικού εξοπλισμού..

Θάσος: Στο… γκαράζ μαζί με τα αυτοκίνητα ταξίδεψε ένα παιδί σε αναπηρικό αμαξίδιο!

Στο… γκαράζ ταξίδεψε, εν μέσω καύσωνα, ένα παιδί σε αναπηρικό αμαξίδιο σε ferryboat από τη Θάσο για Κεραμωτή Καβάλας! Πρόκειται μάλιστα για το δεύτερο ανάλογο περιστατικό, καθώς πριν μια μέρα, είχε προηγηθεί άλλη καταγγελία για μη χρήση αναπηρικού ανελκυστήρα σε άλλο πλοίο της γραμμής.

Αν και σύμφωνα με το kavalanews, το προσωπικό προσφέρθηκε να ανεβάσει το παιδί με τα χέρια στο σαλόνι του πλοίου αλλά το ίδιο και η μητέρα του αρνήθηκαν, η καταγγελία που έγινε μέσω social media προκαλεί ερωτηματικά για το κατά πόσο οι αναπηρικοί ανελκυστήρες ή ανυψωτικές καρέκλες υφίστανται και λειτουργούν στα πλοία της γραμμής ανά την Ελλάδα.

Σύμφωνα με την καταγγελία, που αφορά το παιδί, το απόγευμα της Τρίτης 22 Ιουλίου στις 20:00 δρομολόγιο Λιμένας – Κεραμωτή στο πλοίο, Ιωάννης Σοφία της Thassos Seaways ένα άτομο με αμαξίδιο μαζί με τη συνοδό του ταξίδευαν ανάμεσα στα… αυτοκίνητα.

«Τρίτη απόγευμα στις 20:00 δρομολόγιο Λιμένας – Κεραμωτή. Πλοίο, Ιωάννης Σοφια της Thassos Seaways. Για ακόμα μια φορά ντράπηκα που είμαι άνθρωπος.

Ένα άτομο σε αμαξίδιο, με τη σύνοδο του, ταξίδευαν μαζί με τα αυτοκίνητα γιατί προφανώς δεν υπάρχει τρόπος να ανέβει το αμαξίδιο στον χώρο των επιβατών.

Χρόνια τώρα, η ίδια ιστορία: Ηλικιωμένοι, άτομα με κινητικά προβλήματα δεν μπορούν να ταξιδέψουν σαν άνθρωποι γιατί δεν υπάρχει πρόβλεψη γι’ αυτά.

Γιατί; Ποιος υπεύθυνος μπορεί να απαντήσει;», γράφει χαρακτηριστικά η επιβάτιδα σε ανάρτησή της στα social media.

Ωστόσο, αυτό δεν ήταν το μοναδικό ανάλογο περιστατικό.  Κόρη άρρωστης γυναίκας καταγγέλλει άλλο περιστατικό σε πλοίο της γραμμής:

«ΝΤΡΟΠΗ. ΟΧΙ ΑΠΛΩΣ ΚΑΚΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ — ΑΝΑΝΔΡΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ. Σήμερα, στο ferry boat “ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ” της εταιρείας ΦΙΛΙΑΓΚΟΣ, στο δρομολόγιο των 17:15 από Κεραμωτή προς Θάσο, βιώσαμε μια ΑΘΛΙΑ και ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ συμπεριφορά απέναντι στη μητέρα μου – μια γυναίκα σοβαρά καρδιοπαθή, νεφροπαθή, που επιστρέφει εξαντλημένη από μέρες νοσηλείας στη Θεσσαλονίκη, και πρόκειται να υποβληθεί σε χειρουργείο ανοιχτής καρδιάς. Ζητήσαμε το απολύτως λογικό: τη χρήση του αναπηρικού ανελκυστήρα ή έστω μιας κατάλληλης καρέκλας ώστε να μετακινηθεί με αξιοπρέπεια. Μας έφεραν μια άσχετη, απλή καρέκλα, και την άφησαν στον ήλιο, μέσα στο γκαράζ. Ούτε ίχνος ενδιαφέροντος. Και σαν να μην έφτανε αυτό, μία “ναύτης” (ψηλή, ξανθιά, με μπλε γυαλιά) πέρασε 4-5 φορές από μπροστά μας με ειρωνεία, χαχανητά και προσβλητικά “αστειάκια”, κρατώντας φυλλάδια και λέγοντάς μας να τα χρησιμοποιήσουμε “για αέρα”, λες και η μάνα μου ήταν καρναβάλι. Αντί για βοήθεια, μας κορόιδευαν. Το πλήρωμα ΟΥΤΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΜΕΝΟ ήταν, ΟΥΤΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΤΑΝ. Κανείς δεν ήξερε πώς λειτουργεί ο μηχανισμός για άτομα με αναπηρία — ή απλώς δεν μπήκε στον κόπο. Εγώ έχασα το μεροκάματό μου για να φτάσω στην Κεραμωτή. Το ταξί από Θεσσαλονίκη κόστισε πολύ ακριβά . Και παρ’ όλα αυτά, η μητέρα μου ταπεινώθηκε, και μαζί της κι εμείς, από ανθρώπους που δεν έχουν καμία σχέση με την έννοια του σεβασμού και της ανθρωπιάς. Το γράφω δημόσια, για να μην το ζήσει άλλος. Γιατί η ασέβεια απέναντι στους αδύναμους, στους ηλικιωμένους, στους αρρώστους — είναι ξεφτίλα. ΝΤΡΟΠΗ στη ΦΙΛΙΑΓΚΟΣ FERRIES. ΝΤΡΟΠΗ στο πλήρωμα του ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΥ. ΝΤΡΟΠΗ σε όσους κοιτάνε και δεν κάνουν τίποτα».

