Κάθε μήνα νέα «Τέμπη» – 665 ζωές χάθηκαν στους ελληνικούς δρόμους το 2024

Κάθε τρίτη Κυριακή του Νοεμβρίου, είναι διεθνώς η ημέρα μνήμης θυμάτων τροχαίων συγκρούσεων.

Κάθε μήνα νέα «Τέμπη» – 665 ζωές χάθηκαν στους ελληνικούς δρόμους το 2024
Βασίλης Παπαδόπουλος / Eurokinissi

Σήμερα Κυριακή 16 Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων, η Θεσσαλονίκη θα βρεθεί στο επίκεντρο της συλλογικής υπενθύμισης ότι η απώλεια στην άσφαλτο δεν είναι ζήτημα τύχης. Στις 12:00, στην Πλατεία Ναυαρίνου, ο Πανελλαδικός Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα πραγματοποιεί δράση μνήμης, με μουσικά σύνολα, χορωδίες και μπάντα δρόμου, για να τιμηθούν όσοι «σκοτώθηκαν στον δρόμο, αγνοήθηκαν από την κοινωνία, ποδοπατήθηκαν από τη δικαιοσύνη», όπως αναγράφεται στη σχετική ανακοίνωση.

ΔΤ

Ο Αλέξης Μπένος, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου, μιλά στο TheOpinion για μια πραγματικότητα που βιώνει προσωπικά. Ο γιος του κουμπάρου του, ο Κώστας Κουβίδης, σκοτώθηκε στο σημείο Μηδέν στη Θεσσαλονίκη όταν άλλος οδηγός παραβίασε κόκκινο. «Καμία σύγκρουση δεν είναι ατύχημα», λέει. «Δεν πιστεύουμε ότι κάποιος “στάθηκε άτυχος”. Οι τροχαίες συγκρούσεις έχουν συγκεκριμένες αιτίες: ταχύτητα, μέθη, κακοτεχνίες, παραβίαση σηματοδότη. Είναι γεγονότα που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί».

Τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για το 2024 επιβεβαιώνουν το μέγεθος του προβλήματος: 665 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία. Ένα νούμερο που, όπως σχολιάζει ο κ. Μπένος, «αν το δούμε λίγο κυνικά, σημαίνει ότι κάθε μήνα ζούμε ένα νέο συμβάν αντίστοιχο με τα Τέμπη». Η φράση του αποτυπώνει με ακρίβεια την αίσθηση μιας αργής, αδιάκοπης τραγωδίας που σπάνια προκαλεί τον κοινωνικό σοκ που θα άρμοζε.

O νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται, αυστηροποιεί σημαντικά τις ποινές για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και για τις υποτροπές. Η οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοόλ παραμένει ένας από τους βασικούς παράγοντες θανατηφόρων συγκρούσεων, κάτι που ανέδειξε και η χθεσινή ενημερωτική δράση του Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. Φαρμακοποιοί βρέθηκαν στο κέντρο της πόλης ενημερώνοντας πολίτες για τους κινδύνους της μέθης στο τιμόνι και τις συνέπειες που έχει για οδηγούς και τρίτους.

Παρά τις νομοθετικές αλλαγές, ο κ. Μπένος επιμένει ότι το ζήτημα είναι πρωτίστως κοινωνικό. «Η Ελλάδα παραμένει ανάμεσα στις χειρότερες χώρες της Ευρώπης. Η μεγάλη σφαγή δεν γίνεται πια στους αυτοκινητόδρομους, αλλά μέσα στις πόλεις. Η πόλη είναι χτισμένη γύρω από το αυτοκίνητο, όχι γύρω από τον άνθρωπο. Αν δεν αλλάξει αυτό, οι αριθμοί δεν θα πέσουν».

Η σημερινή εκδήλωση φιλοδοξεί να κρατήσει ζωντανή τη μνήμη όσων χάθηκαν, αλλά και να υπενθυμίσει ότι οι τροχαίες συγκρούσεις δεν είναι αναπόφευκτες. Είναι αποτέλεσμα επιλογών – ατομικών και συλλογικών. Και μπορούν να αλλάξουν.

Open House: Η Θεσσαλονίκη αποκαλύπτεται μέσα από την αρχιτεκτονική της (ΦΩΤΟ)