Πνοή Ζωής: Μεγάλη ανησυχία για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ – Ταλαιπωρία για τους ηλικιωμένους

Πνοή Ζωής: Μεγάλη ανησυχία για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ – Ταλαιπωρία για τους ηλικιωμένους
(ΓΙΕΝΑΝΤΑ/ΝΤΕΛΑΪ/EUROKINISSI)

Το Σωματείο Πνοή Ζωής εκφράζει την ανησυχία του για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ και τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν για τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας.

Ειδικότερα, με ανακοίνωσή του το Σωματείο «εκφράζει την έντονη ανησυχία της για την απόφαση παύσης λειτουργίας μεγάλου αριθμού ταχυδρομικών καταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ). Η απόφαση αυτή αλλάζει ριζικά τον χάρτη της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας και επηρεάζει άμεσα χιλιάδες ηλικιωμένους και κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών.

Για τους ανθρώπους της 3ης ηλικίας, το τοπικό ταχυδρομείο δεν είναι απλώς ένα κατάστημα. Είναι σημείο καθημερινής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, πληρωμή λογαριασμών, παραλαβή συντάξεων και επιδομάτων, αποστολή εγγράφων και δεμάτων, ταυτοποιήσεις και εξουσιοδοτήσεις. Με το κλείσιμο, οι αποστάσεις μεγαλώνουν, οι μετακινήσεις γίνονται πιο δύσκολες και ακριβές, και πολλοί ηλικιωμένοι θα αναγκαστούν να εξαρτηθούν από τρίτους για βασικές υποθέσεις. Σε νησιά, ορεινά χωριά και αραιοκατοικημένους δήμους, αυτό μεταφράζεται σε πραγματικό αποκλεισμό.

Η πολιτεία και τα ΕΛΤΑ μιλούν για «εκσυγχρονισμό» και ενίσχυση ψηφιακών υπηρεσιών. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι θετικός, όμως δεν μπορεί να γίνει εις βάρος όσων δεν έχουν τις γνώσεις, τον εξοπλισμό ή τη σύνδεση για να τον ακολουθήσουν. Πολλοί ηλικιωμένοι κινδυνεύουν να βρεθούν «διπλά αποκλεισμένοι». Χάνουν το φυσικό σημείο εξυπηρέτησης και δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν τις ηλεκτρονικές λύσεις. Χωρίς απλή γλώσσα, βοήθεια βήμα-βήμα, τηλεφωνική υποστήριξη με άνθρωπο και εναλλακτικά κανάλια δια ζώσης, ο «εκσυγχρονισμός» γίνεται εμπόδιο.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε και τον ρόλο του ταχυδρομείου ως κοινωνικού κόμβου. Για πολλούς ηλικιωμένους, μια επίσκεψη στο ΕΛΤΑ είναι ευκαιρία επαφής, ενημέρωσης και σιγουριάς. Η απώλεια αυτής της σταθεράς αυξάνει το αίσθημα απομόνωσης, ειδικά όπου οι δημοτικές υπηρεσίες πρόνοιας είναι ήδη πιεσμένες.

Η καθολική ταχυδρομική υπηρεσία σημαίνει πρόσβαση για όλους, παντού, σε λογικό κόστος. Η μείωση φυσικών καταστημάτων μπορεί να συνδυαστεί με άλλες λύσεις, αλλά μόνο αν είναι πραγματικά ισοδύναμες και διαθέσιμες άμεσα, με σαφείς κανόνες ποιότητας. Διαφορετικά, μιλάμε για υποβάθμιση δικαιωμάτων.

Το Σωματείο προτείνει άμεσα μέτρα με προτεραιότητα την 3η ηλικία:

  • Εγγυημένη πρόσβαση: Καθορισμός μέγιστης απόστασης/χρόνου για πρόσβαση σε φυσικό σημείο ή κινητή μονάδα για πολίτες 65+.
  • Κινητές μονάδες με σταθερά δρομολόγια: Εβδομαδιαίες στάσεις σε χωριά και νησιά, με πλήρεις υπηρεσίες (πληρωμές, συντάξεις, ταυτοποίηση).
  • Συμπράξεις με ΚΕΠ και δημοτικά σημεία: «Γωνιές ταχυδρομικής εξυπηρέτησης» με εκπαιδευμένο προσωπικό.
  • Ενισχυμένη κατ’ οίκον εξυπηρέτηση: Προτεραιότητα σε ηλικιωμένους και άτομα με κινητικές δυσκολίες, με ραντεβού και σαφή χρονικά όρια.
  • Πρακτική ψηφιακή στήριξη: Γραμμή βοήθειας, απλοποιημένες εφαρμογές και δωρεάν σεμινάρια σε συνεργασία με δήμους/ΚΑΠΗ.
  • Διαφάνεια και διαβούλευση: Δημόσια κριτήρια για το ποιες μονάδες κλείνουν, χάρτες πρόσβασης και πιλοτικές εφαρμογές πριν από γενίκευση.
  • Δίκαιη χρηματοδότηση καθολικής υπηρεσίας: Καθαρός υπολογισμός κόστους και αποζημίωση για την εξυπηρέτηση αραιοκατοικημένων περιοχών.

Ζητούμε από την κυβέρνηση και τα ΕΛΤΑ να επανεξετάσουν το σχέδιο με στοιχεία, διαφάνεια και συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών. Η αξιοπρέπεια και η αυτονομία των ηλικιωμένων δεν είναι «δευτερεύουσα διευκόλυνση». Είναι υποχρέωση όλων μας. Κάθε κλείσιμο πρέπει να συνοδεύεται από άμεσες, μετρήσιμες και ελεγκτέες εναλλακτικές. Αλλιώς, ο εκσυγχρονισμός κινδυνεύει να γίνει κοινωνικός αναχρονισμός, αφήνοντας τους πιο ευάλωτους στο περιθώριο. Αγωνιζόμαστε για μια κοινωνία που δεν αφήνει κανέναν πίσω», καταλήγει η ανακοίνωση.

Έληξε η προθεσμία για τον Προσωπικό Αριθμό – Τι γίνεται για όσους δεν έβγαλαν