Χ. Σταικούρας: Μέχρι τον Μάιο του 2027 το Flyover – Mέχρι τον Νοέμβριο η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά

Υπάρχουν κάποια προβλήματα στη λειτουργία του μετρό και σήμερα είχαμε ένα για 55 λεπτά και αποκαταστάθηκε γιατί είναι θέμα ασφαλείας»

Χ. Σταικούρας: Μέχρι τον Μάιο του 2027 το Flyover – Mέχρι τον Νοέμβριο η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά

«Η πραγματικότητα είναι ότι σήμερα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη, στο 80% του δικτύου, υπάρχει και σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση εγκατεστημένη και λειτουργική.

Γιατί λέω 80%; Γιατί στο 20% του δικτύου έχει καταστραφεί το σύστημα αυτό εξαιτίας της κακοκαιρίας Ντάνιελ και θα γίνει επιδιόρθωση με όρους υψηλότερης ανθεκτικότητας τους επόμενους περίπου 18 μήνες. Οι εργασίες ξεκινούν τον επόμενο ή τους επόμενους δύο μήνες» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην εκπομπή «Update» του ΕΡΤNews και τον δημοσιογράφο Θάνο Σιαφάκα.

Για τις κάμερες μέσα στα λεωφορεία ο κ. Σταϊκούρας υπογραμμίζει πως «είναι κάτι που θα ξεκινήσει δοκιμαστικά. Θα επιδιώξουμε στον διαγωνισμό, που θα κάνουμε για τις κάμερες στους δρόμους να ενσωματώσουμε και πολύ περισσότερες κάμερες μέσα στα λεωφορεία. Οι διαγωνισμοί αυτοί τρέχουν μέσα στο 2025»

Αναφορικά με το αν πιστεύει ότι το αίτημα για δικαιοσύνη στην υπόθεση των Τεμπών ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε: « Θα υλοποιηθεί. Και εμπιστεύομαι τη Δικαιοσύνη ότι θα κάνει τη δουλειά της όπως πρέπει.

Αρκεί να αφήσουμε στην άκρη αυτά τα οποία βλέπουμε στον δημόσιο διάλογο να εξελίσσονται τις τελευταίες ημέρες, χυδαιότητα, τοξικότητα και εργαλειοποίηση.

Οφείλουμε να είμαστε ψύχραιμοι και να εργαστούμε ο καθένας για το καλύτερο, έτσι ώστε διαρκώς να υπάρχει αλήθεια και δικαιοσύνη και να ενισχύουμε την ασφάλεια των μεταφορών» και συμπλήρωσε: «Νομίζω ότι αυτό που επιδιώκουν πολλοί είναι να εργαλειοποιήσουν ένα τραγικό δυστύχημα, έτσι ώστε πάνω σε αυτό να έχουν πολιτική κερδοσκοπία και έχει αποδειχθεί αυτό και σήμερα και στο παρελθόν.

Γι’ αυτό και πρέπει όλοι με σοβαρότητα να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα και να βοηθήσουμε όσο μπορούμε το έργο της Δικαιοσύνης, ο καθένας από το δικό του πόστο ευθύνης. Για παράδειγμα, πολιτική ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να βοηθάει το έργο του ΕΔΟΣΑΑΜ, δηλαδή του Εθνικού Οργανισμού για τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων και δυστυχημάτων, έτσι ώστε να υπάρχει ένα πόρισμα».

Για το πότε θα βγει το πόρισμα των Τεμπών ο κ. Σταϊκούρας λέει: «Σύμφωνα με την ανακοίνωση που έχει γίνει από τον ίδιο τον ΕΔΟΣΑΑΜ, θα είναι πριν από τις 28 σε αυτό το πόρισμα για να δούμε αν διευκολύνουμε και βοηθάμε και δεν επιδιώκουμε τη συγκάλυψη.

Οι δύο από τους τρεις που έχουν αναλάβει την υπόθεση είναι διερευνητές από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, οι δύο από τους τρεις ξένοι και μάλιστα έχουμε ενισχύσει με χρηματοδότηση σημαντικά τον ΕΔΟΣΑΑΜ για να φέρουν ινστιτούτα από το εξωτερικό, έτσι ώστε ο καθένας από τη δική του πλευρά να συμβάλει σε αυτή την υπόθεση.