Επιστολή διαμαρτυρίας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία

«Μία ακόμη επιστολή για την απαράδεκτη κατάσταση που συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις, καθώς και τα εμποδιζόμενα άτομα εν γένει, στις θαλάσσιες μεταφορές, απέστειλε η ΕΣΑμεΑ στο υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς πρόσφατα ενημερώθηκε για ακόμη ένα περιστατικό άρνησης εξυπηρέτησης ατόμου με αναπηρία σε ferry boat στο δρομολόγιο Κεραμωτή- Λιμένας Θάσου στις 22/7/2025», τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση της ΕΣΑμεΑ.

«Μέσα στον καύσωνα, σύμφωνα με την καταγγελία, το άτομο με αναπηρία αναγκάστηκε για ακόμη μία φορά να παραμείνει στο γκαράζ! Πρόκειται για ένα περιστατικό μέσω του οποίου αναδεικνύεται όχι μόνο το ζήτημα της απουσίας προσβασιμότητας, αλλά και το ζήτημα της ασφάλειας των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν με πλοίο, καθώς και το γεγονός ότι τα πληρώματα των πλοίων δεν λαμβάνουν επιμόρφωση – ενημέρωση στην εξυπηρέτηση των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα.

Το συγκεκριμένο γεγονός αποτελεί καθημερινότητα για χιλιάδες κατοίκους και επισκέπτες με αναπηρία των νησιών μας, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό πλοίων σε όλη τη χώρα δεν είναι προσβάσιμο.

Η ΕΣΑμεΑ ζητά να εκδοθεί επιτέλους το αναθεωρημένο ΠΔ «Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 44/2011 “Κανονισμός ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων”(Α΄110)», για το οποίο η διαβούλευσή του έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 2024, έναν ολόκληρο χρόνο πριν (!) με τις προτάσεις της ΕΣΑμεΑ: είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΓΚΑΙΟ το Άρθρο 1. Α2 στο σημείο 7 για τις απαιτήσεις προσβασιμότητας να συμπεριλαμβάνει όχι μόνο τα πλοία που εκτελούν πλόες μικρότερους των 30 ν.μ. και τα ferry boats ανοικτού τύπου, αλλά όλα τα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία, ανεξαρτήτως χρόνου κατασκευής, σταδίου κατασκευής/διασκευής, μήκους, αριθμού επιβατών κ.λπ.

Η καθυστέρηση στην έκδοση του αναθεωρημένου ΠΔ αφήνει μέχρι σήμερα «παραθυράκι» σε πλοία που λειτουργούν σε κοντινούς προορισμούς να μην είναι προσβάσιμα, όπως είναι για παράδειγμα, Ε/Γ-Ο/Γ πλοία ανοικτού τύπου σε γραμμές με μεγάλη κίνηση επιβατών καθημερινά, Πέραμα-Παλούκια, Κεραμωτή-Θάσος, Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα, Ρίο-Αντίρριο κ.α., αλλά και σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει και ο κατάλληλος υποβοηθητικός εξοπλισμός για την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα.

Ταυτόχρονα πρέπει να αναφερθεί ότι δεν τηρείται η εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας «Εκπαίδευση προσωπικού επιβατηγών πλοίων και ναυτιλιακών εταιριών για τη σωστή εξυπηρέτηση των ΑμεΑ». Ελάχιστα είναι τα λιμάνια και οι εταιρίες που έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους μέχρι σήμερα.

Η ΕΣΑμεΑ τονίζει στον υπουργό ότι: Εάν η Ελλάδα θέλει να θεωρείται παγκόσμιος, ποιοτικός και προσβάσιμος προορισμός, οφείλει να παρέχει υπηρεσίες ποιοτικές και ισότιμες προς όλους τους πολίτες της. Δεν επιτρέπεται να υπάρχουν πλοία που δεν πληρούν τις προδιαγραφές των πρωτοκόλλων προσβασιμότητας».