Προβλήτας 6: Μισός αιώνας υπομονής, νέες ευκαιρίες ανάπτυξης
Μετά 53 χρόνια προσδοκιών, η ολοκλήρωση του Προβλήτα 6 μπορεί να προσφέρει πολύτιμη αναπτυξιακή δυναμική
Επιτέλους ξεκινούν οι εργασίες για την ολοκλήρωση του Προβλήτα 6.
Θυμίζουμε ότι η κατασκευή του ξεκίνησε το 1972 και διακόπηκε το 1989, όταν πρωτολειτούργησε ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ). Μετά…μόνο 53 χρόνια ευχόμαστε να τελειώσει οριστικά, πλήρως ψηφιοποιημένος, εξοπλισμένος με ικανό αριθμό γερανών και σωστά συνδεδεμένος με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Και παραδίπλα του να αγκυροβολούν άνετα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, φορτωμένα με τουρίστες.
Η πρώτη φάση του έργου έκλεισε μια σημαντική περίοδο του ΟΛΘ. Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών ‘50-‘60 λειτούργησαν οι Προβλήτες 3, 4 και 5, επεκτάθηκαν τα κρηπιδώματα, αγοράστηκε εξοπλισμός, εγκαταστάθηκαν σιλό και αποθήκες. Με άλλα λόγια, αφέθηκαν στη μοίρα τους οι οθωμανικές υποδομές του Προβλήτα 1 και γεννήθηκε κάτι ολοκαίνουργιο, πολύ παραγωγικότερο.
Τριγύρω άνθισαν μύριες επαγγελματικές δραστηριότητες: ναυτικοί πράκτορες, εκτελωνιστές, τροφοδότες, μαουνιέρηδες, καπετάνιοι ρυμουλκών, πιλότοι (όχι αεροσκαφών), μεταφορείς κάθε μεγέθους, συντηρητές μηχανημάτων, ναυπηγοεπισκευαστές, σιδηρουργοί, έμποροι συναφών ειδών, ταβερνιάρηδες, και φυσικά εργαζόμενοι στην φορτοεκφόρτωση. Χάρη στις δραστηριότητες αυτές δυνάμωσαν περισσότερες, και μαζί τους γεννήθηκε ισχυρή ζήτηση για γραφεία, αποθήκες και καταστήματα, από τη Βενιζέλου και τα Λαδάδικα μέχρι το ΦΙΞ και τα Ξυλάδικα.
Ωστόσο αργότερα τα δεδομένα μεταβλήθηκαν. Πολλά χύδην φορτία άρχισαν να μεταφέρονται με μεγάλες νταλίκες, πάνω στους καινούργιους αυτοκινητόδρομους. Οι εισαγωγές αυξήθηκαν, όμως ο χρόνος παραμονής -και οι αντίστοιχες ανάγκες εξυπηρέτησης- των containership συρρικνώθηκαν θεαματικά. Αποθηκευτικοί χώροι αχρηστεύτηκαν, δουλειές και έσοδα χάθηκαν.
Η αποπεράτωση του Προβλήτα 6 δεν είναι απλώς τεχνικό έργο. Είναι μια αφετηρία για να ξαναφανταστούμε το λιμάνι. Όχι μόνο ως διαμετακομιστικό σημείο, αλλά ως κόμβο ευρύτερης ανάπτυξης: με τουρισμό, κατοικίες, επιχειρηματικά κέντρα και επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας σε απαξιωμένες εκτάσεις του. Η εγγύτητα με τον παλιό εμπορικό σταθμό του ΟΣΕ, το Μουσείο Ολοκαυτώματος και τα υπόλοιπα real estate project προσφέρει προοπτικές συνολικής αναγέννησης της περιοχής.
Τα παλιά λιμενικά επαγγέλματα δεν πρόκειται να επιστρέψουν. Ίσως κάποτε επιστρέψει ο παλιός πλούτος, ή έστω μέρος του.