Άρα, με λίγα λόγια, σας είπα για παράδειγμα ποιο είναι το δικό μας πεδίο ευθύνης, έτσι ώστε να ενισχύουμε το έργο της δικαιοσύνης και να την βοηθάμε».

Σχετικά με το αν υπάρχουν ευθύνες για όλο αυτό το κλίμα καχυποψίας που υπάρχει ο υπουργός απαντά: « Σε ό, τι αφορά την υπόθεση αυτή καθαυτή των Τεμπών, ας περιμένουμε τις αποφάσεις της ελληνικής Δικαιοσύνης και μετά θα αξιολογήσουμε.

Σε κάθε περίπτωση όμως, ο πρωθυπουργός από τότε, από τον Φεβρουάριο, Μάρτιο του 2023, έχει τοποθετηθεί με παρρησία και έχει κάνει και την αυτοκριτική στα πεδία και τα επίπεδα τα οποία επιβάλλεται».

Τα ζητούμενα της υπόθεσης, τα επίδικα κατά τον Σταϊκούρα είναι τρία: «Αλήθεια, Δικαιοσύνη και διαρκής ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών».

Οι αλλαγές στο σιδηροδρομικό δίκτυο μετά την τραγωδία στα Τέμπη Αναφορικά με τα όσα έχουν γίνει μετά την τραγωδία των Τεμπών και αν ο πολίτης, ο οποίος παίρνει το τρένο για να πάει στη Θεσσαλονίκη, αισθάνεται ασφαλής ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απαντά: « Σήμερα που μιλάμε και για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτό ήταν και αντικείμενο συζήτησης, αν υπήρχε η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, πιθανόν να μην είχαμε το δυστύχημα, υποστηρίζουν κάποιοι» και συμπλήρωσε: «Δεν θα ασχοληθώ με διαρροές. Θα σας μιλήσω για την πραγματικότητα.

Η πραγματικότητα είναι ότι σήμερα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη, στο 80% του δικτύου, υπάρχει και σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση εγκατεστημένη και λειτουργική.

Γιατί λέω 80%; Γιατί στο 20% του δικτύου έχει καταστραφεί το σύστημα αυτό εξαιτίας της κακοκαιρίας Ντάνιελ και θα γίνει επιδιόρθωση με όρους υψηλότερης ανθεκτικότητας τους επόμενους περίπου 18 μήνες. Οι εργασίες ξεκινούν τον επόμενο ή τους επόμενους δύο μήνες.

Τον Σεπτέμβριο του 2023 ήμασταν 100% έτοιμοι και λειτουργικοί από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση και ETCS επί της γραμμής, αλλά είχαμε καταστροφή στο 20% του δικτύου στη Θεσσαλία, το οποίο θα επισκευαστεί και θα παραδοθεί περίπου το καλοκαίρι του 2026.

Σε αυτό το τμήμα γίνεται με απόλυτη ασφάλεια σήμερα η μετακίνηση των πολιτών. Ταυτόχρονα έχουμε 4 Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων και 5 κέντρα ελέγχου της τηλεδιοίκησης.

Σήμερα έχουμε περισσότερο προσωπικό στον ΟΣΕ από ό, τι είχαμε πριν από ένα χρόνο και επίκεινται άλλες 140 προσλήψεις σε τεχνίτες, σταθμάρχες και μια σειρά από άλλες ειδικότητες που χρειάζεται ΟΣΕ.

Για το αν είμαστε πιο ασφαλείς σε σύγκριση με την τραγωδία ή πριν από αυτή ο κ. Σταϊκούρας λέει: «Το 2019 σε κάποια από αυτά τα συστήματα ήταν μόνο το 1% εγκατεστημένο.

Άρα είναι προφανές ότι υπάρχει υπάρχει διαρκής πρόοδος και συνεχίζουμε. Έχουμε ένα σχέδιο δράσης – γιατί δεν θέλω να ωραιοποιώ καταστάσεις – τα προβλήματα είναι διαχρονικά και συσσωρευμένα επί δεκαετίες.

Έχουμε συνεπώς να αντιμετωπίσουμε σε μικρό χρονικό διάστημα μετά τα Τέμπη πάρα πολλές δυσλειτουργίες, συσσωρευμένες σε δεκαετίες. Έχουμε ένα σχέδιο δράσης συμφωνημένο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με χρονικό ορίζοντα περίπου μέχρι το τέλος του 2026, που υλοποιώντας το – ήδη έχουμε ξεκινήσει να το υλοποιούμε – θα έχουμε ακόμα πιο ασφαλείς σιδηρόδρομους μέχρι τότε».

Αναφορικά με τη Hellenic Train ο υπουργός ανέφερε: «Σήμερα έχουμε τρεις συμβάσεις.

Το ελληνικό Δημόσιο με τη Hellenic Train για τη μετακίνηση των επιβατών Τον ΟΣΕ με την Hellenic Train, έτσι ώστε να μπορεί να γίνεται χρήση της υποδομής και Την ΓΑΙΑΟΣΕ με την Hellenic Train, για να γίνεται η ενοικίαση του τροχαίου υλικού. Αυτές οι συμβάσεις υλοποιούνται. Εάν προκύψει οτιδήποτε από την Ελληνική Δικαιοσύνη, τότε θα επαναξιολογηθεί από την ελληνική κυβέρνηση».

Επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης

Ο κ. Σταϊκούρας επιβεβαίωσε πως θα επεκταθεί το μετρό της Θεσσαλονίκης μέχρι τη Μίκρα στο τέλος του Νοέμβρη και ανέφερε: «2,4 εκατομμύρια εισιτήρια, πάνω από 5 εκατομμύρια επικυρώσεις, πάνω από 7 εκατομμύρια μετακινήσεις, 81 χιλιάδες προσωποποιημένες κάρτες, μείωση της κίνησης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης κατά 10%.

Και ναι, υπάρχουν κάποια προβλήματα στη λειτουργία του μετρό και σήμερα είχαμε ένα για 55 λεπτά, το οποίο και αποκαταστάθηκε γιατί είναι θέμα ασφαλείας».

Μέχρι τον Μάιο του 2027 το Flyover

«Στη Θεσσαλονίκη για να έχουμε μια πλήρη εικόνα, έχουμε ανανεώσει σήμερα το 50% του στόλου των λεωφορείων, έχουμε προσλάβει καινούργιους οδηγούς, έχουμε περισσότερα δρομολόγια, έχουμε τη βασική γραμμή του μετρό να λειτουργεί, έχουμε την επέκταση στην Καλαμαριά μέχρι το τέλος του 2025 και έχουμε το Flyover μέχρι τον Μάιο του 2027.

Αυτά στη Θεσσαλονίκη δεν είχαν γίνει ποτέ τις προηγούμενες δεκαετίες», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.

Ασφαλή τα σχολεία στη Σαντορίνη

Για το λιμάνι της Σαντορίνης ο υπουργός υπογράμμισε: «Πέρασε στην πολιτική ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το Δεκέμβριο του 2024, με διάταξη νόμου.

Είμαστε σε μια διαδικασία, στην οποία θα εκδοθεί το ΦΕΚ, το επόμενο χρονικό διάστημα. Ολοκληρώνεται η πρώτη φάση των μελετών. Πάμε στην δεύτερη φάση που είναι και περιβαλλοντικά στοιχεία μέσα, έτσι ώστε να τρέξουμε έναν διαγωνισμό για ένα νέο λιμάνι στην Σαντορίνη, όπως ακριβώς έχει προκριθεί από τους ειδικούς».

Σχετικά με τα σχολεία ανέφερε ότι: «Έγινε από τους μηχανικούς – που είναι ακόμα παρόντες στο νησί – των κτηριακών υποδομών, πρωτοβάθμιος μετασεισμικός έλεγχος και στις 36 μονάδες σχολικές μονάδες που έχει η Σαντορίνη και δεν βρέθηκε κανένα πρόβλημα ως προς τη λειτουργία τους.

Είναι ασφαλή, αλλά επαναλαμβάνω είμαστε σε μια διαδικασία ακόμα που το φαινόμενο δεν έχει ολοκληρωθεί. Άρα δεν είμαστε εμείς οι ειδικοί για να κρίνουμε ποια είναι η έκταση του προβλήματος, αλλά με τα σημερινά δεδομένα και με αυτό το οποίο είδαν και αξιολόγησαν μέσω αυτοψιών οι μηχανικοί, κατέληξαν στα συμπεράσματα αυτά.

Σε έξι σχολεία χρειάζονται κάποιες πάρα πολύ μικρές επιδιορθώσεις, οι οποίες γίνονται σήμερα σε συνεργασία με τη Δημοτική αρχή».